Mon   30 10 2006   16:38


متن کامل پیش‌نویس قطعنامه تحریم ایران
قطعنامه تحریم ایران به شورای‌امنيت ارائه شد

سه كشور اروپايی روز دوشنبه متن قطعنامه پیشنهادی خود برای تحریم ایران را در اختیار شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دادند.
در این پیش نویس با اعلام اينکه «آژانس قادر نیست در تلاش‌هایش برای ارایه تضمین نسبت به نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران پیشرفت حاصل كند» و بی‌‌توجهی ایران به درخواست‌های شورای امنیت، از همه کشورها خواسته شده است که از «از ارایه‌ هر گونه كمك یا آموزش فنی، كمك مالی، سرمایه‌گذاری،‌ واسطه‌گری و دیگر خدمات و انتقال منابع و خدمات مالی مربوط به برنامه‌های هسته‌‌‌ای و موشك بالستیك به ایران» خودداری کنند.
این قطعنامه همچنین خواستار مسدود شدن منابع مالی مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران و منع سفر دانشمندان و مقامات ایرانی مرتبط با این برنامه ها شده است. قطعنامه شورای امنیت با این وجود فعالیتهای مربوط به راه‌اندازی فاز نخست نیروگاه اتمی بوشهر را از این تحریم ها مستثنی کرده‌است.

متن کامل پیش نویس قطعنامه كه سايت خبری‌ «آفتاب» آن را منتشر كرده، به شرح زیر است:

شورای امنیت
- بیانیه ریاست شورا مورخ ٢٩ مارس ٢٠٠٦ و قطعنامه ١٦٩٦ مورخ ٣١ ژوییه ٢٠٠٦ را یادآوری می‌كند.

- بر تعهدش بر معاهده منع اشاعه‌ سلاح‌های هسته‌ای بار دیگر تاكید می‌كند و حق كشورهای عضو را مطابق با بند‌های ١ و ٢ آن معاهده برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای با اهداف صلح آمیز بدون تبعیض یادآورمی‌شود.

- باردیگر بر نگرانی جدی‌اش نسبت به بسیاری از گزارشات مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قطعنامه‌های شورای حكام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌یی ایران كه از سوی مدیر كل آژانس به آن گزارش شده از جمله قطعنامه GOV/١٤/٢٠٠٦ شورای حكام تاكید می‌كند.

- نگرانی جدی‌اش را از این مساله اعلام می‌كند كه گزارش ٢٧ فوریه‌ ٢٠٠٦ مدیر كل شامل فهرستی از مسایل به تعویق افتاده و نگرانی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران است از جمله موضوعاتی كه می‌تواند بعدی هسته‌ای - نظامی داشته باشد و آژانس قادر نیست نتیجه بگیرد كه هیچ مواد یا فعالیت هسته‌ای اعلام نشده در ایران وجود ندارد.

- بار دیگر بر نگرانی جدی‌اش نسبت به گزارش ٢٨ آوریل مدیر كل آژانس و یافته‌هایش از جمله اینكه پس از سه سال تلاشهای آژانس برای روشن ساختن همه‌ وجوه برنامهی هسته ای ایران، شكاف‌های موجود در میزان آگاهی‌ها، هم چنان موضوع نگرانی است تاكید می‌كند و تاكید می‌كند كه آژانس قادر نیست در تلاشهایش برای ارایه تضمین نسبت به نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران پیشرفت حاصل كند.

- با نگرانی جدی خاطرنشان می‌كند كه همانطور كه در گزارش‌های ٨ ژوئن ٢٠٠٦ و ٣١ اوت ٢٠٠٦ تایید شده است، ایران تعلیق كامل و دایمی همه‌ی فعالیت‌های مربوط به غنی سازی و بازفرآوری را آنطور كه در قطعنامه‌ی ١٦٩٦ مطرح شده برقرار نكرده است و نیز گام‌های دیگر مورد درخواست شورای حكام آژانس را برنداشته است، هم چنین به شروط قطعنامه ١٦٩٦ شورای امنیت و آنچه برای اعتمادسازی ضروری است، پایبند نبوده است و خودداری تهران از برداشتن این گام‌ها را سرزنش می‌كند.

