پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.09.2006, 8:15


كشورهای مذاكره‌كننده با ايران تا اوايل اكتبر به ايران برای تعليق غنی‌سازی اورانيوم و آغاز مذاكره در مورد بسته تشويقی ١+٥، فرصت داده‌اند. پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل به همراه آلمان و ايتاليا اكنون موافقت كرده‌اند قبل از بحث در مورد اعمال تحريم‌های سازمان ملل زمان بيشتری را جهت متقاعد كردن تهران اختصاص دهند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از يك ديپلمات ارشد اروپايی گزارش داد در عين حال در اين نشست مهلتی برای موفقيت مذاكرات بين‌ خاوير سولانا و علی لاريجانی تعيين شده است.

در اين نشست كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا ضمن موافقت با اختصاص زمان بيشتری برای مذاكره با ايران بار ديگر از ضرورت اعمال تحريم عليه ايران به خاطر ناديده گرفتن مهلت شورای امنيت دفاع كرد.

يك مقام آمريكايی نيز گفت: رايس معتقد است اگر ايران غنی‌سازی را تعليق كند شخصا با مقامات تهران گفت‌وگو خواهد كرد.
مقامات اروپايی و آمريكايی حاضر در نشست وزرای خارجه قدرت‌های بزرگ می‌گويند در عين حال واشنگتن و شركايش موافقت كرده‌اند كه اگر ايران در مهلت تعيين شده به آنها پاسخ ندهد اعمال تحريم‌ها را در دستور كار خود قرار دهند.

مقامات آمريكا از افشاء مهلت تعيين شده خودداری كردند اما يك ديپلمات اروپايی گفت سولانا تا هفته اول اكتبر فرصت دارد نتايج مذاكرات خود با لاريجانی را اعلام كند.

دوست بلازی وزير خارجه فرانسه نيز گفت‌ در نشست قدرت‌های بزرگ موافقت شد كه فرصت بيشتری برای حل مساله ايران از طريق مذاكره اختصاص داده شود.

وی افزود: ما همگی فكر می‌كنيم بايد از مواجهه اجتناب شود و هر كاری را برای ادامه گفت‌وگو انجام دهيم .... در عين حال بايد از ايجاد وضعيتی كه ايران با انجام مذاكرات بيشتر قادر به بازی با زمان باشد نيز اجتناب كرد.
وی در سخنانی ديگر خواستار پاسخ فوری ايران به مشوق‌های غرب شد و گفت: اعضاء دائم شورای امنيت به همراه آلمان و ايتاليا موافقت كردند كه ايران هر چه سريع‌تر پاسخ خود را اعلام كند.

وی افزود :"فرانسه يك "تعليق دوجنبه‌ای" را مطرح كرده است كه طبق آن غرب تلاشهای خود را برای اعمال تحريم عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل ، درصورت تعليق غنی سازی در ايران متوقف می كند، اما رايس در اين زمينه اظهار داشت كه ايران بايد پيش از آغاز مذاكرات ، برنامه هسته‌ای خود را معلق كند.

يك ديپلمات ارشد فرانسوی كه خواست نامش فاش نشود، دراين باره اظهار داشت:" ايران بايد تا آغاز ماه اكتبر با تعليق غنی سازی اورانيوم موافقت كند".

يك ديپلمات اروپايی ديگر نيز اعلام نمود كه واشنگتن از ايران می خواهد تا اول ماه اكتبر اقدام كند.
وی افزود: "برخی كشورهای ديگر آماده هستند ، انعطاف بيشتری از خود نشان دهند ، اما ضرب الاجل در كل همين است".


مارگارت بكت وزير امور خارجه انگليس نيز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: " ما به سولانا دستور داده ايم كه برای غلبه بر مشكلات لجستيكی كه ايرانيها را به ستوده آورده است به هر كجا و در هر زمان می خواهد برود و هيچ محدوديتی برای وی قرار نداده‌ايم".

يك مقام ايرانی در تهران اعلام كرد كه سولانا و لاريجانی روزگذشته در يك تماس تلفنی ، تصميم گرفتند كه هفته آينده در يك پايتخت اروپايی كه هنوز نام آن فاش نشده است ، ديدار كنند.

