Thu   14 09 2006   7:34


كاندوليزا رايس: احتمال سازش با ايران روز به روز كمتر می‌شود
ديدار سولانا و لاريجانی لغو شد

آفتاب: در حالی كه تمام نگاه‌ها به ديدار روز پنج‌شنبه علی لاريجانی مسئول پرونده هسته‌ای ايران با خاوير سولانا كميسيونر عالی سياست خارجی اتحاديه اروپا خيره شده بود، سخنگوی سولانا از لغو نشست اين دو ديپلمات در وين خبر داد. اين سخنگو به علت لغو ديدار لاريجانی و سولانا و زمان ديدار نمايندگان آنها در پاريس اشاره‌ای نكرد. با اين حال، تحليل‌های ابتدايی موجود حاكی از آن است كه لغو اين نشست و تنزل سطح آن به «نشست كارشناسی» می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از بروز برخی اختلافات در مذاكرات رو به پيشرفت دو طرف تعبير شود.

«كريستينا گالاچ» سخنگوی خاوير سولانا شامگاه روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: «به جای اين دو مقام، نمايندگان آنها در پاريس با يكديگر ديدار خواهند كرد». وی افزود كه «اين نمايندگان بعد از ديدار خود گزارشی از نتايج اين ديدار را به پايتخت های مربوطه ارائه خواهند كرد و بر اساس اين نتايج، تاريخی برای ديدار بين لاريجانی و سولانا تعيين خواهد شد».

لغو ديدار لاريجانی و سولانا پس از آن صورت می‌گيرد كه مذاكرات شنبه و يك‌شنبه اين هفته لاريجانی و سولانا و انتشار اخباری پيرامون آمادگی تهران برای بررسی «تعليق» پس از آغاز مذاكرات با جهان غرب، اميدهای كمرنگی را برای توافق تهران و بروكسل به وجود آورده بود. اين اميدها تا اندازه‌ای بود كه حتی ايالات متحده را نيز به حمايت از «روند رو به پيشرفت مذاكرات» وادار كرد و اتحاديه اروپا خواستار همراهی تهران برای جلوگيری از «رويارويی» ايران و غرب شد.

اين روند تا آن جا پيش رفت كه حتی محافل ديپلماتيك غربی صبح چهارشنبه خبر دادند مذاكره كنندگان اروپايی در حال كوتاه آمدن از برخی درخواست‌های پيشين خود برای تعليق غنی‌سازی قبل از آغاز مذاكرات با ايران هستند و در مقابل، اجرای مفاد پروتكل الحاقی را به عنوان يك پيش شرط مطرح كرده‌اند. رسانه‌های بين‌المللی همچنين تاكيد كردند كه اروپا «مصالحه‌ای آبرومندانه با ايران» را در دستور كار خود قرار داده است. رويترز در گزارش خود نوشت: در نتيجه «مصالحه آبرومندانه‌ای» كه اروپا در تلاش برای دستيابی به آن است، به تهران اجازه داده خواهد شد كه فعاليت‌های غنی‌سازی خود را پس از شروع اجرای بسته تشويقی و آغاز مذاكرات جامع ميان ايران و اروپا تعليق كند.

امروز اما در حالی كه رسانه‌های غربی ادعا می‌كردند ايران پيشنهاد تعليق موقت فعاليت‌های غنی سازی خود بعد از شروع مذاكرات را پذيرفته، خبرگزاری فرانسه به نقل از ديپلمات‌های غربی اعلام كرد كه «تهران برای پذيرش اين تعليق، ليستی از شرايط خود را به طرف اروپايی تحويل داده است». توقف كامل روند بررسی ايران در شورای امنيت، صرف‌نظر كردن از اعمال تحريم عليه تهران و به رسميت شناختن حق ايران برای داشتن تكنولوژی سوخت هسته‌ای در خاك خود از جمله شروط ايران است. به گفته خبرگزاری فرانسه، علی لاريجانی در عين حال تاكيد كرده است كه ايران فقط يك تعليق دو ماهه را اجرا خواهد كرد.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود تاكيد كرده است: «در حالی كه با انتشار پيشنهاد ايران برای تعليق كوتاه مدت اميدها برای شكسته شدن بن‌بست بين‌المللی در خصوص برنامه هسته‌ای ايران افزايش يافته بود اما ديپلمات‌های غربی معتقدند شرايط ايران اين اميدها را از بين برده است».


