Mon   18 09 2006   13:06


فرانك والتر اشتاين‌ماير وزير خارجه‌ى آلمان:
ايران به شكاف در جامعه‌ى جهانى اميد نبندد

ايران به شكاف در جامعه‌ى جهانى اميد نبندد
فرانك والتر اشتاين‌ماير وزير خارجه‌ى آلمان، روز دوشنبه در گفتگويى با روزنامه‌ى آلمانى Handelsblatt گفت كه ايران نبايد در مناقشه بر سر برنامه‌ى اتمى به شكاف در جامعه‌ى جهانى اميد ببندد.
وى افزود كه فقط در سال جارى دست‌كم پنج بار بيم آن رفته است كه اين وحدت درهم‌شكند و اين اتفاق نيفتاده است. بنابراين ايران نمى‌تواند و نبايد سياست خود را بر شكاف در جامعه‌ى جهانى استوار كند.
اشتاين‌ماير ايران را تهديد كرد كه در صورت عدم تمكين در مناقشه‌ى اتمى، مداخله‌ى شوراى امنيت سازمان ملل ديگر هفته‌ها به درازا نخواهد كشيد.
وزير خارجه‌ى آلمان همزمان ابراز اميدوارى كرد كه مناقشه بتواند بدون دخالت شوراى امنيت فيصله يابد. به عقيده‌ى وى، تنها راه حل ديپلماسى است و اميد موفقيت پيش از دخالت شوراى امنيت بزرگ‌تر است.


شيراك خواستار انجام همزمان مذاكرات و تعليق غنی‌سازی شد
رئیس جمهوری فرانسه امروز از قدرت‌های غربی خواست که موضوع فعالیتهای هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع ندهند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژاک شیراک در گفتگو با رادیو اروپا اظهار داشت: "اول ما باید دستور کاری را برای مذاکره بیابیم و سپس مذاکرات را آغاز کنیم و طی مذاکرات، پیشنهاد می‌کنم از یک طرف، گروه ١+٥ از ارجاع موضوع هسته‌ای ایران به شورای امنیت خودداری کند و ایران نیز طی مذاکرات غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.
وی که امشب برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد راهی نیویورک خواهد شد با بیان اینکه تعلیق بهتر است طی مذاکرات صورت گیرد تا پیش از آن ، درباره حل مسالمت آمیز موضوع هسته‌ای ایران افزود :"ما می توانیم از طریق مذاکرات راه حلهایی را پیدا کنیم".
بنابراین گزارش، این اولین بار است که یک رهبر اروپایی به طور آشکار می گوید که تعلیق غنی سازی اورانیوم پیش شرط آغاز مذاکرات هسته ای با ایران نیست .


تلاش آمريكا برای ایجاد ائتلاف بین‌المللی علیه ایران
به نوشته یک روزنامه اسرائیلی، دولت آمریکا تلاش می‌کند تا با احیای مذاکرات صلح میان رژیم اسرائيل و فلسطینی‌ها، یک ائتلاف بین‌المللی را علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران ایجاد کند.
به نوشته این روزنامه، مقامهای دولت آمریکا طی روزهای اخیر تاکید کرده‌اند که نشان دادن پیشرفت در مورد موضوع فلسطین برای به دست آوردن همکاری از جانب کشورهای عرب میانه رو و اروپایی‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران الزامی است.
این روزنامه نوشت: تلاشها برای احیای فرایند صلح قرار است طی هفته جاری با دیدارهای بین "زیپی لیونی" وزیر امور خارجه رژیم اسرائيل و " محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان روز دوشنبه در سازمان ملل آغاز شود.
دیدار لیونی و عباس اولین دیدار اسرائیل و فلسطین دراین سطح از زمان پیش از ربوده شدن نظامی اسرائیلی در ماه ژوئن است.
این دیدار که قرار است یک ساعت به طول بینجامد، در مقر سازمان ملل متحد انجام خواهد شد.


