Mon   25 09 2006   4:28



خاتمي هنوزهم مي‌درخشد

سيد مصطفي تاج زاده، معاون سياسي اسبق وزير كشور در دولت اول سيد محمد خاتمي به خبرنگار ايسنا گفت: اصلاح طلبان تلاش مي‌كنند برگزاري يك انتخابات آزاد، سالم و رقابتي را به گروه مقابل تحميل كنند، اما اين‌كه تا چه حد موفق شوند به عوامل گوناگون داخلي و خارجي بستگي دارد و در ماه‌هاي آينده مشخص مي‌شود.

انتخابات در ايران از سه ناحيه آزادي، عادلانه بودن و سالم بودن مورد تهديد است

مصطفي تاج‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار داشت: انتخابات در ايران از سه ناحيه مورد تهديد قرار گرفته و آسيب‌پذير شده است؛ اول آزادي انتخابات، بدين معنا كه امكان رقابت كامل براي صاحبان گرايش‌هاي متفاوت وجود ندارد و بدعتي به نام ردصلاحيت نامزدها كه با تفسير خاصي از نوع نظارت ازسوي شوراي نگهبان آغاز شد و همچنان ادامه دارد. از اين جهت هنوز چشم‌انداز روشني را درباره‌ي انتخابات آتي به ويژه در خبرگان نداريم.

وي با بيان اين كه " فرق نظام جمهوري اسلامي با رژيم ستمشاهي نفس برگزاري انتخابات نيست" در اين‌باره گفت: چراكه انتخابات ميراثي است كه ما مديون مشروطه‌خواهان هستيم و هيچ‌كس تاكنون جرات نكرده است با اصل انتخابات دربيفتد، بلكه تفاوت اصلي رژيم ستم‌شاهي با جمهوري اسلامي، درنمايشي و فرمايشي بودن يا آزاد، عادلانه و سالم بودن انتخابات است.

نگراني‌ از سالم برگزار نشدن انتخابات افزايش يافته است

اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي گفت: پيش از يكدست شدن فضاي حاكميت، تنها بر آزاد و عادلانه بودن انتخابات تاكيد مي‌كرديم، چراكه وجود دو گرايش متفاوت در اجرا و نظارت در مجموع شرايط مناسبي را براي سالم برگزار شدن انتخابات فراهم مي‌كرد اما با يكدست شدن حاكميت نگراني‌ها درباره‌ي سالم برگزار نشدن انتخابات افزايش پيدا كرده است.

تاج‌زاده خاطرنشان كرد كه منظور از عادلانه بودن انتخابات اين است كه امكانات عمومي كشور به سود يك فرد يا يك گرايش مورد استفاده يا در حقيقت سوءاستفاده قرار نگيرد.

وي دراين باره گفت: در انتخابات آزاد وعادلانه، به ويژه نهادهاي اجتماعي نبايد در انتخابات دخالت كنند( نهادهايي كه وظيفه‌ي امنيتي، اطلاعاتي، قضايي، نظامي و انتظامي دارند و نقش داور و فراهم آوردن زمينه‌ي بازي و رقابت سياسي را ايفا مي‌كنند) البته ساير نهادها مانند صدا و سيما ،كميته‌ي امداد و وزارتخانه‌هاي مختلف نيزنبايد از موقعيت خود به سود يك فرد يا جناح استفاده كنند.

معاون سياسي اسبق وزير كشور دولت گذشته افزود: اساسا به دليل برخي سوءاستفاده‌ها كه دولت‌ها معمولا منتقدان خود را رد صلاحيت مي‌كردند، قانون اساسي پيش‌بيني كرد نهادي جدا از دولت و قوه‌ي مجريه بر انتخابات نظارت كند تا انتخابات قانوني وسالم برگزار شود،زيرا انتخابات نمايشي و مجالس فرمايشي متعلق به رژيم ستمشاهي است و جمهوري اسلامي بايد انتخابات آزاد،مجلس و نهادهاي انتخابي مقتدر داشته باشد.

تاج‌زاده بر برگزاري انتخابات سالم تاكيد كرد و ادامه داد: سالم بودن انتخابات بدين معناست كه اگر به "حسن" راي مي‌دهيم نام "حسين" از صندوق خارج نشود، اما در شرايط حاضر با توجه به اين كه اجرا و نظارت در اختيار يك گروه و يك گرايش است اين نگراني وجود دارد كه حتي اگرانتخابات آزاد و عادلانه باشد، سالم برگزار نشود، لذا اميدواريم در هر سه زمينه شاهد يك انتخابات خوب و قانوني باشيم.

تلاش اصلاح‌طلبان تحميل برگزاري انتخاباتي آزاد، سالم و رقابتي به گروه مقابل است

وي انتخابات آتي را "اولين آزمون مردمي براي حاكميت يكدست" دانست و خاطرنشان كرد: در اين آزمون مشخص مي‌شود كه حاكميت يكدست تا چه حد به آراي مردم اعتماد و اتكا دارد و تا چه حد خود را موظف به رعايت حقوق شهروندان مي‌داند و در صدد است يك انتخابات آزاد را برگزار كند؛ البته من چنين شرايطي را مساعد نمي‌بينيم.

اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي تاكيد كرد كه اصلاح طلبان تلاش مي‌كنند برگزاري يك انتخابات آزاد، سالم و رقابتي را به گروه مقابل تحميل كنند، اما اين‌كه تا چه حد موفق شوند به عوامل گوناگون داخلي و خارجي بستگي دارد ودر ماه‌هاي آينده مشخص مي‌شود.