- تاكید می‌كند براهمیت تلاشهای سیاسی و دیپلماتیك برای یافتن راه‌حل از طریق مذاكره كه تضمین كند برنامه‌ هسته‌ای ایران منحصرا دارای اهداف صلح آمیز است و خاطر نشان می‌كند كه چنین راه‌حلی به سود منع اشاعه هسته‌ای است و از تداوم تعهد چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و ایالات متحده با حمایت نماینده عالی اتحادیه اروپا برای یافتن راه‌حل از طریق مذاكره استقبال می‌كند.

- مصمم به تاثیر گذاشتن بر تصمیماتش از طریق پذیرش معیارهای مناسب برای متقاعد ساختن ایران به پایبندی به قطعنامه‌ی ١٦٩٦ و مطالبات آژانس و نیز اتخاذ معیارهای مناسب برای جلوگیری از توسعه فناوری هسته‌ای در ایران در حمایت از برنامه‌های هسته‌ای و موشكی بالستیك این كشور تا زمانی است كه شورای امنیت تشخیص دهد اهداف این قطعنامه بر آورده شده است.

- اسناد S/814/2006 و S/815/2006 شورای امنیت را یادآور می‌شود.

- از خطرات اشاعه‌ای كه برنامه‌ی هسته‌یی ایران مطرح می‌كند و در این راستا از تداوم شكست ایران در بر آوردن مطالبات شورای حكام آژانس و پایبندی به شروط قطعنامه ١٦٩٦ شورای امنیت نگران است و به ضرورت مسوولیت نخستینش تحت منشور سازمان ملل برای پاسخگویی به تهدیدهای صلح و امنیت بین‌المللی واقف است.

- تحت فصل هفت منشور سازمان ملل اقدام می‌كند و معیارهایی را تحت بند ٤١ آن اتخاذ می‌كند


بندهای اجرایی این پیش‌نویس قطعنامه به شرح زیر است:

شورای امنیت:

١- تاكید می‌كند كه ایران باید بدون تاخیر بیشتر گام‌های مورد درخواست شورای حكام آژانس در قطعنامه‌ GOV/14/2006 را بر دارد كه برای اعتمادسازی نسبت به ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه‌ی هسته‌ای‌اش و حل پرسش‌های باقی مانده ضروری است.

٢- تصمیم می‌گیرد كه در این چارچوب ایران باید بدون تاخیر شروط پروتكل الحاقی را اجرا كند و معیارهای شفاف ساز را آن طور كه مدیر كل آژانس درخواست كرده اجرا كند؛ از جمله گزارش GOV/67/2006 كه تا فراتر از مطالبات رسمی توافقنامه‌ی پادمان و پروتكل الحاقی بسط می‌یابد و چنین دسترسی به افراد و اسناد مربوط به این روند، تجهیزات دو گانه، برخی كارگاه‌های متعلق به نیروی نظامی و اماكن تحقیق و توسعه آن طور كه ممكن است آژانس در حمایت از تحقیقات جاری‌اش درخواست كند را شامل شود و از ایران می‌خواهد فورا پروتكل الحاقی را تصویب كند.

٣- هم چنین در این چارچوب تصمیم می‌گیرد كه ایران باید بدون تاخیر بیشتر، همه فعالیت‌های مربوط به غنی سازی و بازفرآوری از جمله تحقیق و توسعه را تعلیق كند یا مورد راستی آزمایی آژانس قرار گیرد و تصمیم می‌گیرد كه ایران باید كار بر روی همه‌ پروژه‌های مربوط به آب سنگین را از جمله ساخت یك راكتور تحقیقاتی كه با آب سنگین كار می‌كند، تعلیق كند.

٤- تصمیم می‌گیرد كه همه كشورها باید معیارهای لازم را اتخاذ كنند تا از تامین فروش و انتقال مستقیم یا غیر مستقیم تمامی اقلام، مواد، تجهیزات، كالا و فن‌آوری كه می‌تواند به برنامه‌های هسته‌یی یا موشك بالستیك ایران منجر شود، از جمله آنهایی كه در اسناد S/815/2006 مطرح شده و نیز اقلام، مواد، تجهیزات، كالاها، و فن‌آوری كه شورای امنیت یا كمیته‌ی مقرر شده در پاراگراف ١٦ زیر مشخص كند، كه می‌تواند به برنامه‌های هسته‌ای یا موشك بالستیك ایران منتهی شود، از طریق كشورهای سوم و یا از طریق ملت‌هایشان یا استفاده از قایق‌ها یا هواپیماهای پرچم‌دار شان به ایران یا برای استفاده و یا به نفع ایران جلوگیری كنند.

