Mon   25 09 2006   7:57



بازگشت گزينش به دانشگاه‌ها

سرمايه / ترانه بنی يعقوب: «وزير علوم بايد مستندات و مدارك عدم ثبت‌نام برخی از پذيرفته‌شدگان كارشناسی ارشد دانشگاه‌ها در سال جاری را ارايه و در اين باره توضيح دهد.»
اين، گفتهء شهريار مشيری عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی در واكنش به عدم ثبت‌نام تعدادی از پذيرفته‌شدگان كارشناسی ارشد دانشگاه‌ها طی چند روز گذشته است.
او قصد دارد، سه‌شنبه، وزير علوم محمد مهدی زاهدی را دربارهء موج جديد گزينش‌های دانشجويان كارشناسی ارشد و عدم ثبت‌نام‌شان، مورد سوال قرار دهد.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس می‌گويد: «وزير علوم بايد مداركی را كه تعدادی از دانشجويان را به واسطهء آن و يا عضويت در انجمن‌های اسلامی از پذيرفتن در دانشگاه‌ها محروم كرده ارايه دهد.»
در چند روز گذشته، تعدادی از پذيرفته‌شدگان كارشناسی ارشد دانشگاه‌ها، وقتی برای ثبت‌نام به دانشگاه‌های خود مراجعه كردند با حرف‌های تازه‌ای از سوی مسوولان دانشگاه، مواجه شدند.
يكی از دانشجويان از روز ثبت‌نامش می‌گويد: ‌«آموزش دانشگاه، مثل هميشه شلوغ بود. وقتی موقع ثبت‌نام من فرا رسيد مسوولان دانشگاه چنددقيقه‌ای با هم صحبت كردند و بعد گفتند؛ اسم تو در فهرست ثبت‌نامی‌ها با دو ستاره درج شده است. دو ستاره‌ای كه امكان ثبت‌نام تو را لغو می‌كند.»
به گفتهء تعدادی از اين دانشجويان، دو ستاره‌ها، دانشجويانی هستند كه به دو صورت امكان ثبت‌نامشان وجود دارد. يكی از اين راه‌ها ثبت‌نام با امضای يك تعهدنامه است كه دانشجويان را از شركت در فعاليت‌های دانشجويی و سياسی محروم می‌كند. اين تعهدنامه «دوستاره‌ها» را تبديل به يك ستاره می‌كند. يك ستاره‌هايی كه ارشاد شده و قابل پذيرش‌اند.
اما تعدادی از دو ستاره‌ها ثبت‌نام نمی‌شوند و بايد با استعلام از سازمان سنجش ثبت‌نام كنند. يكی از دانشجويان كه دو ستاره در مقابل نامش درج شده است، می‌گويد: «چند روزی است كه از بازگشايی دانشگاه‌ها می‌گذرد اما كميتهء گزينش استاد و دانشجوی وزارت علوم مرا مردود اعلام كرده است، من اعتراض كردم اما تاكنون پاسخی نگرفته‌ام.»
تعداد ديگری از دوستاره‌ها هم با ثبت‌نام مشروط تحصيلاتشان را آغاز كرده‌اند يعنی آموزش دانشگاهشان به آن‌ها اعلام كرده كه چون از موعد ثبت‌نام در دانشگاه‌ها گذشته اين ترم را می‌توانند در كلاس‌ها حضور يابند اما پس از پايان ترم تحصيلی اول ثبت‌نامشان قطعی خواهد شد، در حالی كه بيش‌تر دانشجويان ثبت‌نام نشده علت ممانعت از تحصيل را فعاليت‌های سياسی‌شان در انجمن‌های اسلامی اعلام می‌كنند.
وزير علوم ديروز وقتی برای پاسخگويی به سؤال چند تن از نمايندگان به مجلس شورای اسلامی رفت، در گفت‌وگو با مهر علت ثبت‌نام نشدن دانشجويان را به دليل فعاليت‌های سياسی رد می‌كند: «اين دروغ محض و كذب است كاری كه امسال در جهت تساهل و تسامح در دانشگاه‌ها انجام داديم در هيچ زمانی در گزينش دانشگاه‌ها روی نداده است، اين اظهارات دروغ است.»
تعدادی از دانشجويان ثبت‌نام نشده صبح ديروز به اعضای كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس مراجعه كرده و خواستار كمك آن‌ها شدند. زاهدی با اشاره به آن‌ها هم می‌گويد: «اعضای كميسيون آموزش و تحقيقات هم به زودی متوجه اين دروغ‌ها خواهند شد. اگر اين اظهارات راست است فقط يك مورد از اين دانشجويان را كه به دليل فعاليت سياسی ثبت‌نام نمی‌شوند، اعلام كنيد.»
مرتضی نوربخش، دبير كميتهء گزينش استاد و دانشجوی وزارت علوم هم در گفت‌وگو با ايرنا خبر از حل مشكلات اين دانشجويان می‌دهد و اين‌كه ستاره‌دارها ثبت‌نام می‌شوند، اما تماس‌های مكرر ما با او به جايی نرسيد. او اعلام می‌كند: «كه مصاحبه‌هايش را قبلاً كرده است.» اما يك منبع آگاه در وزارت علوم خبر از حل مشكلات تعدادی از اين دانشجويان می‌دهد: «مشكلات ستاره‌دارها حل شده و اگر تعدادی از آن‌ها ثبت‌نام نمی‌شوند به دليل مشكلاتشان با كميته‌های انضباطی دانشگاه‌هاست.»
دانشجوی ديگری كه پس از اخذ تعهد دو ستاره‌اش تبديل به يك ستاره شده، نيز می‌گويد: «تنها فعاليت من در دانشگاه‌ها عضويت در انجمن اسلامی بود. اكنون هم از موعد ثبت‌نام گذشته، به همين دليل دانشگاه از پذيرفتن من خودداری می‌كند.»

