جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 16.09.2006, 5:51

پاسخ وزير امور خارجه سوئد به نامه اتحاد جمهوری خواهان


پاسخ وزير امور خارجه سوئد به نامه اتحاد جمهوری خواهان ايران ـ واحد استکهلم
در باره وضعيت حقوق بشر در ايران


با تشکر از نامه شما و پرسش‌های مهمی که مطرح کرديد. من در زير سعی می‌کنم که از ديدگاه دولت سوئد به پرسش‌های شما به ترتيب پاسخ دهم.
(در باره وضعيت حقوق بشر در ايران،در باره مشکل انرژی هسته‌ای و نگرانی‌های شما، در باره حق پناهندگی و اجازه اقامت در سوئد)

در باره وضعيت حقوق بشر در ايران
دولت سوئد جداً نگران وضعيت حقوق بشر در ايران است. سوئد نه تنها همواره به مسئولين دولت ايران در رابطه با نقض حقوق بشر هشدار داده بلکه اين خواست را از کانال اتحاديه اروپا نيز دنبال کرده است. در چهار چوب اتحاديه اروپا دولت سوئد نقشی کليدی برای سوق دادن اتحاديه اروپا به موضع گيری فعال و انتقادی نسبت به نقض حقوق بشر در ايران ايفا کرده است که نمونه آن بيانه انتقادی مسئول اتحاديه اروپا در 24 آگوست بوده است. در اين بيانيه وضعيت حقوق بشر در ايران نگران کننده اعلام شده و نسبت به فشارهای سنگين وارده بر زندانيان، رهبران سياسی مخالف حکومت و فعالين جنبش‌های دانشجويی اعتراض گرديده است.
ما به دقت موقعيت دگرانديشان در ايران را زير نظر داريم و از جمله به طور دائم از رژيم می‌خواهيم که همه زندانيان سياسی را که به خاطر عقايدشان در زندان هستند آزاد نمايد. از سال 2002 اتحاديه اروپا کمسيونی را با نام "تلاش اتحاديه اروپايی برای امر حقوق بشر و دمکراسی در ايران" به کار گمارد و اين کمسيون با بودجه‌ای به مبلغ سه و نيم میليون يورو بايد برای فراهم شدن امنيت حقوقی و تأمين حقوق بشر تلاش نمايد. با اين برنامه کاری بادوام برای کمک به امنيت حقوقی و دانش لازم در زمينه تأمين حقوق بشر برای همه ايرانيان تلاش ورزيده می‌شود. ما هم زمان، بر ديالوگی با ايران داير بر اهميت آزادی و حقوق پايه‌ای مردم در مناسبات خود تأکيد می‌ورزيم.

در باره حق پناهندگی و اجازه اقامت در سوئد
همه متقاضيان پناهندگی در سوئد بدون در نظر داشت سوابق، مليت و نژاد حق دارند که بر طبق مقررات کنوانسيون ژنو که در قوانين موضوعی بر خورد به خارجيان در سوئد نيز آمده است حقوق‌شان را خواستار شوند. تحقيق در مورد پناهندگی اصل دقت و مراعات مورد تدقيق قرار می‌گيرند. قوانين جديد مربوط به حق پناهدگی پروسه دريافت حق پناهندگی را آسان تر کرده است. متقاضی حق پناهندگی در صورت دريافت پاسخ منفی می‌توانند به دادگاه‌های اداره مهاجرت و دادگاه استکهلم شکايت ببرند. از طريق اين دادگاه ها متقاضيان پناهندگی تضمين بهتری برای بررسی دقيق اقامت‌شان خواهند يافت.

در باره مشکل انرژی هسته‌ای و نگرانی‌های شما
خلع سلاح اتمی و عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای يک بخش مهم از سياست خارجی دولت سوئد است. تلاش دولت سوئد همواره در اين راستا قرار دارد که همه کشورها قوانين بين المللی را رعايت کنند. در باره پرونده اتمی ايران دولت سوئد تلاش می‌کند که از طريق فشارهای بين المللی به يک راه حل ديپلماتيک و سياسی دست يابد.ايران بايست اعتماد سازِی کند و نظر جامعه جهانی را جلب نمايد و اطمينان دهد که قصد ايران صرفاً از اين برنامه صلح آميز است. دولت سوئد اين کار را هم از طريق اتحاديه اروپا و به طور موازی از طريق سازمان ملل انجام می‌دهد.
سوئد به همراه اتحاديه اروپا مبتکر طرحی در سازمان ملل است که به ايران گوشزد می‌کند که برای اعتماد سازی مبنی بر اينکه برنامه ايران فقط برای انرژی صلح آميز است نه غير از آن گام‌های مشخصی را بر دارد. دولت سوئد از سياست اتحاديه اروپا مبنی بر پايان دادن به غنی سازی اورانيوم حمايت می‌کند که از جمله سازمان ملل بر آن تاکيد دارد. پذيرش ايران امکانات جديدی را برای مذاکرات دو باره فراهم می‌سازد.
ما معتقديم که اين مشکل بايستی از راه ديپلماتيک و سياسی حل و فصل گردد.

با احترامات دوستانه
يان الياسون وزير خارجه سوئد



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024