Thu   05 10 2006   9:04


وزيران خارجه‌ی ١+٥ فردا در لندن با يكديگر ديدار می‌كنند
تماس‌های سولانا و لاريجانی شكست خورده است

تماس‌های خاوير سولانا و علی لاريجانی شكست خورده است
تام كيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريكا گفت تماس‌های خاوير سولانا، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا و علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران در رسيدن به توافق با ايران در خصوص تعليق شكست خورده است. وی افزود؛ هيچ تغييری در موضع ايران كه براساس آن تصميمی برای تعليق از جانب آنها وجود ندارد حاصل نشده است.

خاوير سولانا، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز بابيان آنكه ايران هيچ تعهدی برای تعليق نداده است، گفت به عهده ايران است كه تصميم‌بگيرد آيا خواستار ادامه مذاكرات هسته‌ای با غرب است يا خير.
خاوير سولانا ديروز در پارلمان اروپا تاكيد كرد: تا امروز ايران هيچ تعهدی برای تعليق نداده است.
وی افزود: گفت‌وگويی كه من در حال انجام آن هستم نمی‌تواند برای هميشه ادامه يابد و اكنون به ايرانی‌ها بستگی دارد كه تصميم بگيرند آيا زمان آن به پايان رسيده است يا خير.
وی تصريح كرد: اگر اوضاع همين‌گونه باشد، وی پيشنهاد می‌كند مساله هسته‌ای ايران به شورای امنيت سازمان ملل ارجاع شود.


ضرب‌الاجل آمريكا به اروپا درباره ايران
آمريكا تا روز شنبه هفته آينده به اروپا مهلت داد برای متقاعد كردن ايران به تعليق غنی‌سازی اورانيوم تلاش كند.
خبرگزاری فرانسه نيز به نقل از يك مقام عالی‌رتبه آمريكايی گزارش داد واشنگتن به مذاكره‌كنندگان اروپايی تا روز شنبه فرصت می‌‌دهد كه ايران را به تعليق غنی‌سازی اورانيوم متقاعد كنند و پس از آن در صورت خودداری تهران از پذيرش اين كار، تحريم‌ها را دنبال خواهد كرد.

نيكلاس برنز، معاون امور سياسی وزارت امور خارجه آمريكا نيز به روزنامه واشنگتن تايمز گفت كه لازم است تهران تعهدی روشن درخصوص تعليق را تا شنبه اعلام كند و در غير اين صورت با تحريم روبه رو خواهد شد. برنز گفت؛ اگر پاسخ ايران «شايد» باشد به معنای خير است. وی ادامه داد؛ اگر پاسخ «تمايل داريم در اين باره بيشتر مذاكره كنيم» باشد چهار ماه است كه در اين باره مذاكره شده است.

برنز همچنين پيشنهاد تعهد رسمی آمريكا مبنی بر عدم حمله نظامی به ايران را به عنوان بخشی از يك معامله رد كرد و گفت كه واشنگتن نمی خواهد به ايران تضمين امنيتی بدهد و علت آن نگرانی‌هايی است كه درباره حمايت اين كشور از شبه نظاميان در منطقه به ويژه حزب الله و حماس وجود دارد. معاون وزير امور خارجه آمريكا با اشاره به جنگ اخير اسرائيل با لبنان و متهم كردن ايران و سوريه به دخالت در آن گفت؛ آنچه در تابستان در اين جنگ ديديم فقط يك جنگ مرزی نبود، ما آن را به عنوان عنصری جديد در خاورميانه ديديم؛ يعنی دخالت ايران و سوريه.

روزنامه واشنگتن پست نيز در آخرين شماره خود به نقل از سولانا نوشت لاريجانی پاسخ روشن «نه» به تعليق داده است، از سوی ديگر پيشنهاد سعيدی معاون امور بين الملل سازمان انرژی اتمی ايران مبنی بر تشكيل كنسرسيومی از سوی فرانسه در ايران هم با واكنش منفی فرانسه و مقام های اروپايی و غربی روبه رو شد. رايس آن را ايده‌ای قديمی دانست كه قبلا توسط ايران بررسی آن به حال تعليق درآمده بود.

