سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 19.09.2006, 9:02


دولت آمريكا به گروهی از اعضای هيات همراه محمود احمدی‌نژاد، بويژه خبرنگاران ، فيلمبرداران و عكاس همراه وی، رواديد ورود به آمريكا را نداد.
به گزارش خبرنگار ايرنا از مقر سازمان ملل ، به جز رقم ۱۵‬نفره تيم خبری همراه رييس جمهوری، دقيقا مشخص نيست كه به چند نفر ديگر از اعضای اين هيات ويزا داده نشده است اما يكی از مقاماتی كه ندادن ويزا به وی نيز تا لحظه ارسال خبر ( ۱۴:۲۹‬به وقت نيويورك) تقريبا قطعی شده ، معاون اروپا و آمريكای وزارت خارجه است.
دولت آمريكا پيش از اين نيز به مصطفی پورمحمدی وزير كشور برای شركت در يك اجلاس بين‌المللی درباره مهاجرت و توسعه كه در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل تشكيل شده بود، رواديد ورود به آمريكا نداد.
در نشست سال گذشته نيز آمريكا به غلامعلی حداد عادل رييس مجلس شورای اسلامی برای شركت در نشست بين المجالس ويزا نداد.
ويزای وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشكی نيز برای شركت در يك نشست بين‌المللی درباره ايدز در سازمان ملل ، زمانی داده شد كه اجلاس عملا تمام شده بود.


توضيح آمريكا
در مورد موضوع صدور ويزا برای برخی از همراهان رييس جمهوری ايران، از قول سخنگوی وزارت خارجه ايالات متحده گزارش شده است كه برای تمامی افرادی كه دولت ايران خواستار ورود آنها در ارتباط با اجلاس مجمع عمومی شده بود ويزا صادر شده يا می‌شود.
به گزارش بی‌بی‌سی‌، سخنگوی وزارت خارجه آمريكا احتمال تاخير در صدور تعدادی از رواديد را ناشی از آن دانست كه برخی درخواست ها دير ارسال شده بود و با توجه به نبود روابط سياسی بين دو كشور و طول زمان رسيدگی به اين درخواست ها، در اين زمينه ممكن است تاخيری روی داده باشد.
در همانحال، هنوز گزارشی از سفر علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی و سرپرست مذاكرات هسته ای جمهوری اسلامی به نيويورك انتشار نيافته است.
به گفته جان بولتون، نماينده آمريكا در سازمان ملل، گرچه رواديد ورود برای آقای لاريجانی صادر شده، اما وی به نيويورك سفر نكرده است.
قرار بود لاريجانی هفته گذشته با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، ملاقات كند و مذاكرات خود برای حل مساله هسته ای جمهوری اسلامی را ادامه دهد.
اين ملاقات به درخواست آقای لاريجانی به تعويق افتاد اما گفته شده بود كه احتمال دارد دور بعدی مذاكرات در نيويورك برگزار شود.
برخی ناظران پيش بينی می كردند كه مقامات ارشد اروپايی كه برای شركت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نيويورك سفر می كنند براساس نتيجه اين مذاكرات می توانستند به توافق هايی در مورد حل بحران هسته ای ايران دست يابند.
گرچه مقامات ايرانی لغو سفر آقای لاريجانی به نيويورك و مذاكرات وی با خاوير سولانا را تاييد نكرده اند، نماينده ايالات متحده در سازمان ملل گفته است كه حضور نيافتن آقای لاريجانی برای مذاكره با خاوير سولانا نشان می‌دهد كه روند مذاكرات با ايران متوقف شده است.


مديركل مطبوعات خارجی ارشاد: اقدام دولت آمريكا را تلافی می‌كنيم
به گزارش «ايرنا» ، مديركل مطبوعات و رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اين وزارتخانه، اقدام اخير دولت آمريكا در صادر نكردن رواديد برای خبرنگاران ايرانی را تلافی می‌كند.
دولت آمريكا، برای خبرنگاران ايرانی كه قرار بود سفر رييس جمهوری ايران در مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورك را پوشش خبری دهند،رواديد صادر نكرد و آنان مجبور شدند از كاركاس به ايران بازگردند.
"محمدحسين خوشوقت" روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ايرنا تصريح كرد: چنانچه اين برخوردهای دولت آمريكا ادامه يابد و خبرنگاران ايرانی با محدوديت ورود به اين كشور رو به‌رو باشند، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی هم اقدام آنان را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.
وی ادامه داد: در صورتی كه دولت آمريكا همچنان از صدور مجوز برای تاسيس دفاتر خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی و واحدمركزی خبر در اين كشور ممانعت كند ، می‌توان فعاليت دفاتر برخی از رسانه‌های آمريكايی در ايران را متوقف كرد.
خوشوقت عدم صدور رواديد ورود به آمريكا را نشانگر ميزان صداقت دولتمران اين كشور در جريان آزاد اطلاعات و دموكراسی برشمرد گفت : اين اقدام "ضد فرهنگی"، حق مسلم و طبيعی مردم برای دانستن را پايمال كرده است.
وی يادآور شد: پس از پيروزی انقلاب اسلامی تاكنون درهای جمهوری اسلامی روی خبرنگاران آمريكايی باز بود و در اين مدت صدها خبرنگار برای تهيه اخبار به ايران سفر كردند.
وی ادامه داد: اما با وجود مساعدت و فضای بازی كه ايران برای خبرنگاران آمريكايی فراهم كرد، دولت آمريكا اجازه سفر به بسياری از خبرنگاران ايرانی به اين شور را نمی‌دهد.
وی افزود: تلاش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) و واحدمركزی خبر در ايجاد دفتر در اين كشور با گذشت سالهای متمادی هنوز به نتيجه نرسيده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024