سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 13.09.2006, 11:07


كارگزاران: در حالی كه اين روزها با نزديك شدن به زمان بازگشايی مدارس و دانشگاه ها، نگرانی های زيادی در مورد آلودگی هوای تهران وجود دارد، در جلسه روز گذشته شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر تهران، اخبار نگران كننده تری از آمار آلودگی به موادمخدر به گوش رسيد.

فرماندار تهران در اين جلسه وضعيت تهران را در زمينه مواد مخدر خاص توصيف كرد و افزود؛ شايد تهران در هيچ مقطعی به لحاظ درگيری با موادمخدر، چنين وضعيتی را نداشته است. از سوی ديگر رئيس مركز مبارزه با موادمخدر ناجا در اظهاراتی تامل برانگيز گفت؛ حداكثر زمان دسترسی معتادان پايتخت به موادمخدر ٢٠ دقيقه است و در فلكه صادقيه تهران فقط همين مانده تا نوع و مرغوبيت مواد را هم تعيين كنند.

سرهنگ كشفی با بيان اينكه در جنوب شرق تهران و تنها طی يك ساعت، ٧٠ نفر از يك خانه موادمخدر تهيه می كرده اند، افزود؛ روزانه در تهران ٢٠ ميليون تومان هزينه ٩٠٠ پرسنل نيروی انتظامی می شود كه مستقيما درگير مبارزه با موادمخدر هستند. به گفته رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر ناجا تعداد دستگيرشدگان در پنج ماهه نخست امسال نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ١٠ هزار نفر افزايش يافته و به ٢٧ هزار نفر رسيده است. از اين تعداد ٣٠ درصد معتاد، ٢ درصد قاچاقچی موادمخدر و بقيه توزيع كننده بوده اند. با اين حساب ٢٥ درصد كل دستگيری های موادمخدر در تهران بوده است.

دانشجويان و دانش آموزان در صف اول خطرپذيری
شايد بيان آمار بالای خطرپذيری دانشجويان و دانش آموزان در برابر مصرف موادمخدر در آستانه مهرماه و فصل بازگشايی مدارس خبر خوشحال كننده ای نباشد اما به آسانی نمی توان از آنچه كه مديركل فرهنگی و پيشگيری ستاد مبارزه با موادمخدر در جلسه روز گذشته عنوان كرد، گذشت. حميد صرامی گفت؛ ٣/١٣ درصد دانش آموزان كشور و ٧/١٥ درصد دانش آموزان تهران در معرض مصرف موادمخدر قرار دارند كه اين آمار در مورد مصرف الكل ٨/١٥ درصد دانش آموزان كشور و ٢٤ درصد دانش آموزان تهران و در مورد مصرف سيگار ٣/٢٣ درصد دانش آموزان كشور و ٥/٢٦ درصد دانش آموزان تهران عنوان شده است. همچنين به گفته صرامی ٦٩/٢٠ درصد دانشجويان كشور در معرض مصرف موادمخدر هستند.

وی افزود؛ ٤/٢٢ درصد دانشجويان دانشگاه تهران، ٤٦/٢٥ درصد دانشجويان صنعتی اميركبير، ٤٢/٢١ درصد دانشجويان شريف و ٢٦/٢٥ درصد دانشجويان دانشگاه هنر تهران نيز در معرض خطر مصرف موادمخدر هستند. ٤٧ درصد مصرف كنندگان دانش آموزی و دانشجويی، تفريح، لذت و شادی را به عنوان دليل اصلی و ٥٧ درصد مشكلات روحی، روانی و استرس را به عنوان علت گرايش به موادمخدر عنوان كرده اند.

تغيير الگوی مصرف موادمخدر
روزگاری ايران به واسطه همجواری با افغانستان، قطب توليد موادمخدر سنتی دنيا، با مشكل بزرگ دستيابی آسان و سريع به اين گونه مواد افيونی دست و پنجه نرم می كرد اما حالا مشكل ديگری نيز به آن اضافه شده است؛ توزيع و مصرف گسترده قرص های روانگردان و مواد مخدر صنعتی. آقا تقی فرماندار تهران از شناسايی بيش از ١٤٠٠ نوع ماده مخدر صنعتی در تهران خبر داده است و به گفته دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر تحولات جديد حوزه مواد مخدر برای اين ستاد مشكل ساز شده است. مالكی افزوده است؛ بسياری از برنامه های غرب در اين زمينه نظير فشار به مرزهای شرقی و ورود مواد شيميايی حساب شده بوده و ابزاری تجاری در دست صاحبان قدرت و ثروت است.

وی با اشاره به كشف ١٤ كيلو قرص های شيميايی وارداتی به تهران در يكی از گمركات، گفت؛ ايران به جامعه بين الملل دو پيشنهاد ارائه داده است؛ يكی اينكه افغانستان و پاكستان را مجاب كنيد تا در نوار مرزی خود حاكميت داشته باشند و ديگر اينكه از ايران در امر مبارزه با موادمخدر حمايت جدی صورت بگيرد. صرامی، مديركل فرهنگی و پيشگيری ستاد مبارزه با موادمخدر نيز ٥/١٧ درصد مراجعات كافی شاپ های مناطق يك تا پنج تهران را برای دستيابی به قرص های روانگردان و محرك ها دانسته است.

مبارزه با مواد مخدر منسجم نيست
در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تهران، رئيس مركز مبارزه با موادمخدر نيروی انتظامی تهران بزرگ با انتقاد از بخشی نگری و عدم انسجام در مبارزه با موادمخدر به بلاتكليفی نيروی انتظامی اشاره كرد و گفت؛ هنوز تكليفمان در خصوص دستگير كردن يا دستگير نكردن معتادان معلوم نيست. اگر معتاد نبايد دستگير شود پس جواب مردم را چه كسی بايد بدهد؟ شايد مشكل در اينجاست كه هيچ وقت زير ميدان آزادی نبوده ايم.

سرهنگ كشفی گفت؛ يا ابلاغ كنيد كه دستگيری نداشته باشيم يا بگويند روزی ١٠ تا ٢٠ نفر را دستگير كنيد و اگر مردم معترض شدند، پليس كنار بكشد و دستگاه مرجع ديگری پاسخگو باشد. همچنين رضوانی، مديركل امور اجتماعی استانداری تهران خواستار بازنگری در سياست های مبارزه با موادمخدر شد و افزود؛ چندين مدل برخورد با معتادان وجود دارد كه يكی از آنها شلاق درمانی است. اما هيچ كس با فشار درمانی ترك نمی كند.

مديركل فرهنگی و پيشگيری ستاد مبارزه با موادمخدر نيز به فقدان نگاه برنامه محور اشاره كرد و خواستار برنامه ريزی در راستای رفع دغدغه موادمخدر مخصوصا در تهران شد. به گفته صرامی در سال ٨٤ يك ميليارد و ١٠٠ ميليون تومان اعتبار به دستگاه های فرهنگی و پيشگيری تزريق شده است. اما سوال اساسی كه از زبان صرامی نيز بيان شد اين است كه ارزيابی اقدام های فرهنگی و پيشگيرانه به چه شكلی صورت می پذيرد و آيا به ميزان اعتبار اختصاص يافته شاهد تاثيرات مفيد و محسوس بوده‌ايم؟



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024