واشنگتن پست در گزارش خود به نقل از يك مقام ارشد انگليسی نوشت؛ از آنجا كه تاكنون گفت وگوها برای رسيدن به يك توافق شكست خورده است، قدرت های جهان (انگليس، فرانسه، آلمان، چين، روسيه و آمريكا) برای پيش نويس تحريم‌های شورای امنيت عليه ايران آماده می‌شوند.


بررسی ‌مسئله هسته‌ای ايران در ماه جاری
رئيس دوره‌ای شورای امنيت نيز گفت؛ ممكن است اين شورا مسئله هسته‌ای ايران را ماه جاری بررسی كند.
به گزارش خبرگزاری كويت (كونا)، كينزو اوشيما رئيس دوره ای شورای امنيت سازمان ملل از كشور ژاپن گفت؛ ممكن است پرونده ايران در ماه جاری به شورای امنيت فرستاده شود. اوشيما در كنفرانس مطبوعاتی افزود؛ تمامی كشورهای مرتبط در پرونده هسته ای ايران مذاكرات كنونی ميان اتحاديه اروپا و ايران را با دقت پيگيری می كنند.
وی با اشاره به مذاكرات لاريجانی و سولانا گفت؛ هنوز هيچ نتيجه‌ای از اين مذاكرات به دست نيامده تا بر اساس آن برنامه هسته ای ايران را در دستور كار ماه جاری شورا قرار دهيم.
رويترز هم به نقل از يك مقام انگليسی از آماده شدن گروه شش برای پيش‌نويس قطعنامه تحريم سازمان ملل عليه ايران خبر داد.
به گفته وی، مارگارت بكت وزير خارجه انگليس آخر هفته با همتايان خود مذاكره كرد و اگر تغيير ناگهانی و غيرمنتظره‌ای در موضع ايرانی‌ها رخ ندهد، می‌توان انتظار داشت كه پرونده هسته‌‌ای ايران در هفته‌های آينده به شورای امنيت ارجاع شود.


آغاز بررسی تحريم‌ها
خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از ديپلمات‌های سازمان ملل گزارش كرد، خودداری تهران از غنی سازی اورانيوم به مذاكراتی كه با هدف رفع بن بست بر سر مسئله هسته‌ای اين كشور انجام می‌گيرد صدمه زده و در حال گشودن راه به سوی آغاز بررسی تحريم‌هاست. جان بولتون، سفير دايم آمريكا نزد سازمان ملل گفت؛ زمانی كوتاه تا بررسی تحريم ها وجود خواهد داشت؛ مگر آنكه ايران به درخواست های بين المللی برای تعليق غنی سازی عمل كند.

وی افزود؛ يك علامت هم درباره اينكه آنها آماده‌اند فعاليت غنی سازی را متوقف كنند وجود ندارد. دو ديپلمات آشنا با مذاكرات لاريجانی و سولانا گفتند كه پيشنهاد تعليق تا سه ماه مطرح شد و دو طرف از پيشرفت در حال بن بست حرف می زدند.

بر اساس اين گزارش، در پی تماس ديروز ميان لاريجانی و سولانا، وزيران امور خارجه پنج عضو دائم شورای امنيت و آلمان و يا نمايندگان عالی رتبه آنها در نشستی در لندن گردهم خواهند آمد. آنگاه شورای امنيت می تواند دوشنبه آينده كار روی قطعنامه‌ای كه اولين سری از تحريم ها را اعمال می كند آغاز كنند.

يكی از ديپلمات‌ها گفت كه اعضای غربی شورای امنيت يعنی آمريكا، انگليس و فرانسه تحريم بر فروش تجهيزات موشكی و هسته ای به تهران را در گام اول ترجيح می‌دهند و در پی آن منع سفر مقام های ايرانی و مسدود كردن سرمايه ها قرار خواهد داشت.