«دانشجويان سال تحصيلی جديد را با اضطراب و استرس آغاز كردند.» اين را يكی از دانشجويانی می‌گويد كه دو ستاره است اما هنوز تكليف ثبت‌نامش مشخص نشده و همچنان چشم‌انتظار پاسخ مسوولان وزارت علوم است.
مديركل امور دانشجويان وزارت علوم چندی پيش در گفت‌وگو با«سرمايه» اعلام كرده بود كه از اين پس سوابق دانشجويان كارشناسی ارشد و بالاتر بررسی می‌شود. به نظر می‌رسد پس از گذشت چند ماه اكنون اين موضوع محقق شده است.
اما مشيری، عضو كميسيون تحقيقات و آموزش مجلس با اين روند جديد شكل گرفته در دانشگاه‌ها مخالف است: «با گزينش در دانشگاه‌ها به ويژه برای كسب علم و دانش، به شدت مخالفم، اين دانشجويان با هر سابقه و عقيده‌ای حق دارند درس بخوانند و نبايد با برخورد گزينشی، مانع از تحصيل علم و دانش‌شان شد.»
به عقيدهء مشيری، «اين رفتارها كاملاً خلاف قانون است و وزارت علوم نيز با استفاده از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اين برخوردها را اعمال می‌كند در حالی‌كه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دستورالعمل و ضابطه است اما تنها مرجع قانون‌گذاری، مجلس شورای اسلامی است.»
مشيری دربارهء تعطيل كردن انجمن‌های اسلامی هم از وزير علوم سوال دارد: «چرا برخی انجمن‌های اسلامی را بدون اطلاع‌دانشجويان تعطيل و با يك انتخابات فرمايشی همچون دانشگاه اميركبير، انجمن اسلامی فرمايشی تشكيل دادند؟»
علی عباسپور تهرانی‌فرد، رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی هم در اين باره می‌گويد: «با پيگيری‌هايی كه از وزارت علوم كرده‌ايم از همهء دانشجويان ستاره‌دار ثبت‌نام به عمل خواهد آمد.»
عباسپور در سخنانش تاكيد می‌كند كه اين مساله بحث داخلی وزارت علوم بوده و از ميان ٣٥ هزار دانشجوی پذيرفته شدهء كارشناسی ارشد كم‌تر از ٦٠ دانشجو به اين سرنوشت دچار شده‌اند.
او می‌گويد: «توصيهء ما اين بوده كه از همهء اين دانشجويان ثبت‌نام شود و اگر تخلفی كرده‌اند طبق مقررات انضباطی دانشگاه‌ها با آن‌ها برخورد شود.»
او از بيان اين‌كه چه گروه‌هايی از دانشجويان ستاره‌دار شده‌اند، خودداری می‌كند: «اين‌كه آن‌ها از چه تيپ دانشجويانی بوده‌اند مطلع نيستم، اما آن‌چه مسلم است فعاليت‌های سياسی در دانشگاه‌ها بايد مطابق قانون باشد. در زمان‌های گذشته به ويژه در دورهء وزارت دكتر معين آيين‌نامه‌های اجرايی و انضباطی دانشگاه‌ها به صورت گزينشی و جناحی اعمال می‌شده كه اين نگاه، قانونی نبوده و بايد اصلاح شود.»