Fri   29 09 2006   8:16



“برخی نتايج مثبت” درمذاكرات سولانا ولاريجانی

گزارش يك شبكه خبری آمريكا از نتايج مذاكرات لاريجانی - سولانا
ايرنا: شبكه خبری "بلومبرگ" روزپنجشنبه در گزارشی اعلام كرد: خبرها حكايت از آن دارد كه گفت وگوهای طرف ايرانی و "خاوير سولانا" درخصوص برنامه هسته‌ای ايران در برلين مثبت بوده است.
به‌نوشته اين شبكه‌خبری آمريكا، هر دو طرف پس از اين مذاكرات هفت ساعته، گفت و گوها را مثبت و ثمربخش توصيف كرده اند.
بلومبرگ افزود: "علی لاريجانی" گفت كه به نتايج مثبتی رسيديم و اميدواريم مذاكرات اصلی هرچه زودتر پيگيری شود و سولانا نيز اشاره كرد كه مذاكرات روند خوبی را طی می‌كند و مذاكرات احتمالا در هفته آتی برای بررسی بعضی از موضوعات ادامه می‌يابد.
اين شبكه خبری آمريكا نوشته است كه ايران به عنوان يك عضو معاهده "ان پی تی" می‌گويد كه می‌توان درباره غنی‌سازی اورانيم در جريان مذاكرات گفت و گو كرد اما توقف آن را به عنوان پيش شرط شروع مذاكرات نمی‌پذيرد.
به نوشته بلومبرگ، اين موضع تهران را "غلامعلی حداد عادل" رييس مجلس شورای اسلامی نيز در گفت و گويی با ايرنا مورد تاكيد قرار داد.
بلومبرگ اشاره دارد كه توقف كوتاه مدت غنی‌سازی ، راه مذاكرات آمريكا و اروپا با تهران را باز خواهد كرد اما "محمد سعيدی" معاون سازمان انرژی اتمی ايران يك گزارش "واشنگتن تايمز" را كه در آن اشاره شده بود تهران آماده توقف سه ماهه غنی‌سازی است ، رد كرد.
اين شبكه خبری آمريكا اذعان كرد كه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تا كنون هيچ مدركی بدست نياورده است كه بتواند ثابت كند برنامه هسته‌ای ايران در مسير ساخت بمب باشد و اشاره كرد كه درصد غنی‌سازی اورانيوم در آن كشور، در سطح محدود و پايين است.


لاريجانی: در گفت‌وگو با سولانا به برخی نتايج مثبت رسيديم
خبرگزاری فارس: مذاكره‌كننده ارشد هسته‌ای ايران گفت در جريان دو روز مذاكره با خاوير سولانا، هماهنگ‌كننده سياست خارجی اتحاديه اروپا «به برخی نتايج مثبت» دست يافته است.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، علی لاريجانی پس از اين ديدار به خبرنگاران گفت: «اين مذاكره‌ای طولانی و سازنده بود.»
وی افزود: «ما توانستيم به برخی نتايج مثبت دست پيدا كنيم. امروز ما درباره تشريفات كار به منظور بازگشت به مذاكرات اصلی در سريعترين زمان ممكن صحبت كرديم.»
هماهنگ‌كننده سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز پس از اين ديدار گفت در ديدار با لاريجانی نتوانسته است ايران را متقاعد به تعليق غنی‌سازی اورانيوم كند اما پيشرفت‌هايی حاصل شده است.
سولانا تصريح كرد: «ما در حال پيشرفت هستيم.»
وی بدون ارائه توضيحات بيشتر افزود: «هنوز برخی مسائل باقی مانده كه تكميل نشده است.»
هماهنگ‌كننده سياست خارجی اتحاديه اروپا ابراز اميدواری كرد در اواسط هفته آينده بار ديگر با ايرانيها تماس برقرار كند.
آمريكا، انگليس، فرانسه،‌ آلمان، روسيه و چين به تهران پيشنهاد امتيازهای اقتصادی و سياسی را در ازای تعليق غنی‌سازی اورانيوم داده‌اند.
تهران به دليل شفاف نبودن و كم ارزش بودن پيشنهادات ارائه شده در قبال توانمندی هسته ای از سويی، و عدم تضمين كافی برای عمل به تعهدات طرف مقابل از سوی ديگر،اعلام كرده فعاليت‌های غنی‌سازی اورانيومش مطابق معاهدات بين المللی است كه تنها هدف صلح‌آميز دارد و تاكنون از تعليق آن سر باز زده است.


آمريكا: ايران هنوز با توقف غنی‌سازی موافقت نكرده است
ايرنا: سخنگوی وزارت خارجه آمريكا روز پنجشنبه گفت: ايران با توقف غنی‌سازی اورانيوم ، برغم درخواست جامعه جهانی ، هنوز موافقت نكرده است.
به گزارش رويترز از واشنگتن ، شان مك كورمك سخنگوی وزارت خارجه آمريكا در ادامه سخنانش در همايش مطبوعاتی معمولی خود با اين حال افزود: " نه آمريكا و نه ديگر قدرت‌های بزرگ خواهان اعمال تحريم‌ها عليه ايران نيستند و باقی می‌ماند كه تهران غنی‌سازی را متوقف سازد. توپ در زمين آنهاست." سخنگوی وزارت خارجه آمريكا در حالی اين اظهارات را به زبان آورده كه علی لاريجانی مذاكره‌كننده ارشد ايران با خاوير سولانا رئيس بخش سياست خارجی اتحاديه اروپا به مدت دو روز درباره مسائل هسته‌ای ايران در برلين مذاكره كرده اند.


سخنگوی وزارت خارجه آلمان:
گفت‌وگوی هفته آينده سولانا و لاريجانی ممكن است تلفنی باشد
خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفت تماس هفته آينده بين علی لاريجانی، مذاكره‌كننده ارشد هسته‌ای ايران و خاوير سولانا، هماهنگ‌كننده سياست خارجی اتحاديه اروپا ممكن است تلفنی باشد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، مارتين جاگر امروز تصريح كرد اينكه سولانا گفته است اواسط هفته آينده با لاريجانی تماس برقرار می‌كند، لزوما به معنای ديدار رو در رو نيست بلكه ممكن است گفت‌وگوی تلفنی باشد.
لاريجانی همچنين قرار است به درخواست سولانا ديداری را اواخر امروز با «فرانك-والتر اشتاين‌ماير»، وزير خارجه آلمان داشته باشد.
جاگر گفت: «هدف از اين ديدار بازگشت به مذاكرات رسمی در آينده است.»
هماهنگ‌كننده سياست خارجی اتحاديه اروپا پس از ديدار با لاريجانی گفت نتوانسته است ايران را متقاعد به تعليق غنی‌سازی اورانيوم كند اما پيشرفت‌هايی حاصل شده است.
سولانا افزود: «ما در حال پيشرفت هستيم.»
وی بدون ارائه توضيحات بيشتر اظهار داشت: «هنوز برخی مسائل باقی مانده كه تكميل نشده است.»
سولانا ابراز اميدواری كرد در اواسط هفته آينده بار ديگر با ايرانيها تماس برقرار كند.