جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 03.09.2006, 9:44


اعتماد ملی / ترجمه: كاوه شجاعی
كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا، پس از دو سال رده اول به زير كشيده شد. مجله فوربس اين بار آنگلا مركل صدراعظم آلمان را به عنوان قدرتمندترين زن جهان انتخاب كرد. رايس دوم شده است.

مجله معتبر فوربس هر سال ليستی از ١٠٠ زن قدرتمند جهان را منتشر می‌كند، كه همه آنها سياستمدار نيستند. در واقع زنان تاجر، مديران اجرايی شركت‌های بزرگ و صاحبان رسانه‌ها بيشترين حضور را در اين ليست دارند. تحليلگران مجله فوربس در اين رتبه بندی به موارد زيادی توجه می‌كنند: از ميزان حضور در رسانه‌ها گرفته تا قدرت اقتصادی. مركل در ليست سال گذشته ١٠٠ قدرتمند دنيا به انتخاب فوربس رتبه ای به دست نياورده بود؛ چنان كه همتايان او در كشورهای شيلی، ليبريا و كره جنوبی هم برای اولين بار وارد ليست فوربس شدند. هفته نامه اشپيگل می‌نويسد: با وجود اينكه روز به روز بر «ترديدهای خانگی» در مورد مهارت‌های رهبری آنگلا مركل اضافه می‌شود، چهره او در خارج از آلمان همچنان قدرتمند و محبوب است. ‌ به نوشته اشپيگل، نظرسنجی‌های اخير در آلمان از كاهش مداوم محبوبيت او خبر می‌دهند، او اصلاحاتی را كه قول داده بود، به پيش نبرده است. اما فوربس بيش از همه به دو فاكتور توجه كرده است: رابطه نزديكی كه او با كاخ سفيد برقرار كرده و همچنين اهميت فزاينده او در سياست‌های اروپا. ميشل باشلت رئيس جمهوری شيلی در مقام ١٧ قرار دارد، الن جانسون سيرليف رئيس جمهوری ليبريا در رتبه ٥١ و‌هان ميونگ سوك نخست‌وزير كره‌جنوبی رده ٦٨ را از آن خود كرده است. ‌ وو يی قائم مقام نخست وزير چين هم با يك پله سقوط - نسبت به سال گذشته- به رده سوم بسنده كرده است. ‌ مارگارت بكت،وزير امور خارجه انگليس در مقام ٢٩ و شری بلر همسر نخست وزير هم در رتبه ٦٢ دوم فهرست فوربس قرار دارند. ‌ امسال ملكه انگليس اليزابت دوم به رده ٤٦ صعود كرده است، او سال گذشته هفتاد و پنجم بود. ‌ مارينا برلوسكونی ايتاليايی در ليست چهل و دوم است. ملكه اردن، رانيا هم در فهرست فوربس هشتاد و يكمين زن قدرتمند جهان شده است.

غير سياسی‌ها
ايندرا نوهی و آنه مولكاهی مديران اجرايی كارخانه‌های پپسی و زيراكس در رتبه بندی جديد فوربس رده‌های چهارم و پنجم را از آن خود كرده‌اند. مليندا گيتس همسر بيل گيتس بنيانگذار مايكروسافت در ليست امسال به رتبه دوازدهم بسنده كرده است. اوپرا وينفری مجری معروف آمريكايی در رده ١٤ ليست امسال فوربس قرار دارد. آنگ سان سو كی برنده جايزه نوبل صلح از كشور ميانمار هم رتبه ٤٧ را از آن خود كرده است. جانت رابينسون مدير اجرايی روزنامه نيويورك تايمز در رده ٧٤ ليست قرار دارد. ‌

