Sun   10 09 2006   13:38


مذاكرات هفته آينده از سر گرفته خواهد شد
مذاكرات ايران و اروپا ادامه می‌يابد

مذاكرات ايران و اروپا ادامه می‌يابد
دومين دور مذاكرات علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت جمهوری اسلامی و خاوير سولانا مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا ظهر روز يكشنبه در وين در پشت درهای بسته ادامه يافت.
به گزارش «ايرنا» ، لاريجانی و سولانا در پايان دومين دور مذاكرات خود كه سه و نيم ساعته به طول انجاميد، با حضور در جمع خبرنگاران جو مذاكرات را مفيد و سازنده توصيف كردند.
سولانا به خبرنگاران گفت: «اين مذاكرات بسيار سازنده بود و بسياری از ابهامات روشن شد».
وی همچنين گفت: مذاكرات هفته آينده از سر گرفته خواهد شد.
لاريجانی نيز در جمع خبرنگاران گفت: ما درباره موضوعات متنوع موجود در بسته پيشنهادی اروپا و پاسخ ايران، گفت وگو كرديم.
وی افزود: در اين زمينه پيشرفت‌های خوب و سازنده‌ای درباره موضوعات مختلف بدست آمد.
لاريجانی تاكيد كرد، با اين گفت وگوها بسياری از سوء تفاهمات مرتفع شد.
لاريجانی در خاتمه افزود: برداشت مثبتی از اين جلسات دارم و ادامه آن هفته آينده پيگيری خواهد شد.


دور نخست مذاكرات
دور نخست مذاكرات لاريجانی و سولانا، بعداز ظهر ديروز /شنبه / در كاخ صدراعظمی اتريش در وين پشت درهای بسته برگزار شد. در مذاكرات ديروز "جواد وعيدی" و "علی حسينی‌تاش" دو تن از معاونان شورای عالی امنيت ملی و "علی‌اصغر سلطانيه" سفير و نماينده دايم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، لاريجانی را همراهی می‌كردند.
علی لاريجانی پس از مذاكرات ديروز، در سخنانی كوتاه در جمع خبرنگاران اين مذاكرات را خوب و سازنده توصيف كرد.
"كريستينا گالاچ" سخنگوی سولانا نيز در حضور خبرنگاران ضمن تاييد سخنان لاريجانی گفت: اين مذاكرات خوب، مثبت و سازنده بود.


ديدار لاريجانی با البرادعی
به گزارش «ايرنا» ، منابع آگاه در وين از ملاقات "علی لاريجانی" دبير شورای عالی امنيت ملی ايران با "محمد البرادعی" مدير كل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در عصر امروز(يكشنبه) خبر دادند.
اين منابع گفتند: تاكنون محل برگزاری نشست لاريجانی و البرادعی مشخص نشده است.
پيشتر از احتمال حضور البرادعی در مذاكرات صبح امروز لاريجانی با "خاوير سولانا" مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا در كاخ صدراعظمی اتريش در وين خبر داده بودند كه اين خبر توسط سفير ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تكذيب شد.
لاريجانی هم اكنون در حال مذاكره با سولانا در ارتباط با برنامه صلح آميز هسته‌ای ايران است.
اين مذاكرات بر مبنای پاسخ ايران به پيشنهاد "گروه ‪ "۵+۱‬پيگيری می‌شود.
قرار است مذاكرات لاريجانی با البرادعی پس از مذاكرات دبير شورای عالی امنيت ملی ايران با سولانا آغاز شود.


