جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 17.09.2006, 11:54


كاهش ١٥ دلاری قيمت جهانی نفت طی روزهای اخير پيام و هشدار مهمی برای كليه كشورهای نفت‌خيز به‌خصوص كشورهای خاورميانه است. قيمت نفت از ٧٨ دلار در ماه جولای به كمتر از ٦٣ دلار در هر بشكه رسيده است.
گرچه برآوردهای آماری نشانگر افزايش قيمت نفت طی دو سال آينده است و قيمت نفت را در اين مدت بين ٥٥ تا ٦٥ دلار نشان می‌دهد ولی نمی‌توان نسبت به تحولات اخير بازار انرژی بی‌تفاوت بود... در صورت كاهش بيش از پيش رشد اقتصادی آمريكا و چين طی ماه‌های آينده، احتمال كاهش ١٠ دلاری قيمت جهانی نفت بسيار زياد خواهد بود. دولت‌های منطقه خاورميانه در شرايط كنونی بايد بسيار عقلايی تصميم‌گيری كنند و دلارهای نفتی خود را به‌راحتی از دست ندهند. كشورهای منطقه بايد از دلارهای نفتی خود در جهت كاهش فقر و بی‌عدالتی، افزايش سطح استانداردهای زندگی مردم و اشتغال‌زايی مولد استفاده كنند... دلارهای نفتی خاورميانه بايد در پروژه‌های زيرساختی مثل آموزش و بهداشت عمومی سرمايه‌گذاری شود... اكنون بهترين فرصت برای حمايت از سرمايه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های نفت و گاز خاورميانه است.‌»
اين جملات، خلاصه صحبت‌های فريد محمدی، كارشناس ايرانی موسسه پتروليوم فايننس آمريكا، در مصاحبه با روزنامه ‌«خليج‌تايمز‌» است. چندين اتفاق گوناگون، از افزايش چشمگير و بيش از پيش‌بينی ذخاير گاز طبيعی آمريكا گرفته تا اعلام خبر تعليق اعتصاب در بخش نفتی نيجريه دست به دست هم داد تا باز هم فتيله قيمت نفت پايين كشيده شود.
اما تحليلگران معتقدند مهم‌ترين عامل كاهش بهای نفت، گزارش روز جمعه سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) مبنی بر كاهش رشد تقاضای جهانی نفت در سال ٢٠٠٦ بود. ‌
مطابق پيش‌بينی اوپك، تقاضا برای نفت خام اوپك در سال آينده ۸۰۰ هزار بشكه كمتر می‌شود و عرضه نفت از سوی توليدكنندگان غيرعضو اوپك يك ميليون و ۸۰۰ هزار بشكه افزايش می‌يابد.
براساس گزارش منتشره درپايگاه اينترنتی گلف نيوز، اوپك در گزارش ماه سپتامبر خود اعلام كرد: ميانگين تقاضای نفت اوپك در سال ۲۰۰۷ميلادی ۲۸ ميليون و ۱۰۰هزار بشكه در روز خواهد بود كه ۲۰۰هزار بشكه كمتر از پيش بينی در ماه اوت است.
اين دورنما بدنبال تصميم هفته گذشته اوپك مبنی بر حفظ سطح توليد بالا در ۲۵سال اخير است، با وجود آنكه قيمتهای نفت از اواسط ماه ژوئيه حدود ۱۵ دلار كاهش داشته است، اما اوپك امكان كاهش عرضه تا قبل از پايان سال را غيرممكن ندانست.
در بيانيه پايانی اجلاس هفته گذشته اوپك در وين عنوان شده است عرضه نفت غيرعضو اوپك در سال ۲۰۰۷با بيشترين نرخ در بيش از دو دهه، افزايش خواهد يافت. اوپك بيش از يك سوم نفت خام دنيا را توليد می‌كند.
براساس اين گزارش، ميانگين تقاضا برای نفت خام اوپك در سال آينده ۸۰۰ هزار بشكه كمتر از تقاضای ۲۸ميليون و ‪ ۹۰۰هزار بشكه پيش‌بينی شده در سال ۲۰۰۶است. در حالی كه اوپك انتظار دارد عرضه از سوی توليدكنندگان نفت غيرعضو اوپك در سال آينده يك ميليون و ۸۰۰هزار بشكه افزايش يابد.
اوپك در گزارش ماهانه خود همچنين رشد تقاضا در سال ۲۰۰۶را با ۱۰۰هزار بشكه در روز كاهش، يك ميليون و ۲۰۰هزار بشكه در روز پيش‌بينی كرد و به تقاضای ضعيف تراز انتظار بنزين در بزرگترين كشور مصرف‌كننده نفت خام دنيا (آمريكا) اشاره كرد.

منبع گزارش: ايرنا، روزنامه اعتماد ملی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024