كاندوليزا رايس: احتمال سازش با ايران روز به روز كمتر می‌شود
دويچه وله: به عقيده كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا، احتمال آنكه مناقشه اتمى ايران، بدون وضع تحريماتى عليه جمهورى اسلامى حل گردد، رو به كاهش گذارده است. رايس، عدم انجام ديدار و گفتگو ميان خاوير سولانا هماهنگ كننده سياست خارجى اروپا و على لاريجانى، دبير شوراى عالى امنيت ملى را كه قرار بود امروز صورت گيرد، تاييد بر نظر خود خواند.
وزير خارجه ايالات متحده اعلام كرد كه نمايندگان پنج عضو دائمى شوراى امنيت و آلمان (۵ + ۱) در طى هفته آينده در نيويورك گردهم خواهند آمد، تا در مورد تحريم‌های احتمالى عليه جمهورى اسلامى بحث و مشورت كنند.
رايس پس از ديدار و گفتگو با زيپى ليونى، همتاى اسراييلى خود در واشنگتن همچنين تصريح كرد كه هنوز هم اين امكان وجود دارد كه ايران از در سازش درآيد، اما احتمال تحقق اين امر روز به روز كمتر می‌شود.
وى خاطر نشان ساخت كه اگر جمهورى اسلامى تصميم به توقف غنى سازى اورانيوم و همچنين نشستن بر سر ميز مذاكره بگيرد، اين گامى مثبت خواهد بود، اما با توجه به عدم انجام ديدار ميان خاوير سولانا، هماهنگ كننده سياست خارجى اروپا و على لاريجانى دبير شوراى عالى امنيت ملى، اين احتمال بسيار كم است.
وزير خارجه اسراييل نيز پس از ديدار خود با كاندوليزا رايس، شوراى امنيت سازمان ملل را فراخواند كه هر چه سريعتر دست به وضع تحريماتى عليه جمهورى اسلامى بزند.


گزارش‌های ضد و نقيض از موضوع تعليق غنی‌سازی
بی‌بی‌سی‌: در پی ديدار سولانا و لاريجانی در آغاز هفته گزارش هايی منتشر شد داير بر اينكه ايران در پيشنهاد اخير خود با تعليق موقت و كوتاه مدت غنی سازی اورانيوم به عنوان گامی برای آغاز مذاكرات موافقت كرده است.
اما بنا به گزارش ها، وزارت خارجه آمريكا روز سه شنبه گفت كه ايران پيشنهادی برای تعليق موقت غنی سازی اورانيوم جهت آغاز گفتگوها نداده است.
يك ديپلمات اروپايی گفته بود كه آقای لاريجانی پيشنهاد كرده بود ايران در جريان مذاكرات، دست به تعليق غنی سازی برای مدتی كوتاه بزند.
حتی كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا، روز دوشنبه به طور تلويحی گفت كه در اين صورت آمريكا ممكن است به گفتگوها با ايران بپيوندد.
اما تام كيسی، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمريكا، روز سه شنبه در گفتگو با خبرگزاری ها گزارش های مربوط به "آنچه ادعا می شود پيشنهاد ايران است" را رد كرد و گفت: "تا جايی كه من می دانم، چنين پيشنهادی از سوی ايران ارائه نشده است؛ موضع ايران تغييری نكرده است، به اين معنی كه آنها با تعليق فعاليت های غنی سازی اورانيوم برای حتی مدتی كوتاه موافقت نكرده اند."


عنان :شايد ايران طی مذاكرات غنی سازی را به حال تعليق درآورد
خبرگزاری مهر: "كوفی عنان" دبيركل سازمان ملل متحد اعلام كرد كه شايد ايران طی گفتگوها غنی سازی خود را به حال تعليق درآورد.
به گزارش آسوشيتدپرس،عنان همچنين با اشاره به تغيير موضع ايران از تهران خواست تا مراكز هسته ای خود را به روی بازرسان باز كند.
وی خواستار برطرف شدن بی اعتمادی بين ايران و غرب شد و از تهران خواست تا به بازرسان اجازه بازرسی از تاسيسات هسته ای خود را بدهد.
دبيركل سازمان ملل متحد همچنين در ادامه اظهارات خود درباره خاورميانه گفت كه رهبران اين منطقه درباره تحولات عراق و سياست آمريكا در اين كشور به دو دسته تقسيم شدند.
به گفته عنان برخی از اين رهبرانی كه وی با آنها ديدار كرده است، براين باورند كه آمريكا نمی تواند عراق را ترك كند و اين در حاليست كه به گفته دبيركل سازمان ملل متحد برخی ديگر از كشورها مانند ايران بر اين باورند كه آمريكا،عراق را ترك كند و كشورهای منطقه خود می توانند اين كشور را به ثبات برسانند.
دبيركل سازمان ملل متحد همچنين گفته است كه بسياری از رهبران خاورميانه كه وی با آنها ديدار كرده است، تهاجم آمريكا به عراق و پيامدهای آن را يك فاجعه واقعی توصيف كردند.



