Mon   11 04 2005   20:52


در اعتراض به اخراج مسيح علی‌نژاد از مجلس
يازده روزنامه اخبار مجلس را تحريم کردند

بی‌بی‌سی / همبستگی / سايت امروز

يازده روزنامه مستقل و اصلاح طلب ايران روز دوشنبه 11 آوريل به نشانه اعتراض به اخراج مسيح علی‌نژاد، خبرنگار روزنامه همبستگی و خبرگزاری کار از مجلس، در اقدامی هماهنگ از انتشار اخبار پارلمان اين کشور خودداری کردند.
به نوشته روزنامه‌ی "همبستگی"، روزنامه‌های همبستگی ، اقبال ، آفتاب يزد ، شرق ، اعتماد ، ابرار ، توسعه ، آرمان ، مردم‌سالاری ، دنيای اقتصاد و حيات نو اقتصادی ، روز دوشنبه از درج اخبار مجلس خودداری كردند.
اين نخستين بار در دهه های اخير است که روزنامه های ايرانی دست به تحريم اعتراض آميز يکی از قوای حکومتی می زنند.
خبرنگاران پارلمانی روزنامه هايی که از انتشار اخبار جلسه روز يکشنبه مجلس خودداری کرده اند، قبلا نيز با انتشار نامه ای خطاب به هيات رئيسه مجلس نسبت به اخراج همکار خود اعتراض کرده و خواهان ارائه توضيح شفاف در اين باره شده بودند.
روزنامه همبستگی روز دوشنبه در صفحه نخست خود نوشته "اخبار مجلس تحريم شد" و توضيح داده که خبرنگاران معترض، در عين اينکه در جلسه پارلمان حضور داشتند، از پوشش اخبار اين جلسه خودداری کرده اند.
به نوشته اين روزنامه، علاوه بر همبستگی، روزنامه های اقبال، آفتاب يزد، شرق، اعتماد، اسرار، توسعه، آرمان، مردم سالاری، دنيای اقتصاد و حيات نو به تحريم اخبار مجلس پرداخته اند.

ادعای اخراج خبرنگار از مجلس ششم تکذیب شد

جلیل سازگارنژاد و احمد بورقانی ، کارپردازان فرهنگی مجلس ششم ، اظهارات کوهکن ،کارپردازفرهنگی مجلس هفتم در مورد اخراج یک خبرنگاراز سوی مجلس ششم را تکذیب کردند.
جلیل سازگارنژاد که سال اول مجلس ششم ، کارپرداز فرهنگی این مجلس بود به سایت امروز گفت: هیچ خبرنگاری در مجلس ششم اخراج یا ممنوع الورود به مجلس نشده و در این مجلس با هیچ خبرنگاری برخورد نشده است. وی افزود:تمام خبرنگاران داخلی و خارجی درچارچوب آئین نامه داخلی و در محدوده های مجاز در مجلس تردد کرده و به تهیه خبر و گزارش می پرداختند.احمد بورقانی نیز که بعد از سازگارنژاد،کارپرداز فرهنگی مجلس بود اظهارات کوهکن را تکذیب کرد.
از سوی دیگر فرشته قاضي خبرنگار پارلمانی روزنامه همبستگی در مجلس ششم نیز ادعاهاي اخير كوهكن كارپرداز فرهنگي مجلس هفتم درباره اخراج يكي از روزنامه نگاران زن از مجلس ششم را تكذيب كرد و با بيان اينكه تنها خبرنگاري بوده است كه در مجلس ششم با محدوديت هايي مواجه شده است، گفت: با اين اوصاف به نظر مي رسد كه مصداق ادعاهاي آقاي كوهكن بنده باشم، به ويژه آنكه سايت اقتدارگراي شريف نيوز نيز بر مبناي سخنان وي اسم مرا به اختصار و اسم آقاي رضا خاتمي نايب رئيس محترم مجلس ششم را به صورت كامل عنوان كرده است.
وي به خبرنگار سایت امروز گفت : هيچ گاه از مجلس اخراج نشده ام و تنها به علت سوء تفاهمي كه پس از مصاحبه با شبكه بي.بي.سي. در ارتباط با ميتينگ انتخاباتي رئيس جمهور خاتمي در سال 80 و شائبه همكاري من با اين رسانه ایجاد شد با توجه به منع حضور خبرنگاران رسانه‌هاي خارجي در راهروهاي پارلمان از سوي حراست مجلس محدوديت هاي موقتی براي من ايجاد شد. اين مساله همزمان با ایجاد تغييراتی در حوزه کاری خبرنگاران روزنامه همبستگي بود و در نتيجه حوزه كاري من نیز تغيير كرد.
با اين حال پس از اين مورد بارها و بدون هيچگونه محدوديتي به مجلس مراجعه كرده و گزارش و خبر تهيه كرده ام.
اين روزنامه نگار در ادامه اعلام كرد قصد دارم در نامه اي سرگشاده به رئيس مجلس از وي بخواهم كه مستندات ادعای كوهكن راارائه کند.
فرشته قاضی به خبرنگار سايت امروز گفت: آقاي باهنر از من خواسته اند كه سكوت كنم تا ايشان ضمن مذاكره با آقاي كوهكن این قضیه را جبران نمایند.
وي در ادامه افزود: آقاي كوهكن بايد رسماً از طريق خبرگزاريها و مطبوعات از من، آقاي محمد رضا خاتمي و جامعه مطبوعاتي ايران عذرخواهي كنند در غير اين صورت از راه هاي قانوني اقدام خواهم كرد.
قاضي در پايان گفت: آقاياني كه خبرنگاري را متهم به بي نزاكتي و بي ادبي كرده و از مجلس اخراج مي‌كنندآیا با نمايندگان بي نزاكت هم برخوردي خواهند كرد؟

