Wed   06 09 2006   12:49


نشست لاريجانی و سولانا به تعويق افتاد
امکان تعلیق کوتاه مدت غنی سازی

وزير خارجه جمهوری اسلامی ايران گفت: تعليق كوتاه مدت غنی سازی می‌تواند در دستور كار مذاكراتی كه آقای سولانا و لاريجانی در روزهای آينده در پيش دارند، مطرح شود.
منوچهر متكی ظهر امروز پس از ديدار با همتای گامبيايی خود درجمع خبرنگاران ، درپاسخ به سوالی مبنی بر اينكه آيا ممكن است كه ايران برای مدتی كوتاه تا آغاز مذاكرات، غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد، گفت: اين موضوع می‌تواند در دستور كار مذاكرات آقای سولانا و لاريجانی مطرح شود كه بعدا به اطلاع همگان می رسد.
وی در خصوص ديدار دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفت: ما از مذاكره پيشنهادی آقای سولانا با دكتر لاريجانی استقبال می‌كنيم و طرفين برای تعيين زمان ومكان گفتگو با يكديگر در تماسند.
متكی در پاسخ به اين سوال كه آيا اين ديدار به معنای آغاز مذاكرات ايران و اروپاست، گفت: بعد از تعيين زمان گفتگو دستور اين مذاكرات به اطلاع همگان می رسد.

آسوشيتدپرس: مذاكرات ايران و اروپا در خطر است
در حالی كه پيش‌بينی می‌شد گفت‌وگوهای علی لاريجانی و خاوير سولانا امروز در وين برگزار شود، ديپلمات‌های اروپايی خبر از به خطر افتادن اين مذاكرات داده‌اند. خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از مقامات اروپايی گزارش داد علی‌ لاريجانی مسئول تيم مذاكرات هسته‌ای ايران هنوز ديدار خود با خاوير سولانا را تاييد نكرده است. اين مذاكرات در صورت شكل گيری می تواند به ايجاد زمينه از سرگيری مذاكرات ايران و اعضای دائمی شورای امنيت بعلاوه آلمان بيانجامد.
ديپلمات‌های اروپايی می‌گويند در حالی كه خاوير سولانا برای سفر به وين اعلام آمادگی كرده اما تهران در مورد ورود لاريجانی به اتريش سخنی نگفته‌ است. منوچهر متكی وزير خارجه ايران پيش از اين خبر داده بود كه دو طرف هنوز در مورد زمان و مكان برگزاری نشست به توافق نرسيده‌اند و در حال هماهنگی در اين زمينه هستند.
اگر چه مهلت شورای امنيت به پايان رسيده‌ اما پنج عضو دائم شورای امنيت و آلمان تصميم گرفته‌اند اعمال تحريم عليه ايران را به بعد از مذاكرات سولانا و لاريجانی موكول كنند. در عين حال نشست گروه شش در برلين لغو نشده و نمايندگان اين كشورها فردا در برلين در مورد برنامه هسته‌ای ايران گفت‌وگو خواهند كرد.
اين گزارش در ادامه می‌افزايد امتناع ايران از پذيرش درخواست‌های جامعه جهانی ناشی از اين تصور است كه در نهايت روسيه و چين كه هر دو روابط تجاری قوی با تهران دارند با اعمال تحريم عليه آن مخالفت خواهند كرد.

نشست لاريجانی و سولانا به تعويق افتاد
خبرگزاری رويتر به نقل از نماينده‌ی دايم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اعلام كرد كه مذاكرات علی لاريجانی و خاوير سولانا به تعويق افتاده است.
به گزارش خبرگزاری رويتر، علی اصغر سلطانيه، نماينده‌ی دايم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به اين خبرگزاری گفت كه مذاكرات علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا كه انتظار می‌رفت امروز (چهارشنبه) در وين برگزار شود به تعويق افتاده است.
اين گزارش به نقل از وی افزود كه با اين حال احتمال دارد اين مذاكرات روز جمعه برگزار شود. سلطانيه گفت كه مذاكرات به دلايل اداری نامشخص به تعويق افتاده است.
وی هم‌چنين به خبرگزاری فرانسه گفت: ما امروز در وين نشستی نخواهيم داشت، اما ظرف چند روز آينده در همين شهر نشستی برگزار خواهد شد.