بزرگ‌ترين اهرم ما آگاهي و اراده عمومي جامعه است

خبرنگار ايسنا پرسيد كه با توجه به موانعي كه برشمرديد چگونه مي‌خواهيد انتخابات آزاد، سالم و رقابتي را بر برگزاركنندگان تحميل كنيد؟ تاج‌زاده پاسخ داد: از يك‌سو بزرگ‌ترين اهرم ما در اين زمينه آگاهي و اراده عمومي جامعه است؛ به ميزاني كه جامعه بيشتر طلب كند، ما بيشتر مي‌توانيم به برگزاري انتخابات آزاد اميد ببنديم.از سوي ديگر اختلافاتي بين حاكميت يكدست فعلي ايجاد شده است، اگرچه هيچ يك از جناح‌هاي درون حاكميت صريحا از آزادي انتخابات دفاع نمي‌كنند، اما نفس وجود اختلاف در آن‌ها و همچنين افزايش نارضايتي‌هاي عمومي به‌ويژه در حوزه ناكارآمدي و تامين معيشت، قابل تامل و اتكا است.

وي با بيان اين كه " شعار اصلي دولت جديد حل مشكلات معيشتي بود" ابراز عقيده كرد: اما نه تنها نتوانسته شعارهاي خود را محقق كند بلكه انتظارات جامعه را نيز افزايش داده است، البته تفاسيري مي‌كنند مبني بر اينكه "ما گفتيم سود نفت را بر سر سفره‌ها مي‌آوريم نه پول نفت را"، به هر حال نتيجه اين است كه قشرهاي متوسط به پايين انتظارات جدي داشته‌اند كه برآورده نشده است و اين نارضايتي و اختلاف در اركان حاكميت يكدست به علاوه‌ي افزايش آگاهي‌هاي عمومي و تلاش بيشتراصلاح‌طلبان مي‌تواند انتخابات آزاد را تا حدودي به اين گروه تحميل كند.

حتي شعار برگزاري انتخابات آزاد را هم مطرح نمي‌كنند

به گزارش ايسنا تاج‌زاده هم‌چنين " با بيان اين‌كه طرف اصلي انتخابات در برگزاري آزاد آن، دولت است" گفت: ما هنوز هيچ نشانه‌اي مبني بر تصميمي براي برگزاري انتخاباتي با ويژگي‌هاي بالا دريافت نكرده‌ايم، حتي شعار آن (برگزاري انتخابات آزاد) را نيز مطرح نمي‌كنند.اميدوارم دچار احزاب فاشيستي نشويم كه حاضرند تا مرحله‌ي رسيدن به قدرت قواعد دموكراتيك را تا حدودي بپذيرند، اما به محض اين‌كه به قدرت رسيدند تمام حقوق و آزادي‌ها را يك بار مصرف ارزيابي و آن‌ها را نقض مي‌كنند. اميدوارم در هفته‌هاي آينده، به‌ويژه با توجه به چالش‌هاي بين‌المللي، برخي بيش از گذشته متوجه شوند كه فقط مي‌توان به مردم اتكا كرد.

وي ادامه ابراز عقيده كرد: ازسوي ديگر راهبردهاي متفاوتي نيز مي‌تواند مورد توجه برخي قرار گيرد؛ يكي اين‌كه منتظر قدرت‌هاي خارجي باشند كه چه سرنوشتي را براي ما رقم مي‌زنند. پاسخ ما به اين عده اين است كه روند حوادث افغانستان و عراق مي‌تواند نشان دهد كه حتي اگر در حد آن‌ها مشكل پيدا كنيم (يعني در صورت دخالت خارجي) فاجعه‌اي در ايران رخ مي‌دهد.اگر حوادث افغانستان ادامه پيدا كند خيلي تعجب نمي‌كنيم كه بشنويم طالبان مناطق وسيعي را پس از يكي دو سال مجددا تحت نفوذ و سلطه‌ي خود درآورده است. راهبرد دوم اين‌كه جامعه به سمت نافرماني مدني و استفاده از روش‌هاي ديگري غير ازسياست ورزي قانوني و انتخابات برود. اين راهبرد هم چشم‌انداز روشني را نه تنها براي ما ترسيم نمي‌كند بلكه به علت فقدان رهبري و مجموعه مورد قبول همگان و نيز ضعف نهادهاي مدني معلوم نيست چه شرايطي به كشور تحميل مي‌شود و از امنيت عمومي گرفته تا يكپارچگي سرزمين‌مان مي‌تواند مورد تهديد واقع شود.راهبرد سوم اين‌ است كه حاكميت يكدست شود،البته تجربه‌ يك سال گذشته نشان داد كه حاكميت يكدست نه تنها نمي‌تواند مشكلات جامعه را برطرف كند بلكه مي‌تواند كشور را با چالش‌هاي بزرگي مواجه كند.

ناكارآمدي، تنها حرف اصلاح‌طلبان يا منتقدان نيست

اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در بيان دلايل آن‌چه مبني بر نا كارآمدي حاكميت يكدست عنوان مي‌كند، اظهار داشت: كسي كه به نمايندگي از آقاي احمدي‌نژاد در مناظره تلويزيوني مرحله دوم انتخابات سخن مي‌گفت، در حالي كه تنها يك سال از آغاز به كار دولت مي‌گذرد، امروز از ناكارآمد‌ي‌ها در دستگاه اجرايي صحبت مي‌كند.آقاي توكلي حامي‌ آقاي احمدي‌نژاد نيز امروز دولت را در مواردي ناتوان مي‌خواند و رييس كميسيون فرهنگي مجلس كه مدافع آقاي احمدي‌نژاد است دولت را ضعيف مي‌داند؛ پس ناكارآمدي تنها حرف اصلاح‌طلبان يا منتقدان نيست، به‌علاوه با گذشت يك سال اختلافات حاكميت يكدست از اختلافاتي كه اصلاح‌طلبان پس از 8 سال با آن مواجه شدند، بيشتر است.