زمان تحریم تهران فرا رسیده است
وزیر امور خارجه اسرائیل از جامعه جهانی خواست با تحریم تهران اجازه تبدیل ایران به ایران هسته‌ای را ندهند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، زیپی لیونی در گفتگو با سی‌.ان‌.ان اظهار داشت: "لحظه مهم و سرنوشت‌ساز، لحظه دستیابی به بمب نیست ، بلکه لحظه مهم روزی است که ایران بر غنی‌سازی و دانش آن تسلط یابد".
وزیر امورخارجه اسرائیل افزود :"وی نمی‌خواهد یک نقطه بی‌بازگشت را درباره برنامه هسته‌ای ایران مشخص کند".
وی با بیان اینکه "ایرانیها در تلاش هستند تا این پیام را بفرستند که خیلی دیر است و شما می‌توانید تلاش‌هایشان را متوقف کنید، زیرا بسیار دیر است"، خاطر نشان کرد :"آنها چند ماه دیگر نیز فرصت دارند".
لیونی گفت: "جهان نمی‌تواند دیگر اجازه (وجود) یک ایران هسته‌ای را بدهد و من معتقدم که زمان تحریمها فرا رسیده است".
وزیر امور خارجه رژیم اسرائيل برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در آمریکا به سر می‌برد.


واشنگتن پست خبر داد:
تلاش اروپایی‌ها برای انجام گفتگو میان ایران و آمریکا
به گفته برخی مقامهای آمریکایی، ایرانی و اروپایی، تلاشهای اروپا برای آوردن ایران و آمریکا به پای میز مذاکره در مرحله پیشرفته و حساسی قرار دارد.
به گزارش روزنامه واشنگتن پست به نقل از این مقامها نوشت: البته چندین مورد اختلاف باقی مانده که وقتی رهبران جهان هفنه جاری در سازمان ملل متحد گرد هم می‌آیند، به آنها رسیدگی می‌شود.
قرار است ایران محور سخنان جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا در روز سه شنبه و پیش از مجمع عمومی سازمان ملل متحد باشد و در نشست سالانه روسای جمهور و نخست وزیران حاضر توضیح دهد که چرا دولت ایران را به عنوان یک تهدید جدی تلقی می‌کند و البته خواهان حمایت از مذاکرات برای کاهش این نگرانیهاست.
بوش و دیپلماتهای ارشد وی همچون سال گذشته یک بار دیگر در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با همپیمانان خود دیدار خواهند کرد و این بار در مورد جنبه های گفتگو با ایران و همچنین گزینه‌های دیگر در صورتی که این امر محقق نشود، بحث و تبادل نظر خواهند کرد.
یک دیپلمات ارشد دولت بوش که خواست نامش فاش نشود روز گذشته گفت:"ما می‌خواهیم این امر اتفاق بیفتد، ما خواهان مذاکره هستیم اما هنوز در آن مرحله قرار نداریم."
این روزنامه آمریکایی درادامه نوشت: برخی مقامهای دولت بوش نیز ابراز تردید کردند که "علی لاریجانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بتواند به تعهد خود مبنی بر تعلیق غنی سازی موقت عمل کند.
آنها همچنین خاطر نشان کردند که دولت آمریکا هیچ آمادگی را برای انجام گفتگوها فراهم نکرده ، آمادگیهایی مثل تشکیل یک تیم مذاکره و یا طرح اصول راهنما برای بحث و تبادل نظر. اگر ایران نتواند برنامه هسته ای خود را حتی به طور موقت تعلیق کند، دولت بوش به لابی گری بر همپیمانان خود در جهت تحریم های اقتصادی ادامه خواهد داد.
یک دیپلمات اروپایی ناشناس در رابطه با ارائه تضمین های امنیتی به ایران تصریح کرد: "نشستن بر پای میز مذاکره بهترین تضمین است. اینکه دو طرف بر روی میز مذاکره می نشینند، به خودی خود شگفت آور است."
البته درنشست روز سه شنبه قرار است احمدی نژاد نیز چند ساعت پس ازبوش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند.
از سوی دیگردیپلماتهای غربی اعلام کردند: این احتمال وجود دارد که وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با لاریجانی طی هفته جاری در نیویورک دیدار کنند.


منابع گزارش: دويچه وله ، خبرگزاری مهر