٥- تصمیم می‌گیرد كه همه كشورها باید هم چنین معیارهای لازم را اتخاذ كند تا از ارایه‌ هر گونه كمك یا آموزش فنی، كمك مالی، سرمایه‌گذاری،‌ واسطه‌گری و دیگر خدمات و انتقال منابع و خدمات مالی مربوط به برنامه‌های هسته‌‌‌ای و موشك بالستیك ایران یا ارایه فروش و انتقال یا ساخت اقلام مواد تجهیزات كالاها و فناوری‌های مشخص شده در پاراگراف ٤ بالا به ایران جلوگیری كند.

٦- تصمیم می‌گیرد كه معیارهای تحمیل شده در پاراگراف ٤ و ٥ بالا نباید در جایی اعمال شود كه كمیته‌ در ابتدا و یا بر مبنای مورد به مورد مشخص می‌كند كه چنین تامین فروش، انتقال یا ارایه چنین موارد یا كمك‌هایی به وضوح به توسعه فناوری‌های حساس ایران در حمایت از برنامه‌های هسته‌ای و موشكی بالستیك ایران منجر نمی‌شود، از جمله در جایی كه چنین آیتم‌ها یا كمكی در زمینه‌ غذا، كشاورزی، پزشكی و دیگر اهداف بشری است.

٧- تصمیم می‌گیرد كه همه‌ی كشورها باید معیارهایی را اتخاذ كنند كه برای جلوگیری از این موارد ضروری است: ورود و یا انتقال افرادی كه در ضمیمه این قطعنامه مشخص شده‌اند و نیز افرادی دیگر كه در شورای امنیت و یا كمیته مشخص شده‌اند كه در برنامه‌های هسته‌ای یا موشكی بالستیك ایران مشغولند یا از آن حمایت می‌كند، از جمله از طریق مشاركت در تهیه‌ اقلام، كالاها، تجهیزات، مواد یا فناوری مشخص شده تحت معیارهای پاراگراف ٤ بالا مشروط بر آنكه هیچ چیز در این پاراگراف نباید كشوری را ملزم كند تا از ورود اتباع خود به قلمرواش جلوگیری كند.

٨- تصمیم می‌گیرد كه معیارهای تحمیل شده در پاراگراف ٧ بالا نباید در جایی اعمال شود كه كمیته بر مبنایی مورد به مورد تشخیص می‌دهد كه چنین مسافرتی بر مبنای نیاز بشری از جمله الزام مذهبی توجیه پذیر است یا در جایی كه كمیته نتیجه می‌گیرد كه وجود یك استثنا به پیش بردن اهداف قطعنامه‌‌ حاضر كمك می‌كند.

٩ - تصمیم می‌گیرد كه همه كشورها باید فورا بودجه‌ها، دیگر سرمایه‌های مالی و منابع اقتصادی كه در قلمروشان را در تاریخ تصویب این قطعنامه و یا در هر زمانی پس از آن مسدود كنند. این مواردی است كه متعلق به و یا تحت كنترل اشخاص و یا شركت‌هایی است كه در این ضمیمه ذكر شده است و نیز آن افراد و شركت‌هایی كه شورای امنیت و یا كمیته مطرح كرده در برنامه‌های هسته‌یی یا موشكی بالستیك ایران مشغولند و یا مستقیما به آن كمك می‌كند، و یا اشخاص و شركت‌هایی كه از جانب آنها و یا به دستور آنها اقدام می كنند، از جمله از طریق ابزارهای غیر قانونی و تصمیم می‌گیرد كه همه كشورها باید تضمین كنند كه از در دسترس قرار دادن هر گونه بودجه، سرمایه‌ مالی یا منابع اقتصادی به وسیله اتباع شان و یا هر گونه اشخاص یا شركت‌هایی كه در قلمروشان قرار دارند به و یا برای منفعت این اشخاص و شركت‌ها جلوگیری می‌شود.