وي ادامه داد: بر همين اساس چشم‌انداز ائتلاف اصلاح‌طلبان را به مراتب قوي‌تر از چشم‌انداز ائتلاف بين نيروهاي محافظه‌كار و اقتدارگرا مي‌بينم.

اصلاح‌طلبان معتقدند كه مردم بايد با توزيع قدرت در درون حاكميت اركان آن را پاسخگو كنند

تاج‌زاده ادامه داد:راهبرد چهارم اين است كه مردم سعي كنند با توزيع قدرت در درون حاكميت هم اركان آن را پاسخگو كنند و هم از حقوق بيشتري بهره‌مند شوند.هم‌چنين عرصه‌ي مناسبات سياسي را شفاف و امنيت كشور را تضمين كنند؛ دقيقا همان كاري كه در دوره‌ي اصلاحات صورت گرفت، به گونه‌اي كه وقتي در همسايگي ايران بزرگ‌ترين تحولات صورت گرفت، كشور ما در امنيت كامل به سر برد. هم‌چنين به لحاظ اقتصادي چشم‌انداز روشني را براي توسعه‌ي اقتصادي، علمي و فني بايد بوجود آورد، البته با وجود تنگناها و مشكلات اقتصادي، ما (اصلاح‌طلبان) از اين راه چهارم حمايت مي‌كنيم واميدواريم درصد قابل توجهي از شهروندان نيز اين راه را انتخاب كنند.

با تصويب لايحه‌ي جامع نظام انتخاباتي نامزدهاي منتقد تاييد صلاحيت نخواهند شد

معاون سياسي اسبق وزير كشور در دولت گذشته در ادامه با اشاره به لايحه‌ي جامع نظام انتخاباتي با بيان اين كه " اين لايحه به انتخابات شوراها نمي‌رسد و علي‌القاعده مربوط به انتخابات بعدي است" درباره‌ي ويژگي‌هاي آن گفت: از جمله اين‌كه جهت‌گيري آن به گونه‌اي است كه اختيارات را از نهادهاي انتخابي سلب و در اختيار نهادهاي انتصابي قرار مي‌دهد. براي مثال هيات‌هاي اجرايي را كه فرمانداران و بخشداران پيشنهاد مي‌كردند و هيات نظارت آن‌ها را تاييد مي‌كردند طبق اين لايحه قرار است توسط سه نفر پيشنهاد ‌شوند؛ فرماندار، نماينده‌ي قوه‌ي قضاييه و نماينده‌ي هيات نظارت. به اين ترتيب دو نفر از سه نفر از نهادهاي انتصابي هستند، بنابراين حتي اگر اصلاح‌طلبان دوباره بتوانند در انتخابات رياست جمهوري پيروز شوند و وزير كشور يك چهره‌ي اصلاح‌طلب باشد، هيات‌هاي اجرايي را عملا نهادهاي انتصابي تشكيل خواهند داد و رد صلاحيت‌ها و ابطال انتخابات توسط هيات اجرايي انجام مي‌گيرد، اما به نام وزارت كشور و دولت. در هر حال در صورت تصويب اين لايحه نامزدهاي منتقد تاييد صلاحيت نخواهند شد.

در هيچ جاي دنيا، نيروهاي مسلح را به حوزه‌ي اجرا و نظارت برانتخابات وارد نمي‌كنند

وي در ادامه با انتقاد از اين‌كه نظارت بر انتخابات شوراها (طبق لايحه) به جاي مجلس بر عهده‌ي شوراي نگهبان گذاشته شده است، ابراز عقيده كرد: در اين لايحه دفاتر نظارتي غيرقانوني را قانوني كرده اند و شبكه‌ي عظيمي تشكيل داده‌اند تا عملا اشخاص دلخواه آن‌ها در انتخابات پيروز شوند. هم‌چنين وارد كردن بسيج به حوزه‌ي رسيدگي به صلاحيت نامزدها يكي ديگر از مواردي است كه در اين لايحه پيشنهاد شده است.

تاج‌زاده با رد تحليل‌هاي ارائه شده از سوي وزارت كشور درباره‌ي لايحه نظام جامع انتخابات، ورود بسيج به حوزه‌ي انتخابيه را باعث رودررو قرار گرفتن آن با بخشي از مردم دانست و گفت: در هيچ جاي دنيا، نيروهاي مسلح را كه بايد حافظ منافع و وحدت و امنيت ملي باشد و كليه‌ي گرايش‌ها بايد با اين نيروها ارتباط يكسان داشته باشند، به حوزه‌ي اجرا و نظارت بر انتخابات و رسيدگي به صلاحيت داوطلبان وارد نمي‌كنند، به همين دليل هم امام خميني (ره)، در ابتداي جنگ اعلام كردند كه نيروهاي مسلح بايد نظامي باشند يا اگر كسي مي‌خواهد فعاليت سياسي كند بايد به احزاب بپيوندد؛ چراكه تجربه ثابت كرده است هر كجا نظاميان وارد عرصه‌ي انتخابات شده‌اند پس از مدتي از دموكراسي و نهادهاي آن چيزي باقي نمانده است.

