پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 25.09.2006, 8:17


نسرین بصیری
برلین ٢٥ سپتامبر ٢٠٠٦
    نامه‌ی آیت الله سید حسین کاظمینی بروجردی به سولانا در رسانه‌های غرب بازتاب گسترده‌ای داشت. در این نامه آمده است، ١١ سال پیش، مسجد همت را که این عالم روحانی در آن به ترویج دین می‌پرداخته ، از وی گرفته اند و ایشان را روانه‌ی بازداشتگاه توحید نموده اند. در آنجا، آیت الله بروجردی ماه‌ها مورد شکنجه قرار گرفته و سپس با گرفتن تعهد کتبی که دست از باور‌هایش می‌کشد، آزادش می‌کنند. شش سال پیش ، این عالم روحانی را بار دیگر دستگیر می‌کنند و این بار وی را به بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل می‌کنند و باز شکنجه و... تا بالاخره با ضمانت آزاد می‌شوند.
    آیت الله بروجردی در نامه‌ی خود از " تاراج دیانت و خصومت به وسیله‌ی راهزنان بی دین و بی وطن" سخن می‌گوید که یکشنبه‌ی ٣٠ اوت همزمان به خانه‌ی آیت الله و خانه‌ی پدر ی ایشان حمله می‌برند و در‌ها را می‌شکنند و خواهر و داماد خانواده را دستگیر می‌کنند. آیت الله سید حسین کاظمینی بروجردی همچنین در نامه به مرگ مشکوک پدر خود در ٤ سال پیش اشاره می‌کند.

نسرین بصیری فکر می‌کنید دلیل حمله‌ی مجدد به خانه‌ی شما چیست؟

آیت الله بروجردی
دلیلش احساس خطری است که اینها می‌کنند، بخاطر گستردگی جمعیتی که به سمت ما آمدند. دلیل دیگر، از دست دادن پایگاه‌های خودشان است و دلیل سوم اینکه دین سیاسی امتحان خودش را پس داده؛ نه تنها در این ٢٧ سال که هزار و چهار صد سال پس داده امتحانش را.

نسرین بصیری
شما فکر می‌کنید با خانواده‌ی شما چه مشگلی دارند؟ چون شما از مرگ مشکوک پدرتان صحبت کردید در نامه به سولانا؟

آیت الله بروجردی
پدر ما هم از علما‌ی بزرگ ایران بود. ایشان هم دین را منهای سیاست ترویج می‌کرد و مبلغ وسیعی بود در میادین دینی و مذهبی دور از سیاست.

نسرین بصیری
شما فکر می‌کنید یک حکومتی که خودش را حکومت اسلامی می‌نامد چرا باید مشگل داشته باشد با مرجع تقلیدی که دین را دور از سیاست می‌خواهد؟ اگر شما فعالیتی علیه دین سیاسی نمی‌کنید ، چرا دین سیاسی علیه شما فعالیت می‌کند؟

آیت الله بروجردی
بخاطر اینکه اینها ٢٧ سال است وعده‌ها دادند و تحقق پیدا نکرده. از این طرف مردم از اصل دین گریزان شدند. هدف ما این بود که افرادی را که مورد ریزش اینها قرار می‌گیرند و آن اکثریت قاطعی که بخاطر عملکرد بد دینداران و شریعتمداران به سمت لائیک یا احزاب و مذاهب دیگر می‌روند، جمع شان کنیم. بخاطر همین موضوع اینها، هم عصبانی بودند و هم احساس خطر می‌کردند. در جلسه‌ی آخر من، که بعدش بمباران اینها علیه مواضع من شروع شد، حدود صد هزار نفر آمده بودند؛ مردم مختلط. یعنی همه‌ی اقشار بودند. بی دین بود ، مومن بود ، بد حجاب بود ، چادری بود. اینها از همین نگرانند که ما آنهایی را که بر گشتند از اصل دین جمع کنیم و اینها تیراژشان کم نیست در ایران.