نماينده‌‏ آمريكا در آژانس:
مقامات ايران مسير رويارويی را برگزيدند
نماينده آمريكا در آژانس بين‌‏المللی انرژی اتمی گفت: زمان تحريم ايران به دليل برنامه هسته‌‏ای اين كشور فرارسيده است.
گريگوری شولتی در نشست مجمع رسانه‌‏های خارجی در وين، گفت: زمان آن كه شورای امنيت سازمان ملل متحد با اعمال تحريم‌‏های بين‌‏المللی از ديپلماسی بين‌‏المللی حمايت كند، فرارسيده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شولت افزود: اقدامات ايران تهديدی برای صلح و امنيت بين‌‏المللی است.
وی با اشاره به گزارش هفته گذشته آژانس بين‌‏المللی انرژی اتمی، گفت: در اين گزارش پنج صفحه‌‏ای نمونه‌‏هايی از اقدامات ايران برای عدم دسترسی بازرسان آژانس بين‌‏المللی انرژی اتمی به اطلاعات، تاسيسات و اشخاص ذكر شده است.
شولتی افزود: مقامات ايران با انتخاب مسير رويارويی به جای مسير مذاكره، گزينه منفی را برگزيدند و اين مسير امتياز به همراه ندارد بلكه تحريم و انزوا در پی دارد.
وی گفت: تحريم‌‏ها بايد به تدريج اعمال شوند و برنامه‌‏های تسليحاتی ايران و كسانی را كه آنها را راهنمايی و حمايت می‌‏كنند، هدف قرار دهند.
شولت گفت: در حالی كه متحدان ايران و شركای تجاری آن يعنی روسيه و چين مايل به اعمال تحريم نيستند، هر دو در شورای امنيت و آژانس بين‌‏المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌‏ای ايران نگرانند.
وی از اظهار نظر درباره چارچوب زمانی اقدام شورای امنيت برای اعمال تحريم خودداری كرد.

لاوروف: مسكو تحريم‌ها عليه ايران را بررسی می‌كند
خبرگزاری فرانسه به نقل از سرگئی لاوروف گزارش داد كه مسكو در حال بررسی حمايت از تحريم‌های اقتصادی سازمان ملل عليه ايران به دليل خودداری تهران از عقب نشينی از فعاليت‌های هسته‌يی‌اش است.
خبرگزاری رويتر نيز در گزارشی نوشت كه سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه امروز (چهارشنبه) گفت كه هرگونه تحريم اقتصادی كه عليه ايران بر سر برنامه هسته‌يی‌اش به تصويب برسد بايد توسل به زور را منتفی كند.
لاوروف كه در سفر به آفريقای جنوبی به همراه ولاديمير پوتين ، رييس جمهور روسيه به سر می‌برد به خبرنگاران گفت كه هرگونه تحريمی بايد تحت منشور سازمان ملل باشد كه به وضوح بيان می كند معيارهای اقتصادی جدای از توسل به زور است.
خبرگزاری رويتر در گزارشی به نقل از لاوروف افزود: اين كه آيا از چنين تحريم‌هايی استفاده كنيم يا خير هم‌چنان بايد مشخص شود؛ زيرا هرگونه فشاری بايد متناسب با حضور تهديدی واقعی برای امنيت بين‌المللی باشد.
بر اساس اين گزارش وی با تكرار موضع روسيه گفت كه مسكو بدون ترديد مسير مذاكرات برای حل مساله هسته‌يی ايران را ترجيح می‌دهد.

دعوت به موضعی واحد و يكپارچه در برابر ايران
خانم آنگلا مركل، صدراعظم آلمان جامعه بين الملل را فراخواند كه در مناقشه اتمى ايران، موضعى يكپارچه و واحد اتخاذ كند.
مركل گفت: جامعه‌ی بين‌المللی نمی‌تواند عقب بايستد و نگاه كند كه ايران با نپذيرفتن درخواست‌های سازمان ملل به اين سازمان صدمه می‌زند.
به گزارش خبرگزاری رويتر، آنگلا مركل، صدراعظم آلمان امروز (چهارشنبه) گفت كه پاسخ ايران به مجموعه‌ی پيشنهادی 5 عضو دايم شورای امنيت و آلمان درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌يی‌اش غيرقابل پذيرش است.
مركل كه با قانونگذاران آلمانی صحبت می‌كرد، گفت: پاسخ ايران رضايت‌بخش نيست. ما در را به روی مذاكرات نخواهيم بست، اما ما، جامعه‌ی بين‌المللی، نمی‌ايستيم و نظاره نمی‌كنيم كه ايران به قوانين هسته‌يی سازمان ملل صدمه بزند.
صدراعظم آلمان تاكيد كرد كه تنها با يكپارچگى و موضعى واحد می‌توان در مناقشه اتمى ايران به نتيجه رسيد.

توصيه يوشكا فيشر به غرب
يوشكا فيشر وزير خارجه‌ى پيشين آلمان، در گفتگويى با هفته‌‌نامه‌ى آلمانى «دى سايت»، خواهان يك تحريم اقتصادى مؤثر در مناقشه‌ى اتمى با ايران شد. به گفته‌ى فيشر غرب نبايد ترسى از رشد انفجارى قيمت نفت داشته باشد و بايد خود را در اين زمينه آماده كند. فيشر گفت كه من مطمئن هستم كه در چنين صورتى، تهران با احتياط واكنش نشان خواهد داد.

منابع گزارش: مهر ، ايسنا، آفتاب، خبرگزاری آلمان