نقش فعاليت احزاب كمرنگ شده است

معاون سياسي اسبق وزير كشور در دولت گذشته با اعتقاد به كمرنگ شدن فعاليت احزاب در لايحه‌ نظام جامع انتخاباتي از اين موضوع انتقاد كرد و با بيان اين كه " تا كنون همه احزاب مي‌توانستند در انتخابات حضور يابند، اما امروزفقط احزاب داراي پروانه مي توانند در انتخابات شركت كنند" ابراز عقيده كرد: گام بعدي اين است كه دادستان مي‌تواند فهرستي از احزاب ارائه دهد و بگويد آن‌ها و هواداران‌شان حق شركت در اتخابات را ندارند و نام قانون برآن بگذارند؛ چنان‌چه اين اتفاق در مجلس ششم افتاد، دادستاني براي من نامه‌اي نوشت و در آن تعدادي از احزاب را غيرقانوني اعلام كرد. من در جواب نامه‌ي ايشان، مستندات غيرقانوني بودن احزاب را خواستار شدم و چون هيچ دادگاهي اين احزاب را غيرقانوني تلقي نكرده بود،‌ از نظر ما قانوني بودند و اجازه داديم كه در انتخابات شركت كنند كه البته برخي از نامزدهاي آن‌ها از سوي شوراي نگهبان رد صلاحيت شدند. يكي ديگر از فعاليت‌هايي كه براي كمرنگ‌ شدن حضور احزاب انجام شده است، قطع يارانه‌ي احزاب است و اين‌كه آنان در انتخابات پس از دريافت مجوز فرمانداري‌ها مي‌توانند مراسم تبليغاتي به سود نامزدهاي خود برگزار كنند.

تصويب لايحه‌ي نظام جامع انتخاباتي يعني اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست جمهوري نامزدي نداشته باشند

تاج‌زاده با ابراز اميدواري نسبت به اين كه "پيشنهاد وزارت كشور در دولت يا مجلس تصويب نشود" گفت: ولي اگر تصويب شود بدين معناست كه تصميم دارند كاري كنند كه اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست جمهوري هيچ نامزدي نداشته باشند، نه تنها ما (اصلاح‌طلبان) بلكه حتي بخشي از محافظه‌كاران نيز نتوانند نامزد داشته باشند، زيرا مثلا اگر شخصي را 200 نفر از بزرگان كشورهم تائيد كردند، ممكن است شوراي نگهبان صلاحيت او را رد كند. بنابراين اگر بخواهند اين انتخابات آزاد باشد، يا اصل اين لايحه را رد و يا اين كه اين موارد برشمرده شده را اصلاح ‌كنند وبه جاي آن بايد به مواردي كه در انتخابات ما مشكل ايجاد كرده بپردازند، مثلا تصويب شود هر فرمانده‌ نيروي انتظامي يا نظامي كه بخواهد در انتخابات دخالت كند، اگر دخالتش ثابت شود، از فرماندهي عزل ‌شود تا بقيه بي طرف شوند، يا حتي صدا و سيما حق ندارد به سود جناح خاصي يا عليه جناح خاص ديگر فعاليت كند اين مساله بايد ضمانت اجرا پيدا كند.

جرم سياسي بيشتر مربوط به دولتمردان است نه شهروندان

اين فعال سياسي خاطرنشان كرد: اساسا يكي از مصاديق جرم سياسي سوءاستفاده دولتمردان از موقعيت خود به سود يا به ضررعده اي است و اصولا جرم سياسي بيشتر مربوط به دولتمردان است نه شهروندان و متاسفانه بيشترين تكيه تبليغاتي بر مفاسد اقتصادي يا اخلاقي مسوولان مي‌شود كه البته آن هم مشخص نيست تا چه حد، به آن رسيدگي كنند، اما از ديگر سوء استفاده‌هاي دولتمردان سخن نمي‌گويند.

در انتخابات آزاد، عادلانه و سالم حتي با يقين عدم پيروزي شركت خواهيم كرد

اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ملاك شركت كردن يا نكردن هم فكران خود را در انتخابات؛ آزاد، عادلانه و سالم بودن انتخابات عنوان كرد و گفت: ملاك ما پشتوانه‌ي مردمي نيست، البته تلاش مي‌كنيم كه آراي بيشتري را جلب و با برنامه‌هاي روشن‌تر در انتخابات شركت كنيم، اما معيار اصلي ما آزاد، عادلانه و سالم بودن انتخابات است، اگر اين سه شرط وجود داشته باشد، حتي اگر يقين داشته باشيم كه در انتخابات پيروز نخواهيم شد، شركت مي‌كنيم، چرا كه گمان مي‌كنيم نقشي كه شكست ما در يك انتخابات آزاد، عادلانه و سالم در تثبيت دموكراسي و نهادهاي دموكراتيك در جامعه دارد، كمتر از نقشي نيست كه در صورت پيروزي‌مان مي‌توانيم از امكانات عمومي به سود دموكراسي استفاده كنيم.

شرط‌مان پيروزي در انتخابات نيست بلكه قانوني بودن انتخابات است

تاج‌زاده تاكيد كرد: ما با هرگونه مطلق برخورد كردن با انتخابات مخالفيم، چه با كساني كه بدون قيد و شرط در انتخابات شركت مي‌كنند و هيچ خط قرمزي ندارند وچه با كساني كه به طور مطلق انتخابات را تحريم مي‌كنند، از اين رو ما طرفدار شركت مشروط در انتخابات هستيم و شرطمان پيروزي در انتخابات نيست بلكه قانوني بودن انتخابات است.