پاداش يک ميليون و يکصدهزار تومانی

مسيح علی نژاد، خبرنگار روزنامه همبستگی و خبرگزاری کار ايران، اوايل ماه آوريل پس از تهيه خبری مبنی بر اينکه هريک از نمايندگان مجلس در آستانه نوروز مبلغ يک ميليون و يکصد هزار تومان به عنوان پاداش دريافت کرده اند، از مجلس اخراج شد.
اگرچه اندکی بعد، آن گروه از نمايندگان محافظه کار مجلس که تصميم به اخراج خانم علی نژاد گرفتند دليل اقدام خود را به "رفتارهای" اين خبرنگار نسبت دادند، اما رسانه های ايرانی انتشار خبر مبلغ پاداش نمايندگان را عامل اصلی اخراج او خوانده اند.
نمايندگان محافظه کار، در ابتدا مسيح علی نژاد را متهم به دزديدن "فيش حقوقی" يکی از نمايندگان کردند اما پس از اينکه ولی الله شجاع پوريان، نماينده اصلاح طلب مجلس (اقليت) اعلام کرد که او شخصا فيش حقوقی خود را در اختيار خانم علی نژاد گذاشته، نمايندگان محافظه کار و در راس آنها، هيات رئيسه مجلس اين خبرنگار را متهم به "عدم رعايت ادب و نزاکت" کردند و گفتند دليل اخراج او نيز همين بوده است.
برخی نمايندگان حتی از اين نيز فراتر رفته و او را متهم به "عشوه گری و طنازی" کردند اما هنوز مدارکی که حاکی از "عدم رعايت ادب و نزاکت" يا "عشوه گری و طنازی" خبرنگار مذکور باشد ارائه نکرده اند.
تصميم هيات رئيسه مجلس برای ممانعت از ورود خانم علی نژاد به پارلمان تا کنون واکنش ها و اعتراض های فراوانی را حتی از سوی برخی نمايندگان مجلس به همراه داشته اما با اين وجود هنوز ممنوعيت ورود اين خبرنگار به مجلس رفع نشده است.
مسيح علی نژاد از چند روز پيش وبلاگی شخصی نيز در اينترنت برای خود به راه انداخته و در آن نوشته که چگونه، روزهايی که مجلس جلسه علنی داشته، مثل گذشته به ساختمان پارلمان مراجعه کرده اما همچنان از ورود او به داخل ساختمان جلوگيری می شود.