١ــ آنگلا مركل؛ صدراعظم - آلمان
مركل ٥٢ ساله پـــايـيــز گــذشـتــه صـــــدراعــظــمــــی ‌بزرگترين اقتصاد اروپا را از آن خود كــرد. پيـروزی او همه را شگفت‌زده كـــرد، از رقـيـــب قدرتمندش گرهارد شرودر تا اعضای حزب خودش اتحاد دموكرات مسيحی‌ها. ‌ از آن زمان، مركل، دانشمندی كه سياستمدار شد، رهبران جهان را تحت تاثير خود قرار داده است، از جورج بوش رئيس جمهوری آمريكا گرفته تا تونی بلر، نخست وزير انگليس. ‌ اما او راه دشواری را در پيش دارد. ميزان محبوبيت او از ٨٠ درصد در اوايل سال جاری ميلادی به ٥٦ درصد رسيده است. اين باعث شده تلاش‌های او برای اصلاح قانون - كه قولش را داده بود - سخت‌تر از پيش شود. او قول داده بود در سيستم تامين اجتماعی و ماليات شركت‌ها تغييرات عمده‌ای صورت گيرد. ‌ البته نور اميد هم سوسو می‌زند. سومين اقتصاد جهان كه پنج سال در ركود به سر می‌برد، امسال ٢ درصد رشد نشان داد. و مركل همچنان طرح بازسازی اقتصاد آلمان را به پيش می‌برد. ‌ در پشت پرده هم، مركل برای افزايش سرمايه‌گذاری شركت‌های آمريكايی در آلمان تلاش زيادی كرده است؛ تلاش‌هايی كه می‌شود آن را نتيجه بخش بخوانيم. در ماه‌های می ‌و ژوئن او بدون هياهو و حضور گسترده رسانه‌ها به ايالات متحده رفت و با قوی ترين رهبران اقتصادی آمريكا مذاكره كرد. او در مقابل اين امتيازهای اقتصادی، حالا متحدی نزديك برای كاخ سفيد محسوب می‌شود، نزديكی مواضع دو طرف در پرونده اتمی‌ايران دليل خوبی بر اين مدعاست.

٢ــ كاندوليزا رايس ؛ وزير امور‌خارجه -آمريكا
جورج بوش كه همزمان با جنگ عراق با كاهش فزاينده محبوبيتش روبرو بود، هر روز بيش از پيش به مشاور نزديكش روی می‌آورد. اين مشاور در دوره دوم رياست جمهوری بوش وزير امور خارجه شد. كاندوليزا رايس ٥١ ساله ديپلمات پراگماتيستی است كه تاثيرش بر سياست خارجی آمريكا در دولت دوم بوش همچنان رو به افزايش است. او به سراسر جهان می‌رود و از سياست‌های بوش حمايت می‌كند. ‌ رايس به مكتب واقعگرايی در سياست بين‌الملل علاقه دارد و مذاكرات رو در رو را ترجيح می‌دهد. رايس با ديدار سرزده از لبنان در بحران اخير همه را شگفت‌زده كرد، اما نتوانست درگيری‌ها را متوقف كند. رايس تلاش می‌كند جلوی بلندپروازی‌های اتمی‌كره شمالی را بگيرد، امری كه تاكنون نتيجه نداده است. او به مسافرت‌های پی در پی به سراسر جهان معروف است. شايد او بيش از هر سياستمداری در طول يك سال اخير به سفر رفته باشد. امسال در اجلاس امنيتی آسيا در كوالالامپور پيانو نواخت. می‌گويند امكان دارد برای انتخابات رياست جمهوری كانديدا شود. اما آن روز پس از نواختن پيانو گفت كه شغل بعديش حتما به موسيقی مربوط است.

٣ــ وو يی؛ قائم مقام نخست وزير - چين
رشد اقتصادی سريع چين و نياز شديد اين كشور به منابع، باعث شده كه امسال وو يی قائم مقام نخست وزير و وزير بهداشت بسيار مشغول باشد. او امسال كارهای زيادی را سر و سامان می‌دهد: از تلاش برای پيوستن چين به كپی رايت تا ايجاد بازارهای جديد كه ناهماهنگی‌های تجاری به وجود می‌آورد. او در سال جاری وقتی گفت: «تجارت دوجانبه به نفع دو طرف است»، از ميزان نگرانی‌های اتحاديه اروپا در زمينه رابطه مالی با چين كاست. برای اثبات چنين ادعايی هنگام سفر به آمريكا در آوريل گذشته، قراردادهايی به ارزش ١٨ ميليارد دلار با شركت‌های آمريكايی امضا كرد؛ ٥‌ميليارد دلار آن خرج سفارش هواپيماهای بوئينگ شد. وو ٦٧ ساله است و عضو قديمی حزب كمونيست محسوب می‌شود. او امسال به عنوان سفير حسن نيت چين به كره شمالی هم سفر كرد تا گفت و گوهای شش‌جانبه اتمی با اين كشور را از ركود خارج كند. تلاشی برای اثبات اين نكته كه چين به يك ميانجی برجسته منطقه ای تبديل شده است.