وزيران خارجه‌ی ١+٥ فردا در لندن با يكديگر ديدار می‌كنند
سخنگوی وزارت خارجه روسيه اعلام كرد كه وزرای خارجه ١+٥ قرار است فردا (جمعه) در لندن با يكديگر ديدار كنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ميخاييل كامينين، سخنگوی وزارت خارجه روسيه طی ديداری از لهستان افزود: ديدار وزرای خارجه شش كشور درباره برنامه‌ی هسته‌يی ايران فردا در لندن برگزار می‌شود.
از سوی ديگر كاندوليزا رايس اعلام كرد كه آمريكا تلاش نمی‌كند ائتلافی ضدايرانی در ميان كشورهای عربی تشكيل دهد.
وزير امور خارجه‌ی آمريكا بعد از ديدار با وزيران امور خارجه هشت كشور عربی كه روابط نزديكی با آمريكا دارند، در يك كنفرانس مطبوعاتی شركت كرد.
رايس گفت: ما با كشورهای عضور شورای همكاری كشورهای خليج فارس، اردن و مصر دوستان قديمی هستيم به همين خاطر اين اتحاد جديدی نيست.
وزير امور خارجه آمريكا از سوی ديگر افزود كه آمريكا مخالفتی با توسعه فن‌آوری‌های صلح آميز هسته‌يی در ايران ندارد، اما قاطعانه مخالف غنی سازی اورانيوم در خاك ايران است.
وی بعد از ديدار با وزرای خارجه هشت كشور عربی اعلام كرد: ما در گفت‌وگو با همكاران تاييد كرديم كه دستيابی ايران به فناوری های صلح آميز هسته‌يی از نظر ما مساله‌ای ندارد. ايران حق آن را دارد، اما نه غنی سازی اورانيوم.
در عين حال، وی تاييد كرد كه آمريكا از تلاش كشورها برای دستيابی به انواع منابع انرژی از جمله استفاده از انرژی اتمی در اهداف صلح آميز حمايت می كند.
وی افزود: ما خواهان ارايه كمك به كشورهايی هستيم كه موضع مثبتی نسبت به پيمان منع گسترش سلاح هسته‌يی اختيار می‌كنند.


نشست اعضای شورای امنيت در مورد تحريم ايران
امير جونز پری، نماينده بريتانيا در سازمان ملل متحد اعلام کرد که شورای امنيت اين سازمان قرار است از هفته آينده بررسی تحريم ايران را با استناد به اصل ٤١ منشور ملل متحد آغاز کند.
اصل ٤١ منشور ملل متحد به شورای امنيت سازمان ملل امکان می دهد کشورها را برای واداشتن به اجرای قطعنامه های خود تحت تحريم اقتصادی يا ديپلماتيک قرار دهد و از آنجا که ايران به قطعنامه ١٦٩٦ شورای امنيت در مورد الزام توقف غنی سازی اورانيوم عمل نکرده، شورای امنيت برخورد با ايران را در چارچوب اين اصل در نظر گرفته است.
به گفته نماينده بريتانيا در سازمان ملل، وزيران خارجه پنج دولت عضو دائم شورای امنيت قرار است پيش از شرکت در جلسه اين شورا، نشستی همراه با همتای آلمانی خود در لندن داشته باشند تا در مورد قطعنامه تازه‌ای به منظور تحريم ايران تصميم بگيرند. اين نشست برای جمعه ششم اکتبر برنامه ريزی شده است.
قطعنامه ١٦٩٦ بصراحت تحريم ايران را در نظر نگرفته بلکه تنها اشاره کرده که اگر ايران به اين قطعنامه عمل نکند، شورای امنيت می‌تواند تدابيری برای نحوه برخورد با اين کشور بينديشد.
از ميان پنج عضو دائم شورای امنيت، آمريکا بصراحت از تحريم ايران حمايت کرده و بريتانيا نيز با اينکه موضع صريحی در اين زمينه نگرفته اما همواره موضعی نزديک به آمريکا را در پيش گرفته است.
چين و روسيه که دادوستد گسترده نظامی و تجاری با ايران دارند با تحريم ايران مخالفت ورزيده اند و فرانسه که پيشتر موافقتی با تحريم ايران از خود نشان نمی داد اخيراً از تحريم ايران سخن گفته است.


منابع گزارش: ايسنا، فارس، كارگزاران، اعتماد ملی، بی‌بی‌سی‌