در جلسه شورای‌حكام چه گذشت؟

آفتاب / سونيا انزابی‌نژاد: شورای حكام آژانس بين المللی انرژی اتمی در جلسه روز چهارشنبه خود كه در وين برگزار شد و در آن مساله فعاليت‌های هسته‌ای‌ ايران مورد بررسی قرار گرفت، شاهد يكی از عجيب‌ترين جلسات مرتبط با پرونده ايران بود. احتياط مشهود طرف‌های بين‌المللی برای جلوگيری از افزايش تنش در آستانه ديدار لاريجانی و سولانا و لحن نسبتاً ملايم نماينده آمريكا در كنار تاكيد تمام طرف‌های اصلی بر ضرورت تعليق غنی‌سازی از سوی ايران معجونی بود كه روح اين اجلاس را تشكيل می‌داد.

سه كشور اروپايی انگليس، فرانسه و آلمان كه پس از ساعتها بحث و رايزنی سرانجام در مورد متن بيانيه‌ای در مورد ايران به توافق رسيده بودند در اين نشست از ايران خواستند كه راه حل مذاكره‌ را برگزيند و از تقابل و رويارويی كه می‌تواند منجر به اعمال تحريم های سازمان ملل شود اجتناب كند.
بررسی موضوع فعاليت های هسته‌ای ايران كه قرار بود ظهر چهارشنبه در دستور كار نشست فصلی شورای حكام آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار گيرد، به دليل طولانی شدن مباحث مربوط به ايمنی درآژانس با چند ساعت تاخير حدود ساعت ٥ عصر به وقت وين (٦:٣٠ به وقت تهران) آغاز شد.

آمريكا: راه ديپلماسی هنوز باز است
به گزارش خبرگزاری فرانسه گريگوری شولت نماينده آمريكا در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حكام آژانس، از ايران خواست كه مسير درست را انتخاب كند و از پيامدهای اقدامات سازمان ملل بپرهيزد.
در بيانيه آمريكا كه توسط شولت قرائت شد تاكيد شده است كه مسير ديپلماتيك برای حل مساله اتمی ايران هنوز به روی اين كشور باز است اما اگر ايران به غنی سازی اورانيم ادامه دهد كار دشوارتر می شود.
او با اشاره به خودداری ايران از تعليق برنامه غنی سازی اورانيم افزود:ايران می‌داند كه چه كار بايد انجام دهد.
وی مدعی شد ادامه غنی سازی اورانيم و عدم همكاری با آژانس هيچ نتيجه‌ای يرای ايران ندارد و موجب انزوای جهانی اين كشور می شود.
دراين بيانيه همچنين بر اتحاد جهان برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی تاكيد شده است.

بيانيه محتاطانه اروپا
سه كشور اروپايی انگليس، فرانسه و آلمان نيز با انتشار بيانيه‌ای در نشست شورای حكام آژانس از ايران خواستند راه حل مذاكره‌ را برگزيند و مذاكره را به آنچه تقابل خواندند، ترجيح دهد زيرا آن امر می‌تواند منجر به تحريم‌های سازمان ملل شود.
به گزارش آسوشيتدپرس اروپاييها در بيانيه‌ای كه با زبانی نرم تهيه شده بود تا دور بعدی مذاكرات ايران و اتحاديه اروپا در روز پنج‌شنبه را به خطر نيندازد، اعلام كردند اگر تهران به غنی ‌سازی اورانيوم ادامه دهد، احتمال تحريم عليه آن وجود دارد.
ديپلماتهای نزديك به نشست شورای حكام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی كه خواستند نامشان فاش نشود، گفتند انگليس و فرانسه خواستار موضعی تند‌تر بودند اما آلمان از زبان نرم‌تری در اين بيانيه حمايت می‌كرده است.
توافق درباره اين متن پس از برگزاری نشستی پشت درهای بسته حاصل شد. اروپايی‌ها تاكيد كردند اگر ايران به درخواست شورای امنيت درباره تعليق غنی‌ سازی عمل كند، ما نيزاقدام در شورای امنيت عليه اين كشور را به حال تعليق در می‌آوريم.
اين كشورها با اشاره به نشست روز پنج‌شنبه ميان خاوير سولانا، هماهنگ‌كننده سياست خارجی اتحاديه اروپا و علی لاريجانی، مسئول پرونده و مذاكره‌ كننده ارشد هسته‌ای ايران اعلام كردند دور قبلی مذاكرات به روشن شدن برخی سوءتفاهم ها كمك كرد.
در ادامه اين بيانيه آمده است: ما از تلاشهايی كه با هدف متقاعد كردن ايران برای عمل به تعهدات بين‌المللی‌اش و برای يافتن راه حلی ديپلماتيك است، حمايت می‌كنيم.