١٣ــ سونيا گاندی؛ رهبر حزب كنگره ملی - هند
گاندی در ايتاليا به دنيا آمد و حالا رهبر قدرتمندترين حزب سياسی در هندوستان است. او در دهه نــــــود ميلادی فعاليت‌های سياسی را آغاز كرد. سونيا عروس اينديرا گاندی ديگر سياستمدار هندی است. او در می سال ٢٠٠٤ انتخابات عمومی را برد، اما بعدا تحت فشارها از رويای نخست وزيری دست كشيد و آن را به رقيبش مانموهان سينگ واگذار كرد. ‌ با وجود تمامی مخالفت‌ها، گاندی همچنان محبوب است. ميليون‌ها فقير در هندوستان همچنان او را به عنوان نجات دهنده خود می‌پرستند. گاندی بارها گفته رشد حيرت آور اقتصادی هند ميليون‌ها فقير برجای خواهد گذاشت. به اعتقاد او كشور كار زيادی در حمايت از كشاورزان انجام نداده است. ‌ پس از بمب گذاری‌های اخير در قطار بمبئی كه به مرگ بيش از ٢٠٠ تن منجر شد، سونيا به بيمارستان‌های محلی رفت و از مجروحين بازديد كرد. اين امر محبوبيت او را افزايش داد. اينديرا مادر شوهر او تا زمان ترور به دست محافظش در سال ١٩٨٤ نخست وزير بود. راجيو گاندی همسر سونيا هم در ١٩٩١ توسط شورشيان ببرهای تاميل به قتل رسيد. او هفت سال نخست وزير هندوستان بود. پس از مرگ راجيو، سونيا خلوت گزيد، اما اين دوری از جهان قدرت چندان طول نكشيد.

١٧ــ ميشل باشلت ؛ رئيس جمهوری - شيلی
باشلت ٥٤ ساله اولين زنی است كه به مقام رياست جمهوری شيلی می‌رسد. در واقع او دومين زن سراسر قاره است كه رهبری يك كشور را در دست می‌گيرد. او مارس گذشته به عنوان رئيس جمهور سوگند ياد كرد. گروهی از قدرتمندترين زنان جهان - از نگاه فوربس - هم در مراسم تحليف او حضور داشتند: از هلن كلارك نخست وزير نيوزلند گرفته تا كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا. او هنگام سفر به آمريكا در ماه ژوئن هم با دو زن ديگر قدرتمند ديدار كرد: سناتور هيلاری كلينتون و روث بادر گينسبورگ رئيس ديوان عالی ايالات متحده. ‌ باشلت اين راه را آسان نپيموده است. پدرش آلبرتو باشلت مارتينز، ژنرال نيروهای هوايی بود كه به سالوادور آلنده رئيس‌جمهوری شيلی خدمت می‌كرد. پس از كودتا آگوستو پينوشه عليه او در سال ١٩٧٣، پدر باشلت را به زندان انداختند. او در زندان جان سپرد. باشلت هم پس از آن دستگير شد و سپس از شيلی گريخت. او در سال ١٩٧٩ به كشور بازگشت تا تحصيل پزشكی را در دانشگاه ادامه دهد. باشلت در ١٩٩٤ مشاور وزارت بهداشت شيلی شد. او سپس وزير بهداشت شد. در سال ٢٠٠٤ كه انتخابات برگزار شد، او وزير دفاع بود. ژانويه گذشته او دور دوم انتخابات رياست جمهوری را برد.