١٠- تصمیم می‌گیرد كه معیارهای تحمیلی پاراگراف ٩ بالا در مورد بودجه‌ها و دیگر سرمایه‌های مالی یا منابع اقتصادی كه كشورهای مربوطه یكی از موارد زیر را درباره‌اش تشخیص دهند ، اعمال نمی‌شود:

الف: برای مخارج بنیادی از جمله پرداختن هزینه‌ی مواد غذایی، اجاره یا رهن، پزشكی و معالجه دارویی، مالیات، حق بیمه، مخارج خدمات عمومی یا منحصرا پرداخت اجرت‌های منطقی حرفه‌ای و استرداد هزینه‌های به بارآمده مربوط به ارایه‌ خدمات حقوقی، یا اجرت‌ها یا هزینه‌های خدماتی مطابق با حقوق ملی برای حفظ بودجه‌های مسدود شده دیگر سرمایه‌های مالی و منابع اقتصادی پس از اعلام از سوی كشورهای مربوط به كمیته درباره‌ی قصد آنكه در جای مناسب اجازه‌ی دسترسی به چنین بودجه‌ها، دیگر سرمایه‌های مالی و یا منابع اقتصادی و در نبود تصمیم نفی كمیته ظرف پنج روز كاری از زمان چنین اعلامیه ای داده شود.

ب) برای حسابهای فوق‌العاده ضروری مشروط برآن كه چنین حساب‌هایی از سوی كشورهای مربوط به كمیته اعلام شود و از سوی كمیته تصویب شود.

ج) موضوع حق تصرف و یا قضاوت قضایی، اجرایی قرار گرفته باشد كه در آن بودجه‌ها، دیگر اندوخته‌های مالی و منابع اقتصادی ممكن است برای برآوردن آن حق تصرف یا قضاوت به كار رود مشروط بر آنكه آن حق تصرف یا قضاوت پیش از تاریخ قطعنامه‌ كنونی آغاز شده باشد و به نفع یك شخص یا شركت كه در پاراگراف ٧ و ٩ بالا مطرح شد نباشند و ازسوی كشورهای مربوطه به كمیته اطلاع داده شده باشد.

١١) تصمیم می‌گیرد كه كشورها ممكن است اجازه دهند به حساب‌هایی كه متعاقب شروط پاراگراف ٩ بالا مسدود شده‌اند، سود و یا درآمد مقتضی آن حساب‌ها و پرداخت‌هایی مقتضی تحت قراردادها توافقات یا الزاماتی كه پیش از آن تاریخ كه آن حساب‌ها هدف شروط این قطعنامه قرار گرفتند افزوده شود مشروط بر آنكه چنین سود، درآمد و پرداختی همچنان هدف آن شروط باشد و مسدود بماند.

١٢- تصمیم می‌گیرد كه معیارهای پاراگراف ٩ بالا نباید مانع شود یك شخص یا شركت در نظر گرفته شده، تحت قراردادی به طور مقتضی پرداخت هزینه كند كه این قرارداد پیش از قرار گرفتن چنین شخص یا شركتی در فهرست اجرایی شده باشد؛ مشروط بر آنكه كشورهای مربوط تشخیص دهند كه :

الف ) قرارداد به هیچ اقلام ، مواد، تجهیزات، كالاها، فن‌آوری‌ها، كمك ، آموزش، كمك مالی، سرمایه‌گذاری، واسطه‌گری و خدمات اشاره شده در پاراگراف‌های ٤ و٥ بالا مربوط نمی‌شود.
ب) این پرداخت هزینه به طور مستقیم یا غیر مستقیم به و یا برای نفع یك شخص یا شركت كه در پاراگراف ٩ بالا در نظر گرفته شده نیست و پس از اطلاع كشورهای مربوط به كمیته درباره‌ی قصد دادن اجازه‌ی، در جایی كه مناسب باشد، آزاد كردن بودجه‌ها، سرمایه‌های مالی دیگر و یا منابع اقتصادی این هدف و در فقدان یك تصمیم منفی از سوی كمیته ظرف پنج روز كاری از مطرح شدن چنین اطلاعیه‌ای صورت می‌گیرد

١٣- تصمیم می‌گیرد كه كمك ارایه شده به ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یا تحت حمایت آن باید فقط در زمینه‌ غذا، كشاورزی، پزشكی یا دیگر اهداف بشردوستانه باشد یا درجایی باشد كه برای اعمال استانداردهای ایمنی ضروری باشد به استثنای جایی كه چنین همكاری به فعالیت‌هایی مربوط شود كه آژانس بین المللی انرژی اتمی یا شورای امنیت از ایران خواسته است آن را تعلیق و یا در آن تجدید نظر كند.