اگر در انتخابات خبرگان كانديداهاي اصلي‌مان را رد كنند شركت نمي‌كنيم تا جريان مقابل كوتاه بيايد

خبرنگار ايسنا پرسيد ‌كه اگر يكي از شرايط شما در تحليل انتخابات، حاكميت آگاهي عمومي و ارتباط با مردم است، چرا مي‌گوييد پشتوانه‌ي مردمي، معيار شما براي حضور يا عدم حضور در انتخابات نيست، بنابراين بدون پشتوانه‌ي مردمي چگونه مي‌توانيد آگاهي عمومي را افزايش دهيد؟ تاج‌زاده گفت: آگاهي عمومي يك نكته است و ائتلاف و انسجام اصلاح‌طلبان نكته‌ي ديگر. يعني اگر فرض كنيم براي انتخابات خبرگان كليه نامزدهاي اصلي ما (اصلاح طلبان) را رد صلاحيت كنند و ما اعلام كنيم كه در اين صورت شركت نخواهيم كرد، به تصور من جريان مقابل كوتاه مي‌آيد و بخش قابل توجهي از كساني را كه رد صلاحيت كرده تائيد مي‌كند، بنابراين از يك‌سو پشتوانه‌ي مردمي و خواست عمومي و از سوي ديگر انسجام ما (اصلاح طلبان) و تزلزل اصول‌گرايان و هم‌چنين شرايط بين‌المللي و البته حوادث پيش‌بيني شده، در انتخابات بسيار موثر خواهد بود.

بر دو عنصر رفتار مردم و اراده‌ي آن‌ها و انسجام اصلاح‌طلبان تاكيد داريم

اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي همچنين گفت:ما (اصلاح‌طلبان) نبايد روي عناصري كه در اختيار ما نيست سرمايه‌گذاري كنيم. مثلا اين كه اختلاف جناح مقابل ما كم يا زياد مي‌شود و يا حادثه‌ي از پيش‌ تعيين نشده‌اي اتفاق بيفتد، دست ما نيست، همچنين روابط بين‌الملل مستقل از ما رخ مي‌دهد، بنابراين ما دو عنصر داريم كه بر آن تاكيد مي‌كنيم ( هر چند به نقش سه عنصر ديگريعني انسجام نسبي يا اختلاف رقيب،اوضاع بين المللي و حوادث پيش بيني شده اعتراف داريم) يعني رفتار مردم و اراده‌ي آن‌ها و انسجام اصلاح‌طلبان؛ دو عنصري كه در دوم خرداد و انتخابات مجلس ششم و شوراهاي اول خود را نشان داد. وقتي يكي از بزرگان محافظه‌كار، اعلام كرد كه جرم فلاني ،يعني من، در انتخابات مجلس ششم اين بود كه شوراي نگهبان را فلج كرد، پاسخ من اين بود كه خواست عمومي و اتحاد اصلاح طلبان چنين امكاني را فراهم آورد، كما اين‌كه در مجلس هفتم اگر اصلاح‌طلبان پس از رد صلاحيت‌ها اعلام مي‌كردند كه در انتخابات شركت نمي‌كنيم، به تصور من فضاي انتخابات تغيير مي‌كرد.

به ما نگويند كه اگر شركت نكنيد، مجلس خبرگان را از دست مي‌دهيد

وي تاكيد كرد: نظر من اين است كه اگر نامزدهاي اصلي ما را در انتخابات خبرگان رد صلاحيت كنند، بزرگترين حربه‌اي كه مي‌توانيم به كار ببريم تا محافظه‌كاران را به تائيد صلاحيت آن‌ها مجبور كنيم اين است كه اعلام كنيم در انتخابات شركت نمي‌كنيم واگر هم تائيد صلاحيت نكردند، چيزي از دست نداديم؛ چراكه وقتي نامزدهاي مورد تائيد مردم وجود نداشته باشند، ما آن‌ها را دعوت مي كنيم كه به چه كسي راي دهند؟ بنابراين - اگرچه از نظر سياسي مجلس خبرگان را واگذار مي‌كنيم - از يك سو به لحاظ اخلاقي، معنوي و اصولي پيروز مي‌شويم و از سوي ديگر( در صورت شركت) هم از نظر سياسي شكست نخواهيم خورد چون نامزد جدي نداريم و از هم نظر معنوي و اخلاقي.

تاج‌زاده خاطرنشان كرد: بنابراين به ما نگويند كه اگر شركت نكنيد، مجلس خبرگان را از دست مي‌دهيد؛ چراكه اگر قرار باشد شرايط مانند مجلس هفتم پيش آيد، شركت ما شرايط را تغيير نخواهد داد، به عكس ما را مورد انتقاد قرار مي‌دهند، بنابراين شركت‌نكردن بزرگترين اهرم نيروهاي سياسي از مشروطه تا كنون بوده است، يعني هرگاه انتخابات آزاد و سالم نبوده با شركت نكردن آن را افشا كرده‌اند،ولو اين‌كه آن مجلس تشكيل شود و به كار خود ادامه دهد.

گذشت زمان به سود اصلاح‌طلبان است

اين فعال سياسي گذشت زمان را به سود اصلاح‌طلبان دانست و گفت: مردم در عرصه‌ي سياست بين نيروهاي موجود قضاوت مي‌كنند و اين امر تنها مختص كشور ما نيست و يك رفتار كاملا سياسي است، مردم شرايط فعلي را با شرايطي كه اصلاح‌طلبان در حاكميت سهيم بودند مقايسه مي‌كنند و به نظر من اين مقايسه به سود اصلاح‌طلبان خواهد بود، به خصوص كه ناكارآمدي حاكميت يكدست را مي‌بينند . افزون بر آن در حال حاضر جناح داخل حاكميت سه فهرست متفاوت دارد؛ آقاي قاليباف ساز خود را مي‌زند، جناح راست سنتي (محافظه كاران) به دنبال سهم خود هستند و ليست خاص خود را دارند.ا ز سوي ديگر عدم تحقق برنامه‌ها و شعارها و همچنين نداشتن يك چشم‌انداز روشن باعث مي‌شود بخش عظيمي از مردم احساس كنند كه وضع بدتر مي‌شود.

