Mon   11 09 2006   8:23


ديپلمات‌های غربی از احتمال تعليق دو ماهه غنی سازی خبر دادند
مذاكرات ايران و اروپا ادامه می‌يابد

مذاكرات ايران و اروپا ادامه می‌يابد
دومين دور مذاكرات علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت جمهوری اسلامی و خاوير سولانا مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا ظهر روز يكشنبه در وين در پشت درهای بسته ادامه يافت.
به گزارش «ايرنا» ، لاريجانی و سولانا در پايان دومين دور مذاكرات خود كه سه و نيم ساعته به طول انجاميد، با حضور در جمع خبرنگاران جو مذاكرات را مفيد و سازنده توصيف كردند.
سولانا به خبرنگاران گفت: «اين مذاكرات بسيار سازنده بود و بسياری از ابهامات روشن شد».
وی همچنين گفت: مذاكرات هفته آينده از سر گرفته خواهد شد.
لاريجانی نيز در جمع خبرنگاران گفت: ما درباره موضوعات متنوع موجود در بسته پيشنهادی اروپا و پاسخ ايران، گفت وگو كرديم.
وی افزود: در اين زمينه پيشرفت‌های خوب و سازنده‌ای درباره موضوعات مختلف بدست آمد.
لاريجانی تاكيد كرد، با اين گفت وگوها بسياری از سوء تفاهمات مرتفع شد.
لاريجانی در خاتمه افزود: برداشت مثبتی از اين جلسات دارم و ادامه آن هفته آينده پيگيری خواهد شد.


لاريجانی مذاكرات با اتحاديه اروپا را مثبت ارزيابی كرد
ايرنا: مسوول ارشد مذاكرات هسته‌ای ايران، به خبرنگاران گفت: مذاكرات با "خاوير سولانا" مسوول سياست خارجی و امنيتی اتحاديه ‌اروپا مثبت بود و اگر اين مذاكرات با همين اصول ادامه يابد، ممكن است به نتايجی برسيم.
دكتر "علی لاريجانی" پيش از ترك وين در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگاران ايرانی، دستاورد مذاكرات دو روزه خود در وين را تشريح كرد.
لاريجانی افزود: پس از پاسخ ايران به پيشنهادات گروه ‪ ، ۳+۳‬طبيعی بود كه ابهاماتی وجود داشته باشد و ما قبول كرديم كه در جلسات طولانی طی اين دو روز برخی ابهامات را بررسی كنيم.

* درباره برخی اصول توافق شد
...........................
دبير شورای عالی امنيت ملی در ادامه گفت: در اين جلسات بحثهای خوبی مطرح و برخی ابهامات مرتفع شد و روی اصولی هم توافقاتی صورت گرفت.
وی اين اصول را سازنده توصيف كرد و افزود: اين نشان می‌دهد كه نقاط اشتراكی كه به حل مساله كمك می‌كند، در حال ازدياد است.
وی در ادامه گفت: به هر حال اگر ما اصول مورد توافقی داشته‌باشيم كه بر اساس ‪ NPT‬و پادمان باشد، هر چقدر هم كه مشكل باشد می‌توان آن را حل كرد.
لاريجانی در عين حال تصريح كرد: بايد در نظر داشت كه مساله هسته ای ايران ذاتا مساله چندان پيچيده‌ای نيست اما در حاشيه آن يك سری مسايل و سوء تفاهم‌ها و بهانه جويی‌هايی وجود دارد كه آنها را بايد رفع كرد تا مساله خودش را نشان دهد. وی افزود: از اين جهت اين‌مذاكرات سازنده بود هم از ديد من و هم از ديد آقای سولانا كه بتوانيم به اصول مورد تفاهمی برسيم اما اين مذاكرات بايد ادامه يابد تا به نتيجه كاملتری برسد.