١٨ــ هيلاری كلينتون؛سناتور از نيويورك -آمريكا
او اولين «بانوی اولی» است كه در انتخابات شركت كرد و برنده شد. هيلاری حالا مبارزاتش را برای پيروزی دوباره در انتخابات امسال سنا آغاز كرده است. البته اكثر تحليلگران معتقدند او بدون هيچ تلاشی هم در انتخابات مياندوره‌ای ماه نوامبر برنده خواهد شد، و مبارزه امسال تنها يك دستگرمی برای انتخابات رياست جمهوری سال ٢٠٠٨ است.
اقدامات اخير او نظير نزديكی به روپرت مردوخ غول رسانه ای محافظه كار و حمايت قاطع او از ادامه حضور آمريكا در عراق، ليبرال‌ها و چپگرايان را گيج كرده است. اما چنين حركت‌هايی می‌تواند او را به قدرتی مركزی تبديل كند. زنی كه هم ليبرال‌ها و هم محافظه كاران را جذب می‌كند. علاوه بر اين، تلاش‌های اخير او برای تصويب قانون دفاع از حريم خصوصی او را در ميان طيف‌های گسترده مردم محبوب كرده است.
اما هنوز مشكلات زيادی وجود دارد. او همسر بيل كلينتون است! نتايج نظرسنجی‌های اخير نشان می‌دهد شمار كسانی كه از او در انتخابات رياست جمهوری حمايت نمی كنند، رو به افزايش است.

٢٠ــ هلن كلارك؛نخست وزير - نيوزلند
كلارك پس از پيروزی در انتخابات جنجالی سال گذشته حالا تمامی هم و غم خود را صرف امور تجاری می‌كند. حتی استعفای يك عضو كابينه اش پس از افشای يك رسوايی باعث دلسردی او نشده است. او سرسختانه به ايجاد رابطه اقتصادی با كشورهای مختلف اميدوار است. او همين امسال توانست با كشورهايی از چين تا شيلی قراردادهای تجاری پرسودی ببندند.
كلارك حالا ٣٠ سال است كه عضو حزب كارگر محسوب می‌شود. مبارزات دامنه دار او با فساد باعث شد كه او نه تنها در حزب خود كه در سراسر كشور محبوبيت كسب كند. نيوزلند تحت نظارت كلارك حالا اقتصاد رو به گسترش و ميزان پايين بيكاری را تجربه می‌كند. او حالا به فكر سرمايه گذاری تجار نيوزلندی در خارج از كشور است.

٢٩ــ مارگارت بكت؛ وزير امور خارجه - انگليس
بكت ٦٣ ساله اولين وزير امور خارجه انگليس است كه ماه می‌گذشته به اين سمت منصوب شد. او جانشين جك استراو <سخنگوی كليدی> تونی بلر شد كه پيش از حمله به عراق ذهنيت مردم را برای جنگ آماده كرد. بكت پيش از اين رئيس مجلس عوام بود. او به عنوان متخصص امور صنعتی كار خود را در دولت‌های گذشته آغاز كرد و تا رياست مجلس عوام شغل‌های دولتی متعددی را تجربه كرد. وفاداری و مهارتش در مذاكره باعث شد كه بلر درباره اش بگويد: او دستان اطمينان بخشی دارد. اولين اقدام مهم او در وزارت خارجه قانع كردن ايالات متحده به حضور در مذاكرات هسته ای با ايران بود. حضوری با پيش شرط كه البته به نتيجه نرسيد.

٤٣ــ لورا بوش؛ بانوی اول - ايالات متحده آمريكا
حزب‌جمهوريخواه همچنان كه به انتخابات دشوار و سرنوشت ساز ماه نوامبر نزديك می‌شود، بيش از گذشته از سلاح مخفيش استفاده می‌كند: <لورا بوش، بانوی اول آمريكا. بوش ٥٩ ساله هر روز بيش از گذشته در برنامه‌های جمع‌آوری سرمايه‌های انتخاباتی برای جمهوريخواهان شركت می‌كند. او حالا به استراتژيست سياسی حزب هم تبديل شده است. او به اعضای حزب توصيه كرد كه از تصويب الحاقيه قانون اساسی در ممنوعيت ازدواج همجنس‌گرايان به عنوان حربه انتخاباتی استفاده نكنند . علاوه بر اين لورا رسانه‌ها را متهم كرد كه تنها به دوره‌های كاهش محبوبيت بوش می‌پردازند و از محبوبيت بالای او در زمان‌های مختلف به آرامی‌می‌گذرند. اين كتابدار سابق در ماه‌های اخير از طرف بنياد لورا بوش به انجمن كتابداران آمريكا كمك‌های زيادی كرده است. او قدرتمند است اما هيچ‌گاه به انتخاب در كنگره علاقه‌مند نبوده است. دست كم اينگونه كه نشان می‌دهد.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024