موتور محركه‌ي اصول گرايان در حال سرد شدن است

تاج‌زاده با بيان اين كه " موتور محركه‌ي اصول‌گرايان در حال سرد شدن است" ابراز عقيده كرد: كساني كه عمدتا با انگيزه‌هاي فرهنگي به آقاي احمدي‌نژاد راي داده بودند گمان مي‌كردند آقاي خاتمي باعث رواج بي‌بندوباري فرهنگي شده بود، اما الان و با گذشت يكسال، مي‌بينيد با ملاك هاي خودشان ، وضع امسال بدتر از سال گذشته است. عده‌اي از آن‌ها كه عميق‌ترند، معتقدند در 27 سال گذشته، تجربه ثابت كرده روش‌هاي فيزيكي ،بگير و ببند جواب نمي‌دهد و عده‌اي كه ناصادقانه‌تر و سياسي‌تر جواب مي‌دهند مي‌گويند شما اصلاح‌طلبان به قدري وضع را خراب كرده ايد كه امكان بازگشت و اصلاح وضع فرهنگي وجود ندارد. همچنين آن‌ها مي‌بينند وقتي آقاي خاتمي به سازمان ملل رفت و رييس‌جمهور آمريكا تقاضاي ديدار با او را كرد، اما اكنون،چنين شرايطي وجود ندارد. در عرصه‌ي اقتصاد نيز قرار بود نفت بر سر سفره مردم آورده شود؛ اما امروز مي‌خواهند قيمت بنزين را ابتدا 300 و سپس به 600 تومان برسانند و يا جيره‌بندي كنند .علاوه بر اين مشكلات معيشتي و اداري به قوت خود باقي است با آن‌كه هيچ دليلي نيز براي ناكارآمدي ندارند، به خصوص اين‌كه نفت گران شده است. البته افزايش قيمت نفت اين ويژگي را دارد كه ميزان توقع مردم را بيشتر از امكان واقعي كه براي حل و فصل مشكلات است، بالا مي‌برد و اين دو منحني (قيمت نفت و انتظارات مردم) روز به روز از يكديگر فاصله مي‌گيرد.

افتخار برگزاري انتخابات آزاد شوراي شهر دوم در تاريخ به نام اصلاح‌طلبان ثبت شد

اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي درباره ضعف اصلاح‌طلبان در زمينه‌ي رسانه‌هاي گروهي تاكيد كرد: در ايران يك حزب مي‌تواند بدون رسانه به قدرت برسد اما بدون رسانه نمي‌تواند حكومت كند و اين واقعا رخداد بزرگي است كه آقاي خاتمي با اين‌كه 8 سال صدا و سيما در مقابل او ايستاد، هنوز هم محبوب‌ترين چهره‌ي سياسي كشور است، بنابراين معتقدم مردم مقايسه مي‌كنند، به‌ويژه چشم‌انداز آينده را از لحاظ بورس، بانك‌ها، اعتبارات جهاني و... و اين مقايسه، امكاني را براي ما فراهم مي‌آورد كه اگر بتوانيم به صورت منسجم در انتخابات شركت كنيم همان كاري كه در انتخابات رياست جمهوري انجام نداديم (البته عده‌اي اجازه ندادند به ائتلاف برسيم) امكان موفقيت زياد است. مهمتر اين‌كه، همانطور كه در انتخابات شوراي شهر دوم افتخار تاريخي برگزاري آزادترين انتخابات ايران به نام اصلاح‌طلبان ثبت شد- گرچه راي نياورديم - آن‌چه در تاريخ مي‌ماند اين است كه در دوره‌اي كه دولت و مجلس در اختيار اصلاح‌طلبان بود يك داوطلب به خاطر اختلاف سليقه و عقيده رد صلاحيت نشد.

در انتخابات غيرآزاد،غيرعادلانه و غيرسالم حتي در صورت موفقيت خود را پيروز نمي‌دانيم

وي همچنين گفت:ما (اصلاح‌طلبان) مانند جناح مقابل نيستيم كه گمان مي‌كنند اگر در صحنه نباشند ايران از زمان شاه بدتر خواهد شد و اگربه قدرت برسند،كشور زير نظر امام زمان(عج) اداره مي شود،تنها شرط ما براي حضور در انتخابات، آزاد، عادلانه و سالم بودن آن است، نتيجه هم براي اين است كه اگر انتخابات سالم برگزار شود، پيروزي با اصلاحات است و اگر انتخابات داراي شراط فوق نباشد و ما شركت كنيم، شكست اصلاحات محسوب مي‌شود، حتي اگر چند اصلاح‌طلب نيز آراي لازم را كسب كنند.

كساني كه مي‌گويند نظام نيازمند پشتوانه‌ي مردمي است، انتخابات را سالم برگزار كنند

تاج‌زاده در برابر اين يادآوري خبرنگار ايسنا كه گفت؛ اگر اصلاح‌طلبان اعلام ‌كنند در انتخابات شركت نمي‌كنند، بخش عظيمي از حاميان اصلاحات نيز در جامعه شركت نخواهند كرد و به نوعي اين انتقاد از سوي برخي مطرح خواهد شد كه اصلاح‌طلبان پيش از برگزاري انتخابات قصد تضعيف قدرت نظام را دارند كه داراي پشتوانه‌ي مردمي نيز هست، اين را اتهامي از سوي كساني كه اقتدارگرايان مي ناميد دانست و اظهار داشت: ما به آن‌ها مي‌گوييم كه اگر صلاحيت نامزدهاي ما را تاييد و انتخابات را سالم و عادلانه برگزار كنيد، ما با تمام توان شركت مي‌كنيم و مانند شوراي دوم اگر شكست خورديم، اولين گروهي خواهيم بود كه به همه كساني كه پيروز شدند تبريك خواهيم گفت، بنابراين اگر به قول خودشان نظام نيازمند پشتوانه‌ي مردمي است انتخابات را سالم برگزار كنند.