* مذاكرات، هفته آينده ادامه می‌يابد
مذاكره‌كننده ارشد هسته‌ای ايران افزود: به همين دليل گفت و گوها در هفته آينده ادامه می‌يابد تا به نتيجه برسيم، چون اين مذاكرات مثبت بود و اگر با همين اصول حركت شود، اميدواريم نتايج جلسات بعد هم مثبت باشد.
لاريجانی در عين حال تاكيد كرد: در سياست هر چيزی ممكن است اتفاق بيفتد و من در پی آن نيستم كه اميدواری غير معقول نشان بدهم.
وی در تشريح برخی از موضوعات مورد بحث با سولانا گفت: مسايل مورد بحث مختلف بود كه در بسته پيشنهادی به آن پاسخ داديم، چه در مورد حقوق ايران كه بايد استيفا بشود و كاملا مشخص و مدون شود و چه درباره تكاليفمان و اين كه چگونه می‌توان مسير مذاكرات را باز كرد.
وی با اشاره به لزوم فضای مناسب برای مذاكرات، گفت: اين كه بتوانيم در فرايند مذاكره خيلی از موضوعات مطروحه را بحث وحل كنيم، قبل از هر چيز به فضای سازنده نياز دارد.
اين ديپلمات ارشد در ادامه گفت: درباره موضوعات مورد بحث و اختلاف در درون مذاكرات می‌توان گفت وگو كرد ولی مساله اول يافتن راه برای حل مسايل است تا بعد درباره هر گونه مساله بتوان به پاسخ منطقی رسيد.

* لازم بود با دوست عزيزمان رايزنی‌هايی داشته باشيم
................................................
لاريجانی در ادامه اين گفت و گو ديدار خود با "محمد البرادعی" مديركل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را لازم توصيف كرد و گفت: ما با آژانس بعنوان يك مرجع اصلی حل و فصل مسايل هسته‌ای بايد ارتباط دايمی داشته باشيم.
وی افزود: لازم بود كه با دوست عزيزمان آقای البرادعی هم رايزنی‌هايی داشته باشيم تا ايشان هم در جريان مسايل و تحولات قرار گيرند و هم در حل مسايل فی مابين بتوانيم به راه حلهايی برسيم.
لاريجانی افزود: گفت وگوی خوبی با او داشتيم و ايشان هم تلاشهای خوبی برای حل مساله اتمی ايران دارند كه در نهايت همه اين اقدامات در كنار هم می تواند موثر باشد.
لاريجانی طی روزهای شنبه و يكشنبه در وين طی دو جلسه فشرده سه و نيم ساعته درباره آغاز مذاكرات با اروپا بر مبنای پاسخ ايران به بسته‌پيشنهادی اروپا با خاوير سولانا بحث و تبادل نظر كرد.