چين و روسيه خواستار ادامه مذاكرات
به گزارش خبرگزاری شين‌هوا، تانگ گواكيانگ، نماينده چين در آژانس بين المللی انرژی اتمی در نشست شورای حكام گفت: مساله هسته‌ای ايران بايد به صورت صلح‌آميز و از طريق مذاكرات ديپلماتيك حل و فصل شود.
وی در بيانيه خود اعلام كرد: ما به تلاش مشترك خود برای پايان دادن به اين مساله و جلوگيری از انتخاب ساده‌ترين گزينه كه همان توقف اين تلاش‌ها است، ادامه خواهيم داد.
در اين بيانيه آمده است: اگر به مساله هسته‌ای ايران به صورتی مناسب رسيدگی شود، اين امر به ادامه صلح و ثبات در خاورميانه كمك كرده و تضمين خواهد كرد كه كشورها از حق مسلم برای استفاده صلح آميز از انرژی هسته‌ای با تعهد كامل به اجرای تمامی الزامات پيمان منع گسترش (ان پی تی) برخوردار هستند.
گريگوری بردنيكف، نماينده دائم روسيه در آژانس هم اعلام كرد كشورش بر اين باور است كه امكان آغاز مذاكرات با هدف يافتن راه حلی ديپلماتيك و پايدار برای موضوع هسته ای ايران، همچنان وجود دارد.

سلطانيه :اعتبار آژانس خدشه دار شده است
نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در نشست روز چهارشنبه شورای حكام، ارسال پرونده ايران به شورای امنيت سازمان ملل را نتيجه تحريكات سياسی دانست و تاكيد كرد اعتبار و موقعيت آژانس به عنوان تنها نهاد بين المللی دارای صلاحيت حقوقی و تكنيكی برای بازرسی در امور هسته ای، با درگير كردن شورای امنيت خدشه دار شده است.
علی اصغر سلطانيه در اين نشست همچنين گفت فرستادن موضوع هسته ای ايران به شورای امنيت آن هم صرفا به دليل از سرگيری فعاليتهای تحقيق و توسعه كه داوطلبانه تعليق شده بود و همچنان هم تحت نظارت كامل پادمان و آژانس است، هيچ مبنای حقوقی و فنی نداشت و دليل آن، نه امر راستی آزمايی، بلكه برخی تحريكات سياسی بود كه بطور جدی اعتبار حرفه ای آژانس را ناديده گرفت.

بيانيه اتحاديه اروپا
پيش تر قرار بود گروه ١+٥ در اين نشست بيانيه ای جداگانه ارائه كند اما در پی بالاگرفتن اختلاف نظر ميان اعضای اين گروه و مخالفت های جدی با تند روی آمريكا، اين اقدام ميسر نشد.
خبرگزاری فرانسه خبرداده بود فنلاند، به نمايندگی از٢٥ كشور اتحاديه‌ اروپا قصد دارد، از ايران بخواهد غنی ‌سازی را نه به عنوان معياری اعتماد ساز بلكه به عنوان يك الزام بين ‌المللی تعليق كند.
آيهان اورنسل، دبيرمطبوعاتی آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلم كرده است شركت كنندگان در اين جلسه تنها نگرش خود به اين مشكل را بيان خواهند كرد و پس از آن تمام اظهارات به عنوان يك سند كلی به آژانس بين المللی انرژی اتمی ارائه خواهد شد.
اورنسل گفت: با در نظر گرفتن اهميت مساله و تعداد زياد داوطلبان برای سخنرانی، به احتمال زياد روز پنجشنبه نيز به آن پرداخته خواهد شد.