مذاکرات لاریجانی و سولانا کاملا محرمانه و دو نفره است
مذاکرات لاریجانی با خاویر سولانا دو نفره و کاملا محرمانه است و هیچ شخص دیگری از جمله محمد البرادعی در آن حضور ندارد.
یک منبع دیپلماتیک حاضر در وین ضمن بیان این مطلب به خبرگزاری مهر افزود: در دومین جلسه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپایی که از ساعت ١١ صبح به وقت وین آغاز شده است راجع به روند آینده مذاکرات ، چگونگی و سطح برگزاری آن و نیز دستور مذاکرات در هر مرحله بحث خواهد شد.
وی گفت: در این جلسه که در صورت نیاز تکرار خواهد شد با توجه به اختیاراتی که آقای سولانا از آن برخوردار است و در مذاکرات مشخص خواهد شد ، در چارچوب ابهاماتی که طرفین در خصوص بسته پیشنهادی ١+٥ و پاسخ ایران دارند به دقت بحث و بررسی خواهد شد تا راه حل مناسبی از سوی طرفین برای آغاز مذاکرات پدید آید.
این منبع آگاه افزود: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با اختیارات کافی در مذاکره حساس وین حضور یافته است اما این فرصت برای سولانا فراهم است تا پس از هر مرحله ضمن تماس با سایر اعضای موثر اتحادیه اروپایی و یا نمایندگان کشورهای ١+٥ و یا حتی بر حسب ضرورت مدیر کل آژانس موضع خود را هماهنگ سازد.
وی که از محل مذاکرات در وین با خبرنگار مهر سخن می گفت از هرگونه پیش بینی در خصوص نتیجه مذاکرات خودداری کرد اما گفت: اراده ایران این است که حداکثر انعطاف لازم برای حل مسئله در کانال مذاکره و تفاهم را در عین برخورداری ایران از حقوق مسلم خود به عنوان فرصتی فرا روی گروه ١+٥ و در معرض قضاوت جامعه جهانی قرار دهد.
"به نظر می‌رسد که رویکرد منطقی ایران برای آغاز مذاکرات و پرهیز از بحران بر اساس مقررات بین‌المللی و ارائه برنامه زمانی مشخص برای مراحل مختلف مذاکرات موضع سرسختانه آمریکا و انگلیس را برای ورود به فاز تحریم ایران تضعیف کرده است و اتحادیه اروپا به همراه چین و روسیه در این زمینه منطبق با رویکرد آآنها تصمصم گیری نکنند."

سولانا:
مادامی كه نشست‌ها با لاريجانی برگزار شود، در نيويورك اقدامی صورت نخواهد گرفت
ايسنا: خاوير سولانا تاكيد كرد، مادامی كه گفت‌وگوها درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌يی ايران ادامه داشته باشد، هيچ گونه تحريم سازمان ملل عليه تهران اعمال نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا روز جمعه در كپنهاگ گفت: می‌توانم بگويم مادامی كه نشست‌ها با علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران ادامه داشته باشد هيچ اقدامی در نيويورك در جهت اعمال تحريم انجام نخواهد گرفت.
وی اظهار كرد كه روز شنبه مشخص می‌شود آيا آغاز مذاكرات ميان تهران با پنج عضو د ايم شورای امنيت و آلمان ممكن خواهد بود يا خير.
نمايندگان اين شش كشور قرار است دوشنبه‌ی هفته‌ی جاری در ديدار با يكديگر مذاكراتی در اين باره داشته باشد. سولانا گفت: نشست روز شنبه ما را قادر خواهد ساخت تا ببينيم كه آيا می‌توانيم زمينه را برای گفت و گوهای آينده مهيا كنيم يا خير.
وی درباره‌ی نتيجه‌ی احتمالی مذاكراتش با لاريجانی گفت كه خوشبين است، اما ساده‌لوح نيست.
رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا اظهار كرد: اطمينان دارم كه مكالمات يا مذاكرات مشكل خواهد بود چرا كه در غير اين صورت اين مساله می‌توانست چند ماه قبل حل و فصل شود .
وی افزود: اما ما بايد برای موفقيت هر آنچه را كه می‌توانيم انجام دهيم.


واكنش آمريكا به اظهارات سولانا
وزارت امور خارجه آمريكا در واكنش به اظهارات سولانا كه گفته بود تا زمانی كه مذاكرات ادامه دارد، تحريمی عليه ايران اعمال نخواهد شد، خواستار توضيح مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در اين زمينه شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ،"خاويرسولانا" اخيرا اعلام كرد: تا زمانی كه مذاكرات درباره موضوع هسته ای ايران ادامه دارد، هيچ گونه تحريمی شامل تهران نخواهد شد.
شون مك كورمك سخنگوی وزارت امور خارجه آمريكا گفت: ما تنها از بخشی ازاظهارات سولانا مطلع شديم و تمام اظهارات وی را نشنيديم، لذا ما تمايل داريم كه توضيحاتی درباره اظهارات مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ارائه شود.
وی افزود: ما توافق كرديم و به آن اميدواريم.
واشنگتن می‌گويد كه قطعنامه اخير شورای امنيت سازمان ملل برضرورت اعمال تحريم عليه ايران به دليل برنامه هسته ای صلح آميز اين كشور تاكيد می كند.
سخنگوی وزارت خارجه آمريكا گفت: شرط گذاشتن برای آغاز مذاكرات رسمی بين تهران و شش كشور درگير پرونده هسته‌ای برعهده ماست.