١٤ - در رابطه با ساخت واحد اول نیروگاه برق هسته‌یی غیر نظامی بوشهر و به شرط آنكه فعالیت‌های مطرح شده در زیر پاراگراف های (الف) تا (د) زیر، ظرف ١٠ روز پس از انجام به كمیته اطلاع داده شود تصمیم می‌گیرد كه

الف) معیارهای تحمیل شده در پاراگراف ٤ و٥ نباید برای تامین اقلام، مواد، تجهیزات، كالاها و فن آوری و یا برای فراهم كردن همكاری فنی یا آموزشی، كمك مالی، سرمایه‌گذاری، واسطه‌گری یا دیگر خدمات و انتقال منابع مالی مربوط به ساخت واحد اول بوشهر به كار رود كه در آنجا این‌ها به طورمستقیم به وسیله‌ فدراسیون روسیه فراهم می‌شود.

ب) معیارهای تحمیلی پاراگراف ٧ بالا نباید در جایی به كار رود كه چنین سفرهایی مستقیما میان ایران و فدراسیون روسیه انجام می گیرد كه برای ساخت واحد اول بوشهر ضروری است.

ج) معیارهای تحمیلی پاراگراف ٩ بالا نباید برای بودجه‌ها دیگر سرمایه‌های مالی یا منابع اقتصادی كه از سوی ایران به فدراسیون روسیه قابل پرداخت است و به ساخت واحد اول بوشهر مربوط می‌شود، اعمال شود.

د) معیارهای تحمیلی پاراگراف ١٣ بالا نباید برای كمك فراهم شده به ایران كه فقط از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با ساخت بوشهر فراهم می‌شود اعمال شود.

ه) تمامی دیگر فعالیت‌های مر بوط به واحد اول بوشهر كه تحت معیارهای پاراگاراف ٤، ٥، ٧ ، ٩ و ١٣ بالا قرار دارد باید پیشاپیش و یا به صورت مورد به مورد از سوی كمیته تایید شود.

١٥ -تصمیم می‌گیرد كه همه‌ی كشورها باید آموزش و یا تعلیم تخصصی اتباع ایرانی را در قلمروهایشان و یا به وسیله‌ اتباع‌شان و یا در رشته‌هایی كه به برنامه‌های هسته‌ای و موشكی ایران منتهی می‌شود، ممنوع كنند؛ مشروط بر آنكه هیچ چیز از این پاراگراف نباید یك كشور را مجبور كند اتباعش را از چنین آموزش و یا تعلیمی محروم كند.

١٦- تصمیم می‌گیرد مطابق با قانون ٢٨ از قوانین موقت آیین‌نامه‌ای اش یك كمیته شورای امنیت را برقرار كند كه متشكل از همه‌ اعضای شورا است تا وظایف زیر را انجام دهد:

الف) از همه كشورها به ویژه آن‌هایی كه در منطقه قرار دارند و آن‌هایی كه اقلام، مواد، تجهیزات، كالاها و فن‌آوری مربوط به پاراگراف ٤ بالا را تولید می‌كنند. اطلاعاتی را در رابطه با اقداماتی كه از سوی آن‌ها برای اجرای كارآمد معیارهای تحمیل شده در پااگراف ٤، ٥ ، ٧، ٩ و ١٥ این قطعنامه انجام می‌دهند و هر اطلاعات بیشتری كه ممكن است در این رابطه مفید باشد در خواست كنند.

ب) از دبیرخانه‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعاتی را در رابطه با اقدامات انجام گرفته از سوی آژانس برای تحقق كارآمد معیارهای تحمیلی پاراگراف ١٣ این قطعنامه و هر اطلاعات بیشتری كه ممكن است در این رابطه مفید باشد، درخواست كند.

ج اطلاعات مربوط به نقض های اظهار شده‌ی معیارهای تحمیلی پاراگراف ٤، ٥، ٧، ٩ و ١٥ این قطعنامه را بررسی و اقدام مناسبی براساس آن اتخاذ كند.

د) درخواست‌ها برای مستثنی كردن چیزی در پاراگراف‌های ٦، ٨، ١٠ و ١٤ را بررسی و مبتنی بر آن تصمیم گیری كند.

ه) اقلام، مواد، تجهیزات، كالاها و فن‌آوری بیشتری را كه مخصوص به هدف پاراگراف ١٤ بالاست مشخص كند.

و) افراد و یا شركت های بیشتری را كه هدف معیارهای تحمیلی پاراگراف‌های ٧ و ٩ بالاست، مشخص كند.

ز) خط مشی‌هایی را ترویج دهد كه ممكن است برای تسهیل اجرای معیارهای تحمیلی این قطعنامه ضروری باشد و در چنین خط مشی‌هایی در خواست از كشورها برای فراهم كردن اطلاعات ممكن درباره‌ی این كه چرا هر فرد و یا شركتی اعتباری كه در پاراگراف‌های ٧ و ٩ مطرح شد را دارد و یا هر گونه اطلاعات برای شناسایی را مطرح می‌كند.