يك ديپلمات اروپايی خاطرنشان كرد كه گروه ١+٥ همچنان در حال گفتگو درباره ترتيب رويدادهايی هستند تا با قراردادن يك راه آبرومندانه در پيش روی ايران سبب شوند بر سر ميز بازگردد.

بنابر اين گزارش ، يك احتمال اين است كه سولانا كه احتمالا توسط مقامات ارشد تمامی قدرتهای غربی به جز آمريكا همراهی خواهد شد ، دو نشست با لاريجانی برگزار كند و اين مذاكرات با اعلام برنامه های ايران برای تعليق غنی سازی و اعلام برنامه های غرب برای توقف تلاشهای خود برای اعمال تحريم عليه ايران، به پايان رسد.

بنا براين گزارش ، دراين هنگام ، آژانس بين المللی انرژی اتمی به راست آزمايی تعليق خواهد پرداخت و مذاكرات رسمی با رايس كه نشان از تماس ها در سطع عالی بين ايران و آمريكا طی سالهای گذشته دارد، آغاز خواهد شد.


فاصله از تحرم
برخی تحليلگران می گويند كه گروه شش بيش از گذشته از اعمال تحريم عليه ايران فاصله گرفته است و البته اظهارات شيراك با هدف راه حل آبرومندانه اين مسئله عنوان شده بود.
روزنامه كريستين ساينس مانيتور در تحليلی نوشت : آمريكا به گونه ای محكم در حال تغيير موضع خود به سوی راه حل ديپلماتيك برای برنامه هسته ای ايران است.
"هاوارد لافرانچی" نويسنده اين تحليل خاطرنشان می كند: جرج بوش رئيس جمهوری آمريكا به گونه ای مسالمت آميزتر به نظر می رسد و "كاندوليزا رايس" وزير امور خارجه آمريكا نيز تمايل بيشتری به سوی اروپاييها و ادامه گفتگوها با ايرانيها نشان داده و همه به اين نتيجه رسيده اند كه هدف، اجازه دادن برای برنامه صلح آميز هسته ای ايران است.
در ادامه اين تحليل آمده است: آمريكا اصرار دارد كه گزينه تحريمها همچنان روی ميز قرار دارد، اما دلايل نگرش نرم تر به نظر می رسد كه به دوعلت باشد. نخست آنكه مقامهای ايرانی پيامهای پيچيده ای درمورد صراحت خود برای تعليق غنی سازی اورانيوم در ازای گفتگوهای گسترده تر با غرب می فرستند و دوم آنكه به نظر می رسد قدرتهای جهان (انگليس، فرانسه، آلمان، انگليس، چين، روسيه) بيش از هر زمان ديگری از اعمال تحريم عليه ايران فاصله گرفته اند.
نويسنده تصريح می كند: اما سوالی كه هم اينك برای آمريكا و ديگران مطرح می شود اين است كه آيا تهران در واقع در مورد كنار گذاشتن غنی سازی در حال بحث و تبادل نظر است و آيا اينكه جامعه بين المللی را بازی می دهد تا زمان بيشتری داشته باشد. "جوزف سيرينسيونی" يك كارشناس درسياست توليد وتكثير سلاحهای هسته ای درمركز توسعه آمريكا در واشنگتن خاطرنشان كرد: "تندورها در دولت آمريكا كه اولين آنها "ديك چنی" معاون بوش است، همواره تصور كرده اند كه استراتژی رايس برای حركت به سوی تحريمها با شكست مواجه خواهد شد، اما آنها تلاش كرده اند تا ثابت كنند كه جامعه بين المللی اقدامی نخواهد كرد.
وی افزود: هدف اين است كه اجازه دهيم ديپلماسی راه خود را طی كند، به ويژه با توجه به اينكه اقدام نظامی در حال حاضر چندان خوشايند نيست.
وی همچنين در مورد اظهارات اخير " ژاك شيراك " رئيس جمهوری فرانسه كه با ارجاع موضوع هسته ای ايران به شورای امنيت سازمان ملل مخالفت كرده بود، خاطرنشان كرد : شيراك احتمالا می خواسته اين مسئله از طريق يك راه حل آبرومندانه كه همه طرفها می توانستند آن را بپذيرند، حل شود.
سيرينسونی تصريح كرد كه از نظر وی هنوز امكان يك توافق در اين باره وجود دارد و شرايط زيادی هم برای واشنگتن وجود دارند تا اجازه چنين توافقی حاصل شود. آمريكا وهم پيمانان بين المللی آن مجبورخواهند شد تا ميزانی از غنی سازی را در ايران بپذيرند، در حاليكه آمريكا مجبور خواهد شد تا همه گفتگو در زمينه تغيير نظام را كنار بگذارد.
وی ادامه می دهد : آنچه كه آمريكا به آن خواهد افزود پيشنهاد همان تضمينهای امنيتی است كه به دولت ليبی داده شد.
در بخش ديگری از اين تحليل آمده است : دليل ديگری برای نبود لزوم تحريمها عليه ايران اين است كه بيشتر كارشناسان هسته ای به اين نتيجه رسيده اند كه پيشرفت ايران به سوی فن آوری سلاح هسته ای كاهش يافته است.
ولفستال از انستيتو علوم و امنيت بين المللی گفت:" اين مسئله از طريق نظارتها و گزارشهای اطلاعاتی روشن شده كه ايران پيشرفت هسته ای خود را كاهش داده است."
وی افزود :" بله، آنها قبلا ما را متعجب كرده بودند. اما از آنجايی كه ما می توانيم ببينيم، اين مسئله كاملا روشن است كه آنها نه چند ماه بلكه چند سال فاصله دارند تا به بمب هسته ای برسند و اين مسئله برخی فشارها برای اقدام در اين زمينه در زمان كنونی را كاهش می دهد."