وي خاطرنشان كرد: چنانچه انتخابات سرد برگزار شود ممكن است طمع ديگران را نسبت به ايران و اهدافي كه دارند برانگيزند و كشور لطمه بخورد، پس اجازه دهند انتخابات رقابتي باشد، ملت نيز با شكوه شركت مي‌كنند و اگر رقابتي شد و مردم شركت پررنگي نداشتند، همه‌ي ما مقصريم و تقصير جناح خاصي نيست.

همچنين خبرنگار ايسنا پرسيد كه با توجه به اين‌كه بخش قابل توجهي شركت در انتخابات را وظيفه‌ي شرعي و ديني خود مي‌دانند، آيا حضورنيافتن اصلاح‌طلبان (با فرض نپذيرفتن حضور در انتخابات غيرعادلانه) باعث نمي‌شود كه آن‌ها به اين امر متهم شوند كه عرصه را واگذار كرده‌اند؟ تاج‌زاده پاسخ داد: ممكن است ما متهم شويم اما اين تقصير كساني است كه اجازه نمي‌دهند انتخابات سالم برگزار شود.امام (ره) نيز شركت در انتخابات عادلانه را وظيفه‌ي شرعي و ملي مي‌دانستند نه شركت در انتخابات نمايشي.

اصلاح‌طلبان مرده‌اند؟ ترس ندارد، انتخابات را آزاد برگزاركنيد تا چند مرده هم ثبت نام كنند!

اين فعال سياسي معتقد است: اين توهين به ملت ايران است كه از آمريكا بخواهيم در عراق و افغانستان انتخابات آزاد برگزار كند، اما در كشور خودمان 27 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي، نگران باشيم كه اگر انتخابات آزاد برگزار كنيم، مردم به چه كسي راي مي‌دهند؟ اقتدارگرايان نيز پس از انتخابات رياست‌جمهوري نهم ادعا مي كنند اصلاح‌طلبان مرده‌اند و مردم نيز شيفته‌ي آنها هستند! ما هم به آنها مي‌گوييم كه "مرده ترس ندارد" انتخابات را آزاد بگذاريد تا چند كانديداي "مرده" نيز ثبت‌نام كنند، تا معلوم شود چه كسي زنده و چه جرياني مرده است. اما رفتار آن‌ها نشان مي‌دهد آن‌ها خود را رو به موت مي‌بينند وگرنه علي‌القاعده "اگر اصلاحات مرده باشد" نبايد نگران باشند.

سازمان و مشاركت همراه جبهه اصلاحات فهرست ائتلافي اصلاح‌طلبان را مي‌پذيرند

اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در ادامه درباره‌ي فهرست ائتلافي سازمان متبوعش گفت: سازمان هيچ‌گاه در انتخابات به صورت مستقل شركت نكرده و همواره در فهرست‌هاي ائتلافي حضور داشته است، اين بار نيز طبق روال گذشته در فهرست ائتلافي اصلاح‌طلبان حضور خواهد داشت و چه سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران و چه جبهه‌ي مشاركت تصميم گرفته‌اند همراه با جبهه اصلاحات معتقد به مشي آقاي خاتمي به افراد مشتركي برسند و اشتراك نظر برايشان مهمتر از اين است كه چه كساني از تشكيلات آنها در فهرست حضور داشته باشند.

تاج‌زاده در پاسخ به سوالي خاطرنشان كرد كه در فهرست ائتلافي حضور نخواهد داشت.

برخورد با رسانه‌هاي منتقد دولت نشانه عدم اعتماد به نفس برخوردكنندگان است

وي درباره‌ي برخوردهاي رسانه‌اي در فضاي فعلي و با توجه به نزديك شدن به دو انتخابات مهم خبرگان و شوراها گفت:‌ برخورد با رسانه‌هاي منتقد نشان‌دهنده‌ي اين است كه برخي اعتماد به نفس لازم را ندارند و از اين جهت به سمت بستن معدود رسانه‌هاي اصلاح‌طلب حركت مي كنند.حتي شبكه‌ي هما هم كه در ميزگردهاي آن، يك طرف از محافظه‌كاران حضور داشتند، تحمل نشد و چنانچه توقيف روزنامه شرق در نزديكي انتخابات رفع نشود، نشان مي‌دهد اين تصميم توسط هيات نظارت بر مطبوعات گرفته نشده است، و بيانگر اين است كه اراده‌ي بالاتري باعث توقيف روزنامه شده است.منتظريم ببينيم نتيجه‌ي رسيدگي دادگاه به وضعيت روزنامه‌ي شرق به خصوص پيش از انتخابات چه مي‌شود. البته از روزي كه روزنامه سلام را بستند، ترديدي نداشتم كه توقيف روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب بهانه‌اي براي تعطيلي آزادي بيان است(فارغ از انتقاداتي كه به اين روزنامه‌ها وارد است) و هيچ كس باور نمي‌كند ارتباط با آمريكا يا مخالفت با امام(ره) و يا تضعيف اسلام دلايل توقيف سلام و صدور حكم عليه آيت‌الله موسوي خوئيني‌ها بود.