ح) دست كم هر ٩٠ روز یك بار درباره‌ی كارش به شورای امنیت گزارش دهد و ملاحظات و توصیه‌هایش را به ویژه درباره‌ی راه‌های تقویت كارایی معیارهای تحمیلی پارگراف‌های ٤، ٥، ٧ ، ٩ و ١٥ بالا ارایه كند.

١٧- این اعتقاد را دارد كه تعلیق مطرح شده در پاراگراف ٣ بالا در صورتی كه كامل باشد پایبندی ایران به مطالبات مطرح شده از سوی شورای حكام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را راستی‌ازمایی می‌كند و به راه‌حل دیپلماتیك و از طریق مذاكره‌ منتهی می‌شود كه تضمین می‌كند برنامه‌ی هسته‌ای ایران منحصرا دارای هدف صلح‌آمیز است و بر تمایل جامعه‌ی بین‌المللی را برای كار كردن به شكلی مثبت برای رسیدن به چنین راه‌حلی تاكید می‌كند مطابق با شروط بالا ایران را به تعامل رویارویی جامعه‌ی بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ترغیب می‌كند و تاكید می‌كند كه چنین تعاملی به نفع ایران خواهد بود.

١٨ - ایران را به ویژه به پرداختن به پیشنهادات چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، پادشاهی انگلیس و ایالات متحده با حمایت نماینده‌ عالی اتحادیه‌ی اروپایی ترغیب می‌كند كه این پیشنهاد در قطعنامه‌ ١٦٩٦ برای فراهم كردن ترتیبات جامع بلند مدتی كه توسعه‌ی روابط و همكاری با ایران مبتنی بر احترام دو جانبه و ایجاد اعتماد بین‌المللی نسبت به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه‌ی هسته ای ایران را اجازه می‌دهد، مورد تایید قرار گرفت.

١٩) بر اراده‌اش برای تقویت دوباره‌ی اختیار روند آژانس بین‌آلمللی انرژی اتمی بار دیگر تایید می‌كند از نقش شورای حكام آ‌ژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌كند.

مدیر كل آژانس و دبیرخانه‌اش را به سبب تلاش‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه برای حل همه‌ مسایل باقی مانده در ایران در چارچوب آژانس، تحسین و ترغیب می‌كند، بر ضرورت تداوم فعالیت ‌آژانس برای روشن ساختن همه‌ مسایل باقی مانده‌ مربوط به برنامه‌ی هسته‌یی ایران تاكید می‌كند.

٢٠- ظرف ٣٠ روز گزارشی را از مدیر كل آژانس درباره‌ی این كه آیا ایران تعلیق كامل ودایمی همه‌ی فعالیت‌های ذكر شده در این قطعنامه را برقرار كرده یا خیر و نیز درباره‌ی روند پایبندی ایران به همه‌ی گام‌های مورد درخواست شورای حكام آژانس و پایبندی‌اش به همه‌ی شروط این قطعنامه می‌خواهد تا به شورای حكام و به موازات آن شورای امنیت برای ملاحظه‌اش ارایه شود.

٢١- تایید می‌كند باید اقدامات ایران را تحت بازنگری مستمر قرار دهد و باید برای بازنگری مناسب بودن معیارهای مطرح شده در این قطعنامه از جمله تقویت، تغییر، تعلیق و یا رفع معیارها آن طور كه ممكن است در راستای پایبندی ایران به شروط این قطعنامه لازم باشد، آمادگی داشته باشد.

٢٢- قصدش را اعلام می‌كند مبنی بر این كه در صورتی كه ایران به این قطعنامه پایبند نبود معیارهای مناسب بیشتری را تحت بند ٤١ فصل هفت منشور سازمان ملل تصویب كند تا ایران را به پایبندی به این قطعنامه و مطالبات آژانس ترغیب كند و تاكید می‌كند كه تصمیمات بیشتری مورد نیاز خواهد بود اگر كه چنین معیارهای بیشتری ضروری باشد.

٢٣- تایید می‌كند كه چنین معیارهای بیشتری در صورتی كه ایران به این قطعنامه پایبند باشد، ضرورتی نخواهد داشت.

٢٤- تصمیم می‌گیرد كه همچنان موضوع را پیگیری كند.»