Fri   08 09 2006   11:11


همه منتظر نتايج ديدار خاوير سولانا و علی لاريجانی هستند
مذاكرات گروه ١+٥ در برلين درباره ايران

نمايندگان ارشد پنج كشور عضو دايم شورای امنيت به علاوه آلمان (گروه ١+٥) بعد ازظهر روز پنجشنبه در برلين گردهم آمدند تا درباره نحوه مواجهه با ايران در ارتباط با پرونده هسته‌ای اين كشور رايزنی كنند.
اين نشست بدنبال پاسخ منفی ايران به خواست شورای امنيت سازمان ملل داير بر توقف غنی‌سازی اورانيوم برگزار شده است.
آمريكا می‌گويد شركت‌كنندگان در نشست روز پنجشنبه "گفتگوهای سازنده‌ای" درخصوص اِعمال تحريم‌هائی عليه ايران داشتند. اما منابع ديگر از اختلاف نظر در طرفين شركت‌كننده در نشست برلين می‌گويند. "شبكه تلويزيون سراسری ژاپن" خبر داده است: آمريكا خواهان تصويب قطعنامه‌ای جديد از سوی شورای امنيت برای اعمال تحريم بر ضد ايران است، اما چين و روسيه از چنين حركتی حمايت نمی‌كنند.
بنابه اين گزارش: اواخر وقت روز گذشته (پنجشنبه) مقامات ژاپن، كانادا و ايتاليا نيز به اين مذاكرات برلين پيوستند. احتمال دارد كه بحث درباره احتمال تحريم اقتصادی ايران در خارج از چارچوب سازمان ملل متحد مورد توجه قرار گيرد.
بنا به گزارش رويترز، آمريكا اميدوار است بتواند از اين اجلاس برای قانع كردن كشورهای چين و روسيه كه اكنون زمان افزايش فشار بر ايران است استفاده است. در همين خصوص يك ديپلمات‌ اروپايی به رويترز گفته است: آمريكا بر اين باور است كه زمان مدنظر قراردادن تحريم ايران فرا رسيده است.
با اين وجود انتظار نمى‌رود كه نشست برلين تصميمى خاص در برخورد با ايران اتخاد كند. ظاهراً همه منتظر نتايج ديدار خاوير سولانا، ديپلمات ارشد اتحاديه اروپا و علی لاريجانی نماينده جمهوری اسلامی ايران در مذاكرات هسته‌ای هستند. اين ديدار فردا، شنبه ٩ سپتامبر، در وين برگزار خواهد شد. هدف از اين ديدار تلاش برای يافتن راه‌حلی ديپلماتيك برای حل مساله هسته‌ای ايران است.
متكی، وزير خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گذشته در تهران از "تعليق كوتاه‌مدت" غنی‌سازی اروانيوم سخن گفت و افزود: «اين موضوع می‌تواند در دستور كار مذاكرات آقای سولانا و لاريجانی مطرح شود كه بعدا به اطلاع همگان می‌رسد.»

گام بعدی ديپلماسی آمريكا
در حالی كه جامعه بين‌الملل اميدوار است گفت‌وگوهای علی لاريجانی و خاوير سولانا بتواند به حل مساله هسته‌ای ايران از طريق مذاكره كمك كند، آمريكا در تلاش است تا از هم‌ اكنون افكار عمومی دنيا را برای اقدامات بعدی در قبال ايران آماده كند.
به گزارش خبرگزاری شينهوا، رابرت جوزف معاون وزير خارجه آمريكا در امور كنترل تسليحات با بيان اينكه ايران مهلت شورای امنيت و درخواست آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تعليق غنی‌سازی را نپذيرفته گفت: اكنون لازم است كه جامعه بين‌الملل به سمت اعمال تحريم عليه ايران حركت كند. وی با اشاره به اينكه آمريكا هم اكنون در حال مذاكره با اعضاء ديگر شورای امنيت در اين خصوص است گفت: اعمال تحريم گام بعدی ديپلماسی آمريكا در ترغيب ايران به توقف برنامه تسليحات هسته‌ای‌اش است.
وی افزود: يك ايران هسته‌ای نه تنها تهديدی برای آمريكا است، بلكه كل جامعه جهانی را با خطر روبرو خواهد كرد.
رابرت جوزف همچنين پيش‌بينی كرد چين و روسيه و ساير كشورهايی كه قطعنامه ١٦٩٦ سازمان ملل را تصويب كرده از تحريم عليه ايران حمايت كنند.
اظهارات چند روز اخير مقامات آمريكايی در مورد ضرورت اعمال تحريم عليه ايران حاكی از بدبينی آنها به نتايج مذاكرات لاريجانی و سولانا است. مذاكراتی كه شايد اين فرصت را در اختيار واشنگتن قرار داده است تا مخالفت‌ها با اعمال تحريم عليه ايران را به حمايت تبديل كند.

منابع گزارش: ايرنا، آفتاب و خبرگزاری آلمان