خاتمي هنوز مي‌درخشد اما نكند برخي از تلطيف فضا و پنهان نماندن ناكارآمدي خود ناراحت هستند!

وي هم‌چنين درباره‌ي نوع برخورد‌هاي صورت گرفته با سيدمحمد خاتمي در سفر به آمريكا اظهار داشت: بر خلاف تمام تبليغاتي كه عليه آقاي خاتمي انجام مي‌دهند، آقاي خاتمي هنوز مي‌درخشد، چه در داخل و چه در خارج از كشور. قوت آقاي خاتمي اين است كه با اين‌كه هيچ سمت دولتي ندارد، در عرض 12 روز سفر به آمريكا، فضاي تبليغات و محافل دانشگاهي و روشنفكري و حتي عمومي آمريكا را تحت تاثير قرار مي‌دهد و همين است كه باعث نگراني اقتدارگرايان مي‌شود، به ويژه آن‌كه اين استقبال مختص سفر او به آمريكا نيست. آقاي خاتمي به هر محيطي وارد مي‌شود، محيط را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد و آن‌ها از اين جهت به شدت نگرانند .اقبال فوق ربطي به رييس‌جمهور بودن ايشان نيز ندارد، بلكه اين منش و روش و بينش آقاي خاتمي است؛ به ويژه در زماني كه جنگ‌طلبان به راه افتادند تا جنگ شرق و غرب را احياء‌ كنند، كسي در كسوت روحانيت جهان را به گفت‌وگو، صلح، دموكراسي، حقوق بشر، عدالت و حاكميت قانون فرا مي‌خواند،اين دعوت طنين بسيار جدي در جهان داشته است. متاسفانه اينان به دليل حسادت‌ها، نمي‌توانند از وجود ايشان بهره‌مند شوند؛ استفاده از كسي كه مدعي قدرت نيست بلكه در سفرش به آمريكا، تنها فضاي آمريكا را عليه ايران تلطيف كرده است. من گاهي شك مي‌كنم به اين كه نكند اقتدارگرايان از اينكه فضا تلطيف شود و نتوانند ناكارآمدي خود رادر پس ماجراجويي و بحران سازي پنهان كنند ناراحت هستند. در موفقيت آقاي خاتمي همين بس كه در سخنراني وي براي مسلمانان آمريكا ، مسوول مركز بيان كرد كه اگر مي‌دانستيم حضور آقاي خاتمي قطعي است تظاهرات يك ميليون نفري از مسلمانان و صلح طلبان آمريكايي بر پا مي‌كرديم تا آقاي خاتمي در آن سخنراني كنند.

خاتمي ظرفيتي به مراتب بيشتر و بالاتري از اصلاح‌طلبان دارد

تاج‌زاده درباره‌ي ائتلاف اصلاح‌طلبان با محوريت خاتمي، هاشمي و كروبي نيز گفت: اين محوريت به دليل احزابي است كه به اين دو بزرگوار(هاشمي و كروبي) منتسب هستند، وگرنه به لحاظ موقعيت شخصي در شرايط كنوني ايران و حتي در بسياري از كشورهاي دنيا آقاي خاتمي استنثاء و بي‌بديل است،‌ چنانچه مثلا در ژاپن، نخست‌وزير اين كشور پس از سال‌ها، تنها مايل به ديدار با آقاي خاتمي بود اما متاسفانه اصلاح‌طلبان از اين موقعيت به طور كامل استفاده نكردند، گرچه كه من موافق نيستم كه از اين ظرفيت فقط در انتخابات استفاده شود، اگرچه شوراها نهاد بسيار مهمي است، اما آقاي خاتمي ظرفيت به مراتب بيشتر و بالاتري از اصلاح‌طلبان دارد. ما (اصلاح‌طلبان) همواره اعلام كرديم كه خط قرمز ما، آقاي خاتمي است ضمن اين‌كه نقد را برمي‌تابيم .

گفتمان خاتمي رحماني و در نتيجه نوراني است

وي با تاكيد بر اين‌كه " سياست عرصه‌ي نقد است نه عرصه‌ي تقدس‌گرايي" افزود: مقدس كردن افراد در عرصه‌ي سياست زيانش بيشتر است تا سود كوتاه مدتش، چراكه هر مسوولي در دوره‌ي رياست خود نقد شود از او بعدها به بزرگي ياد خواهد شد، چنانچه مصدق در دوره‌ي نخست‌وزيري خود، شديدترين نقدها را تحمل كرد و شاه چنين نبود. به همين جهت هنگامي كه به آقاي خاتمي جسارت شد اصلاح‌طلبان با تمام توان دفاع كردند. حتي من با وجود اين‌كه توقيف شرق را به دليل نفوذ آن روزنامه و عدم نقش آفريني در انتخابات و مساله‌ي هسته‌يي مي‌دانم اما معتقدم انعكاس سفر آقاي خاتمي در شرق و سرمقاله‌هاي خوبي كه پس از آن نامه‌ي حرمت‌كنانه نوشته شد، در اين كه عده‌اي عصباني شوند و نتوانند روزنامه شرق را تحمل كنند تاثير داشت. در هر حال آقاي خاتمي به هاله‌ي نور نياز ندارد زيرا گفتمانش رحماني و در نتيجه نوراني است و از حرمت و كرامت و عزت همه‌ي انسان‌ها سخن مي‌گويد و براي صلح،آزادي،معنويت،عدالت و پيشرفت بشريت مي‌كوشد. البته آقاي خاتمي را ملت ايران به دنيا معرفي كرد و ايشان قدر اين حمايت را دانست و همواره خود را در برابر مردم خاضع ‌ديد.