Tue   12 09 2006   8:01



البرادعی: ايران فرصت زيادی ندارد

البرادعی: ايران فرصت زيادی ندارد
محمد البرادعی، دبير كل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از ايران و شش قدرت بزرگ جهان خواست كه هر چه سريع‌تر برای يافتن راه ‌حلی مسالمت‌ آميز در مورد پرونده هسته‌ای ايران تلاش كنند. او در عين حال تاكيد كرد كه «مهلت ايران به سر رسيده است» و از از جمهوری اسلامی خواست برای جلوگيری از اعمال تحريم عليه اين كشور، تعليق غنی‌سازی اورانيوم را بپذيرد و گفت‌وگو در مورد بسته پيشنهادی اتحاديه اروپا و آمريكا و مشوق‌های اقتصادی و تكنولوژيكی آنها را از سر بگيرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، البرادعی همزمان با برگزاری نشست شورای حكام آژانس بين المللی انرژی هسته ای در وين گفت: ايران فرصت چندانی برای تصميم‌گيری ندارد.
او افزود: ايران با احتمال اعمال تحريم روبرو خواهد بود مگر اينكه تعليق غنی‌سازی اورانيوم را بپذيرد و گفت‌وگوها در مورد بسته پيشنهادی اتحاديه اروپا و آمريكا و مشوق‌های اقتصادی و تكنولوژيكی آنها را از سر بگيرد.
البرادعی اظهار اميدواری كرد كه مذاكرات هفته آينده ايران و اتحاديه اروپا به نتايج مثبتی بيانجامد. او افزود ما می‌خواهيم در سريع‌ترين زمان ممكن اين پرونده را به پايان برسانيم، پس از گذشت سه سال می‌توان گفت مهلت ايران به سر آمده است.


رايس: قبل از مذاكره با ايران، برنامه هسته‌ای بايد متوقف شود
كوندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا روز دوشنبه اظهار داشت درصورتی كه ايران برنامه هسته‌ای خود را متوقف كند، آمريكا حاضر است به مذاكرات با اين كشور بپيوندد.
خانم رايس كه عازم كانادا بود به خبرنگاران گفت احتمال دارد آمريكا مايل باشد به كشورهای گفتگوكننده با ايران بپيوندد، اما قبل از هرنوع مذاكره ای ايران بايد برنامه هسته‌ای خود را متوقف كند.
اما خانم رايس درباره امكان گفتگو با ايران، در حالت تعليق موقت برنامه غنی سازی اورانيوم از طرف ايران چيزی نگفت.
خانم رايس به خبرگزاری رويتر گفت: "مسئله اين است كه ايران بايد غنی سازی را متوقف كند. تعليق برنامه هسته ای بايد پيش از آغاز گفتگوها صورت بگيرد، اما تا آنجا كه من خبر دارم مقامات ايران با تعليق برنامه هسته ای موافقت نكرده اند."
جمهوری اسلامی ايران با هرگونه پيش شرطی برای آغاز گفتگو با غرب درباره برنامه هسته ای خود مخالفت كرده است.
اما در مذاكرات اخير علی لاريجانی نماينده ايران در مناقشات هسته ای با خاوير سولانا سرپرست امور خارجی اتحاديه اروپا كه در وين صورت گرفت، دو طرف تأكيد كردند كه پيشرفتهای محسوسی صورت گرفته است.
گفته شده است كه ايران پيشنهاد كرده حاضر است به مدت دو ماه برنامه غنی سازی خود را به حالت تعليق در آورد.
نكته اخير خوش بينی نسبت به نتيجه بخش بودن مذاكرات را افزايش داده و خشنودی ضمنی دولت ايالات متحده را فراهم آورده است.


"پيشرفت گفت‌وگوها قابل تحسين است."
با وجود اعلام رضايت علی لاريجانی و خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا از مذاكرات اخيرشان در وين و با وجود اصرار اتحاديه اروپا بر ادامه گفت‌وگو با ايران، ايالات متحده روز دوشنبه اعلام كرد كه همچنان به دنبال تصويب تحريم عليه ايران در شورای امنيت است. واشينگتن در عين حال از پيشرفت مذاكرات سولانا و لاريجانی استقبال كرد و يادآور شد كه سياست اعمال فشار بر جمهوری اسلامی را همچنان ادامه می‌دهد.
به گزارش رويترز گريگوری شولتی نماينده آمريكا در آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای به خبرنگاران گفت، واشنگتن از پيشرفت مذاكرات سولانا و لاريجانی استقبال می‌كند ولی همچنان احساس می‌كند كه اعمال فشار بر ايران برای جلوگيری از ادامه فعاليت‌های زيرزمينی‌ اين كشور بايد ادامه يابد.
او گفت: «پيشرفت اين گفت‌وگوها قابل تحسين است و ما اميدواريم پيشرفت‌های بيشتری هم در اين زمينه به دست بيايد. اما همچنان معتقديم شورای امنيت سازمان ملل بايد در صورت عدم تعليق غنی‌سازی اورانيوم از سوی ايران، عليه اين كشور تحريم‌هايی را اعمال كند».
شولت در اين مورد كه ايران ممكن است برای دو ماه تعليق غنی‌سازی اورانيوم را بپذيرد گفت: ما بايد مطمئن شويم كه تعليق يك تصميم مصلحتی كوتاه مدت نيست.
او وجود اختلاف نظر بين آمريكا و پنج قدرت بزرگ ديگر را رد كرد و گفت واشنگتن از تلاش‌های خاوير سولانا برای روشن كردن موضع ايران و كاهش اختلافات حمايت می‌كند ولی معتقد است كه مذاكرات نبايد قبل از تصميم شورای امنيت انجام شود.