چين: ايران پاسخگوی نگرانی‌های جامعه بين‌المللی باشد
نخست وزير چين امروز از ايران خواست پاسخگوی نگرانی‌های جامعه بين‌المللی درباره برنامه هسته‌ايش باشد و عليه تشديد فشارها بر ايران هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ون جيابائو پس از اجلاس سران چين و اتحاديه اروپا در هلسينكی فنلاند در يك كنفرانس خبری اظهارداشت: "ما معتقديم كه ايران بايد توجه كاملی به نگرانيهای جامعه بين‌المللی داشته باشد".
رويترز هم در اين زمينه گزارش داد: نخست وزير چين اعلام كرد كه اعمال تحريم و يا فشار بر ايران به خاطر برنامه هسته‌ايش برای حل مسالمت آميز اين موضوع ضروری نيست".
"ون جيابائو" نخست وزير چين چندی پيش نيز درگفتگو با روزنامه تايمز اعلام كرد كه تحريم ايران می‌تواند تنش‌ها را افزايش دهد و خواستار توجه تهران به نگرانی‌های بين المللی شد.


تهران برای ايجاد شكاف در جامعه‌ی بين‌المللی تلاش می‌كند
آلمان، فرانسه و انگليس در سندی محرمانه ايران را به تلاش برای ايجاد شكاف در موضع جامعه‌ی بين‌المللی درقبال برنامه‌ی هسته‌يی‌اش به وسيله‌ی تاخير در دادن پاسخی روشن به مجموعه‌ی پيشنهادی ١+٥ متهم كردند.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين سند يك و نيم صفحه‌يی كه به وسيله‌ی پاريس، لندن و برلين تهيه شده با عنوان «محرمانه» به پايتخت‌های اروپايی فرستاده شده است.
در اين سند گفته شده است: هدف ايران قطعا ايجاد شكاف در جامعه‌ی بين‌المللی است.
اين سند كه برآوردی است از استراتژی ايران در مذاكرات هسته‌يی پاسخ تهران به مجموعه‌ی پيشنهادی پنج عضو دايم شورای امنيت و آلمان را به طور خلاصه توضيح می‌دهد.
برخی ديپلمات‌های آگاه از آن گفته‌اند كه اين سند برای اطلاع رسانی به ديگر كشورها درباره‌ی محتوای پيشنهاد متقابل ايران تهيه شده و در ديدگاه غربی مبنی بر اينكه اين پاسخ ناكافی است، سهيم است.
در اين سند گفته شده است: اين پاسخ در راستای بيانات پيشين ايرانی‌ها قرار دارد كه نوعا پيشنهاد ١+٥ را رد و يا قبول نمی‌كرد.
اين سند می‌گويد كه هدف ايران از اشاره به اين كه برای ازسرگيری تعليق غنی‌سازی اورانيوم آمادگی دارد قطعا ايجاد شكاف در جامعه‌ی بين‌المللی و كشاندن ما به روندی از مذاكرات درباره‌ی مذاكرات است، درحالی كه هيچ تعهدی را مادامی كه به برنامه‌ی غنی‌سازی ادامه می‌دهد، مطرح نمی‌كند.
در اين سند پاسخ ايران «در بسياری از موارد طولانی، پيچيده و مبهم» خوانده شده است.
در اين سند آمده است كه ايران تعهد می‌دهد برای مذاكره درباره‌ی تعليق غنی‌سازی اورانيوم در جريان مذاكرات و نه پيش از آن آمادگی دارد؛ به علاوه ايران پايان دخالت شورای امنيت در پرونده‌ی هسته‌يی را درخواست می‌كند.
ايران در تاريخ ٣١ مرداد ماه سال جاری به مجموعه‌ی پيشنهادی فرانسه، انگليس، آلمان، روسيه ، چين و آمريكا درباره برنامه‌ی هسته‌يی‌اش پاسخ داد.
اين مجموعه در سفر خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا به ايران در تاريخ ١٦ خرداد ماه به علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران عرضه شد.

منابع گزارش: ايرنا، ايسنا، مهر