احمدی‌نژاد: در مورد تعليق در شرايط عادلانه مذاكره می‌كنيم
رييس جمهوری اسلامی ايران روز پنجشنبه در يك كنفرانس خبری در مقر سازمان ملل گفت: در مورد تعليق، گفته‌ايم كه در شرايط عادلانه مذاكره می‌كنيم و در زمان خود اعلام می‌كنيم.
محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه در پاسخ پرسش خبرنگاری درباره تعليق مجددا گفت كه نظرات ما شفاف است . در چارچوب معاهده "ان پی تی" عمل می‌كنيم و به دنبال حقوق خودهستيم. تعليق مشكل را حل نمی‌كند، مشكل در جای ديگری است.
احمدی نژاد افزود: آنان بايد ديدگاه خود را در برخورد با ملت ايران تغيير دهند.
وی افزود: پيام ما روشن است. ما همه ملت‌ها را دوست داريم و هيچگاه با ملت آمريكا مشكلی نداشته‌ايم.
احمدی نژاد گفت: ملت آمريكا مانند بقيه ملتها ، صلح طلب و عدالت طلب است.
وی در عين حال تصريح كرد كه ما مخالف زورگويی هستيم، اهل زورگويی نيستيم و هرگز زير بار زور نخواهيم رفت.
رييس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اسرائيل گفت: ما همه را در عالم دوست داريم اما ما با اشغالگری، كشتار و تجاوز مخالفيم و با آواره كردن ملت مخالفيم. همه محترم هستند و بايد از حقوق قانونی برخوردار باشند.
احمدی نژاد افزود: ما با تجاوز ، اشغالگری و جنايت مخالفيم و با صدای بلند اين نكته را می‌گوييم.
وی در پاسخ سوالی درباره علاقه ايران به دريافت ضمانت امنيتی گفت:
بحث ما دريافت ضمانت امنيتی نيست چرا كه قادريم از كشور خود دفاع كنيم و ۸سال جنگ اين را نشان داد و اجازه نداديم حتی يك وجب خاكمان از دست برود.
رييس جمهوری افزود: تضمين اجرای تعهدات مهم است. ما با همين آمريكا قرارداد داشتيم اما يك طرفه لغو كرد. بايد مطمئن باشيم تعهداتی كه به ما می‌دهد با پشتوانه است و تضمين اجرا دارد.
وی درباره همكاری ايران و ونزوئلا اظهارداشت: ما علاقه‌منديم با همه كشورها رابطه داشته باشيم . ونزوئلا كشور خوب و دولت مستقل است وبايد با هم همكاری داشته باشيم.



منابع گزارش: آفتاب ، مهر، ايرنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024