ديپلمات‌های غربی از احتمال تعليق دو ماهه غنی سازی خبر دادند
برخی ديپلمات‌های غربی گفتند تهران با تعليق موقت غنی‌سازی برای دو ماه موافقت كرده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، منابع ديپلماتيك اعلام كردند: ايران آماده بررسی پذيرش قطعنامه شورای امنيت و درخواست تعليق غنی‌سازی اورانيوم - حداقل بصورت موقت - در مذاكرات خود با مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا شده است.
اين ديپلمات‌ها كه هيچ اشاره‌ای به هويت آنها نشده است، امروز گفتند: علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران در مذاكرات اين هفته خود با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا اين مسئله را مورد اشاره قرار داده است.
به گفته منابع ديپلماتيك كه اين گزارش مدعی است با محتوای مذاكرات آشنايی داشته‌اند، لاريجانی در مذاكره با سولانا اين احتمال را مطرح كرده است كه "اگر به گونه‌ای وانمود شود كه ايران تحت فشار اقدام نكرده است، ايران فعاليت غنی‌سازی خود را بصورت داوطلبانه برای يك يا دو ماه تعليق خواهد كرد".
اين گزارش می‌گويد: در صورت انجام چنين اقدامی ايران، اين مسئله از رويارويی كه دو طرف خواستار آن نيستند، جلوگيری خواهد كرد و لذا سه عضو شورای امنيت سازمان ملل، فرانسه، روسيه و چين به همراه آلمان نيز به سرعت از آن حمايت خواهند كرد و آمريكا و انگليس نيز كه خواستار تحريم ايران هستند با اكراه آن را خواهند پذيرفت.
بر اساس اين گزارش، با توجه به آنكه فرانسه نيز اخيرا خواستار خويشتنداری در مواجه با برنامه هسته‌ای ايران شده است، لذا اكنون تنها آمريكا و انگليس از اقدام فوری در شورای امنيت سازمان ملل برای تحريم ايران حمايت می‌كنند و به همين دليل آنها نيز اقدامی كمتر از درخواست قطعنامه مبنی بر تعليق غنی‌سازی پيش از آغاز مذاكرات را خواهند پذيرفت.
روسيه و چين همواره با اقدام فوری برای تحريم ايران مخالفت كرده و هفته گذشته نيز فيليپ دوست بلازی، وزير امورخارجه فرانسه اعلام كرد: پيش شرط تعليق غنی‌سازی برای آغاز مذاكرات "قابل مذاكره" است.
اين گزارش در ادامه می‌افزايد: باوجود آنكه وزير امورخارجه فرانسه بعدها گفته خود را تصحيح كرد، اما همين مسئله نشان می‌دهد گرچه آلمان،‌ فرانسه و انگليس رسما نمايندگان اتحاديه اروپا محسوب می‌شوند اما بسياری از كشورهای اين اتحاديه ٢٥ كشوری با اقدام فوری برای تحريم ايران مخالف هستند.
به گفته يكی از ديپلمات‌های اين اتحاديه، بخش اعظم اين مخالفت از طرف ايتاليا، اسپانيا، پرتغال و اسلونی مطرح می‌شود. ايتاليا و اسپانيا خواستار نقشی پررنگ‌تر در مذاكرات با ايران هستند و لاريجانی نيز پيش از سفر به وين روز جمعه با رهبران اين دو كشور ديدار كرده بود.
در همين حال يكی از مقامات اروپايی بدون اشاره به جزئيات اعلام كرد سولانا نيز پيش از آغاز مذاكرات در وين، اين مسئله را با كاندوليزا رايس مطرح كرده است.
به گفته وی سولانا قرار است امروز در يك كنفرانس تلفنی، رهبران پنج كشور عضو شورای امنيت به همراه آلمان را در جريان روند مذاكرات قرار دهد كه اين مذاكرات می‌تواند بر اقدامات بعدی شورای امنيت موثر باشد.
پيش از آغاز مذاكرات لاريجانی و سولانا،‌نيكولاس برنز، معاون وزير امورخارجه آمريكا اعلام كرده بود كشورش انتظار دارد شورای امنيت اواخر اين هفته مذاكره درباره پيش‌نويس قطعنامه شورای امنيت را آغاز كند.
ژنل هيرونيموس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريكا نيز امروز اعلام كرد: كنفرانس تلفنی امروز مطابق با برنامه‌ريزی قبلی انجام خواهد شد و مذاكرات بيشتر نيز اواخر اين هفته در سازمان ملل انجام خواهد شد.


ايران گزارش مربوط به تعليق دو ماهه را رد كرد
جمهوری اسلامی ايران گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس مبنی بر اين كه ايران پيشنهاد تعليق موقت غنی‌سازی اورانيوم را مطرح كرده، تكذيب كرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از وين، نماينده دائم جمهوری اسلامی ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اعلام كرد كه ايران هيچ پيشنهادی مبنی بر تعليق دو ماهه فعاليت‌های هسته‌ای ارائه نكرده است.


آژانس امروز گزارش ايران را استماع می‌كند
شورای حكام آژانس بين المللی انرژی اتمی در جلسه امروز خود جدا از مسايل ديگر، گزارش مديركل درباره برنامه هسته‌ای ايران را استماع خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ٣٥ كشور عضو شورای حكام آژانس بين المللی انرژی اتمی امروز گزارش محمد البرادعی، مديركل اين آژانس را درباره برنامه هسته‌ای ايران استماع خواهند كرد.
يكی از ديپلمات‌های نزديك به آژانس در گفتگو با اين خبرگزاری اعلام كرد: «در حاليكه اقدامات سياسی درباره برنامه هسته‌ای ايران در جايی ديگر در حال انجام است،‌ هيچ كس انتظار ندارد اقدامی در اين نشست انجام گيرد.»
آژانس در سه سال گذشته در حال بررسی برنامه هسته‌ای ايران بوده است. در نشست امروز نيز قرار است محمد البرادعی گزارشی را درباره عملكرد ايران در قبال قطعنامه اخير شورای امنيت سازمان ملل و ضرب الاجل ٣١ آگوست برای تعليق برنامه غنی‌سازی اورانيوم ارائه كند.
به گفته پيتر ريكوود، سخنگوی آژانس، در نشست همچنين درباره مسايلی چون امنيت و همكاری‌های فنی در اقدامات آژانس در حدود ٢٠٠ كشور در سراسر جهان و نيز آماده‌سازيهای كنفرانس عمومی با شركت تمامی كشورهای عضو آژانس در هفته آينده مذاكره خواهد شد.


منابع گزارش: ايرنا، فارس