نسرین بصیری
شما در نامه‌ای که به سولانا نوشتید از " تاراج دیانت و خصومت به وسیله‌ی راهزنان بی دین و بی وطن" نام بردید. آیا این مساله پیامد‌هایی برای شما داشته؟

آیت الله بروجردی
پیامدش این است که الان اینها ٥٦ روز است که مرا در خانه حبس کرده اند، حکم کشتار جمعی را به من نشان دادند، یعنی نماینده‌ای از طرف اینها آمده بود. بعد هم هر روز یاران و اقوام و نزدیکان مرا مورد اذیت و حمله قرار می‌دهند. هر روز اینها را می‌ربایند ؛ می‌برند به بند شکنجه ٢٠٩ اوین. اموالشان را می‌برند، هر روز در مسجدی که مربوط به پدرم بوده و مزارش آنجا بوده تهدید هست. هر کسی برای زیارت ایشان برود تهدیدش می‌کنند؛ از در خانه‌اش می‌دزدند ، می‌برندش.

نسرین بصیری
من امروز با یکی از طرفداران شما صحبت می‌کردم. ایشان گفتند در حیاط منزل شما هستند و گفتند جان بر کف هستند و آماده‌ی شهادتند. فکر می‌کنید ممکن است واقعا حمله‌ای به منزل شما صورت بگیرد و مشگل اساسی پیش بیاید برای این افراد؟

آیت الله بروجردی
خودشان بار‌ها گفتند! هم از وزارت اطلاعات بار‌ها به نزدیکان ما گفتند که ما به این منزل حمله‌ی خونین خواهیم کرد و هم نماینده‌ای که از طرف دادگاه ویژه آمده بود، او اعلام کرد. به هر حال من نمی‌خواستم به این جایگاه بیایم؛ چون من سیاسی نیستم. ولی اینها ما را کشاندند به این مسیر. به جرم آنکه از خدای قدیمی بشر از دین دست نخورده سنتی صحبت می‌کنیم و طرفداری می‌کنیم ، مورد حمله قرار می‌گیریم.

دیگر همه چیز برایمان به مرحله‌ی صفر رسیده. یعنی زندگی با ظلم و ستم ، تنفس در برزخ است. این را جد من امام حسین گفت که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است. این است که خودم و خیلی‌ها خسته شدند از این وضع؛ اینجا آماده ایم ، از حمله اینها استقبال کنیم و دو سه بار هم امتحان کردند. یکبار برق منطقه را قطع کردند. قبلش گفته بودند برق‌ها را قطع می‌کنند، حمله می‌کنند، که من کفن پوشیدم و شمشیری که از آبا‌ی و اجدادم رسیده بود بدست گرفتم و همچنین اینهایی که از جان شان سیرند اینجا آماده شدند.

ما می‌خواهیم که تاریخ را غبار روبی کنیم و واقعیت‌هایی که در این ده، بیست، سی سال گذشته از نظر بشر دور شده آن را دوباره بخاطر بیاوریم.

نسرین بصیری
ظاهرا یکبار هم از شما معذرت خواهی شده ، به دلیل حمله‌ای که انجام شده. این معذرت خواهی را چه کسی کرده؟

آیت الله بروجردی
به هر حال اینها می‌خواهند صدای ما را خاموش کنند.
چون من از مطبوعات و رسانه‌های داخلی مایوس شدم ، در درجه‌ی اول به خود مسئولین حکومتی نامه نوشتم. پنجاه روز قبل به همه شان نامه نوشتم و قید کردم که من و شما در یک کشتی نشسته ایم که، دوستان شما ، خود سر‌های طرفدار شما، دارند سوراخش می‌کنند و همه‌ی ما از بین می‌رویم. وقتی قبول نکردند، من اعلام کردم مسائل را به خارج انتقال بدهیم. در امر اطلاع رسانی به خارج هم اینها الان یکماه است مبادرت کردند به جمع آوری ماهواره‌ها که مردم اطلاع پیدا نکنند. ولی گاهی وقت‌ها می‌خواهند امتحان کنند ببینند ما بریدیم یا نه. یک چیز‌هایی می‌گویند ولی خودشان گفتند، حاکم مقید به قانون نیست. ما حاکمیم و بالا هستیم و برنده ایم و شما باید تحمل کنید و گوش بدهید. این حرف زیبنده‌ی حکومت اسلامی نیست. اینهایی که می‌گویند ما اسلامی هستیم... اسلام شعائر بزرگی دارد. منجمله اینکه لا اکراه فی الدین. به زور نمی‌شود کسی را به چارچوب دین مقید کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024