شيراك :
اميدوارم گفتگوهای هسته ای با ايران موفقيت آميز باشد
ژاك شيراك رئيس جمهوری فرانسه ابراز اميدواری كرد تا گفتگوها با ايران درمورد برنامه هسته‌ای اش موفقيت آميز باشد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئيس جمهوری فرانسه در كنفرانس خبری درپايان كنفرانس آسيا واروپا درهلسينكی فنلاند، درپاسخ به سوالی درمورد ادعای يك منبع غربی مبنی بر پيشنهاد ايران برای تعليق دوماهه غنی سازی اورانيوم گفت : من معتقدم كه بايد هميشه درزمان بحران ها، خروج از آن با مذاكرات باشد.
وی افزود :ملاحظه می گردد كه اين گفتگو به واسطه خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا آغاز شد كه تاكنون دو ديدار با مذاكره كنندگان ايران برگزارشده و به زودی سومين ديدار نيز برگزار خواهد شد.
شيراك همچنين گفت : اميدوارم اين مذاكرات موفقيت آميز باشد .


اتحاديه اروپا و آسيا خواستار حل ديپلماتيك موضوع هسته ای ايران شدند
در نشست آسيا - اروپا(ASEM) در هلسينكی فنلاند، طرفين بر ضرورت حل ديپلماتيك موضوع هسته ای ايران تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، رهبران ٣٨ كشور آسيايی و اروپايی در پايان نشست دو روزه خود با صدور بيانيه ای خواستار حل مسالمت آميز و ديپلماتيك موضوع هسته ای ايران شدند.
در اين بيانيه كه از سوی ٢٥ كشور عضو اتحاديه اروپا و همچنين ١٣ كشور آسيايی صورت گرفت از ايران خواسته شده است تا به بسته پيشنهادی غرب پاسخ مثبت دهد و غنی سازی را متوقف كند.
آنها همچنين از ايران خواستند تا اين بسته را كه از سوی چين، آلمان، فرانسه، انگليس، روسيه و آمريكا به تهران ارائه شده بر اساس احترام متقابل و ايجاد اعتماد بين المللی درباره ماهيت صرفاً صلح آميز برنامه هسته ای ايران بپذيرد.


انعطاف ايران قيمت نفت را كاهش داد
روز دوشنبه همزمان با تشكيل جلسه اوپك در وين، بهای نفت از بشكه‌ای ٦٦ دلار نيز پايين‌تر رفت. انتشار اخباری در مورد احتمال موافقت ايران با تعليق موقت غنی‌سازی اورانيوم و اظهارات اعضای اوپك در مورد ثابت مانند ميزان توليد بالای نفت كشورهای عضو اين سازمان،‌ از دلايل كاهش قيمت نفت به شمار می‌رود.
به گزارش خبرگزاری رويترز، روز دوشنبه قيمت نفت خام سبك آمريكا برای تحويل در ماه اكتبر با ٦٠ سنت كاهش به ٦٥ دلار و ٦٥ سنت به ازای هر بشكه رسيد و به پايين‌ترين حد خود در پنج ماه گذشته يعنی ٦٥ دلار و ٥٥ سنت نزديك شد.
همچنين نفت خام برنت لندن نيز با ٥٧ سنت كاهش، به بشكه‌ای ٦٤ دلار و ٧٦ سنت رسيد. دست اندركاران بازار نفت در انتظار نتيجه جلسه اعضای اوپك هستند كه عصر دوشنبه با حضور وزرای كشورهای عضو سازمان كشورهای توليد‌كننده نفت (اوپك) در شهر وين برگزار می‌شود.
اين گزارش می‌افزايد: اگرچه قيمت نفت در آمريكا نسبت به ماه جولای كه به دليل نگرانی از تحريم ايران و قطع توليد نفت اين كشور، قيمت‌ها به بالاترين حد خود رسيد و از مرز ٧٨ دلار نيز گذشت،‌ كاهش چشمگيری داشته است. اما ادموند داكورو، رئيس اوپك پيش از جلسه روز دوشنبه به خبرنگاران گفت كه هنوز به قيمت ثابت و قابل قبولی دست نيافته‌ايم.


منابع گزارش: آفتاب، بی‌بی‌سی‌، مهر