جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 18.08.2022, 10:12

تقدیر جامعه روزنامه‌نگاری جهان از بنفشه سام‌گیس


در سومین دوره جایزهٔ جهانی روزنامه‌نگاری، هیات برگزارکنندهٔ جایزهٔ جهانی مستقل روزنامه‌نگاری با عنوان «داستان واقعی» (The True Story Award) بنفشه سام گیس را برای گزارش «محکومان» شایسته تقدیر دانست.

این گزارش که طی یک سال و مصاحبه تلفنی هفتگی با تعدادی از زندانیان زندان تهران بزرگ انجام شده، گزارشی است که به شیوه ای خاص و منحصر به فرد تهیه شده و در رقابت با روزنامه‌نگاران مشهور دیگر، شایسته تقدیر شناخته شده است.

اهمیت این جایزه که به ابتکار دنیل ‌پانتاس سوئیسی و در شهر برن برگزار می شود، مستقل بودن آن است.

هیات داوران در این دوره سه اثر برگزیده فارسی‌زبان دومین دوره این جایزه را انتخاب کرد:

۱- بنفشه سام‌گیس/ شهر محکومان/ اعتماد
۲- روی پنهان اسارت/ الناز محمدی/شهروند
۳- صادق امامی/ ۱۳ کیلومتر با کولبرها/فرهیختگان

آثار عذرا فراهانی، حمیده امینی‌فرد، یزدان مرادی، محمد باقرزاده، فاطمه صابری نیز در کنار سه اثر اعلام شده، جزو لیست ۸ اثر برگزیده ایرانی انتخاب و در سایت جایزه نیز منتشر شده است.

درباره بنفشه سام‌گیس

بنفشه سام‌گیس از معدود گزارش‌نویسان گزیده کار و خوش‌قلم ایرانی است که سخت‌کوش و بدون حاشیه نزدیک به سی سال کار کرده و آثار درخشانی در حوزه‌ی گزارش نویسی خلق کرده است.

او در سومین دوره جایزهٔ جهانی روزنامه‌نگاری، هیات برگزارکنندهٔ جایزهٔ جهانی مستقل روزنامه‌نگاری با عنوان «داستان واقعی» برای گزارش «شهر محکومان» شایسته تقدیر شد.

«شهر محکومان» گزارشی بود که در ۱۷ تیر سال ۱۳۹۹ در روزنامه اعتماد منتشر شده بود و سام‌گیس برای تهیه‌ی آن طی یک سال به صورت هفتگی با تعدادی از زندانیان زندان تهران بزرگ گفتگو کرده بود. 

جایزه «داستان واقعی» به ابتکار «دنیل ‌پانتاس» سوئیسی و در شهر برن برگزار می‌شود و هیات داوران آن دو گروه اروپایی و بین المللی هستند که در دو مرحله به قضاوت آثار نهایی و منتخب می‌پردازند.

این جشنواره که داورانش یک هیات ۵۰ نفره هستند، بهترین آثار را از میان ۲۹ کشور جهان انتخاب و به  نفرات اول تا سوم به ترتیب ۳۰، ۲۰ و ۱۰ هزار فرانک سوئیس جایزه می‌دهند.


منابع: روزنامه‌نگاران مستقل ایران، باشگاه روزنامه‌نگاران ایران



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024